CGI - Uutiset
Jaa
Aineistot
Uutiset

Tutkimuksen perusteella kuluttajat suhtautuvat varauksellisesti Fintech-yrityksiin

Helsinki, 16.12.2016 -  

IT-palveluyhtiö CGI:n tutkimuksen mukaan kuluttajat toivovat pankkipalveluiden pikaista digitalisoitumista. Uusia palveluja odotetaan kuitenkin enemmän omalta pankilta kuin paljon huomiota saaneilta finanssiteknologian uusilta toimijoilta eli niin sanotuilta Fintech-yrityksiltä.

fintech-tutkimus-kuvaCGI:n tämän vuoden finanssialan kuluttajatutkimuksessa FinTech Disruption in Financial Services selvitettiin kuluttajien suhtautumista erityisesti digitaalisiin palveluihin. Tarkastelun kohteena olivat uudet pankkialan palvelukonseptit, kokonaisvaltainen henkilökohtainen taloudenhoito, mobiilimaksut ja sähköisen asioinnin palvelukokemus.

Tutkimuksen merkittävimmät tulokset:

  • Yli 75 prosenttia kuluttajista toivoo mieluummin uusia digitaalisia palveluita nykyiseltä pankiltaan tai toiselta perinteiseltä palveluntuottajalta kuin uusia konsepteja tarjoavalta toimijalta (Fintech).
  • 78 prosenttia kuluttajista kokee tietoturvan kaikista tärkeimmäksi ominaisuudeksi uusien digitaalisten palveluiden kohdalla.
  • 61 prosenttia piti henkilökohtaista varainhoitoa, mukaan lukien mahdollisuutta nähdä kaikki henkilökohtaiset taloustiedot yhdessä paikassa, erittäin arvokkaana.
  • 51 prosenttia vastaajista kertoi arvostavansa mobiilimaksupalveluita.
  • Luottamuksen puute havaittiin suurimmaksi esteeksi digitaalisten palvelujen käyttöönotossa. Myös palvelujen kokeminen monimutkaisiksi sekä riskien välttäminen olivat uusien digipalvelujen käyttöönoton esteinä.

"Fintech-yritykset ja miten ne mullistavat pankkialan on ollut viimeisen parin vuoden kuuma puheenaihe myös Suomessa. Mutta keskusteluissa unohtuu usein se, miten sitoutuneita kuluttajat ovat pankkeihinsa. Niillä pankeilla, joilla on vahva suhde asiakkaisiinsa ja jotka panostavat palvelukokemukseen, pärjäävät myös tulevaisuudessa. Kuluttajat haluavat uusia digitaalisia palveluja, mutta he odottavat saavansa niitä omalta pankiltaan sen sijaan, että niitä pitäisi etsiä sieltä täältä”, kiteyttää pankkialan palveluista Suomessa vastaava johtaja Mikko Pilkama CGI:ltä.

CGI:n kyselyyn vastasi yhteensä 1670 kuluttajaa Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Pohjoismaissa, Singaporessa ja Australiassa.

Tutkimusraportin voi ladata maksutta osoitteesta cgi.com.

Lisätietoa
Mikko Pilkama
johtaja, pankkitoimialan palvelut, CGI
040 828 3717
mikko.pilkama@cgi.com

 

Media
Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI
050 380 5601
esa.luoto@cgi.com

 

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 68 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.fi.