Helsinki, 04.10.2017

IT-palveluyhtiö CGI:n ja iisalmelaisen panimoyhtiö Olvin yhteistyön myötä syntyneet sähköiset ratkaisut viitoittavat tietä perinteisen panimoteollisuuden digitalisaatiolle. Niiden avulla tuotetaan parempia asiakaskokemuksia sekä tehostetaan myyntiä, markkinointia ja niiden tuloksellisuuden seurantaa. 

Suomen tunnetusti positiivisin panimo- ja virvoitusjuoma-alan yritys on ehtinyt pullottaa juoman jos toisenkin vuoteen 1878 ulottuvan historiansa aikana. Nykyisin myyntivolyymi on yli 600 miljoonaa litraa, mikä tuo uusia vaatimuksia myös myynnin työvälineille. 

”Myös perinteisen teollisuuden on palveltava asiakkaitaan niissä kanavissa, joissa asiakkaatkin ovat. Olipa kyse kuluttajista tai B2B-asiakkaista. Kuluttajille olemme toteuttaneet erilaisia digipalveluja aiemmin. Nyt olemme lähteneet kehittämään ammattimyyjien, -ostajien ja promoottorien työvälineitä CGI:n kanssa”, kertoo Olvi Oyj:n markkinointijohtaja Olli Heikkilä. 

Uudistuksen ensimmäinen askel oli B2B-verkkokaupan laittaminen täysin uusiksi. Tehokas tilausprosessi tuottaa parempia asiakaskokemuksia sekä vähentää manuaalisesti tehtävää työtä. Samalla verkkokaupasta luotiin pohja laajemmalle myynnin kehittämiselle. 

Osana myymälä- ja ravintolamarkkinointia Olvi järjestää asiakkaiden tiloissa tuotepromootioita, joiden tarkoituksena on myynnin edistäminen. Uuteen verkkokauppaan rakennettiin promootiotyökalu, jolla Olvin myyjä pystyy tilaamaan tuotepromootion sekä siinä tarvittavat tuotteet muutamalla klikkauksella. 

”Erityisen tyytyväinen olen CGI:n meille kehittämään SalesAppiin. Se on mobiilisovellus, joka tuo kaikki tuote-, asiakas- ja menekkitiedot myyjän käteen missä ikinä hän onkaan. Lisäksi SalesAppilla onnistuu niin tuotteiden kuin myynninedistämismateriaalien tilaus helposti ja reaaliaikaisesti asiakastapaamisen aikana”, iloitsee Heikkilä. 

SalesApp helpottaa myös Olvin tuote-esittelijöiden työtä. Kaikki promootiosta tehtävä raportointi kuvineen ja matkalaskuineen voidaan tehdä kännykällä heti tilaisuuden päätyttyä. 

”Verkkokaupat alkavat olla peruskanavia myös B2B-myynnissä, mutta sen päälle pystyy rakentamaan paljon erilaisia lisäarvoratkaisuja, mistä yhteistyömme Olvin kanssa on elävä esimerkki. Pitkä toimialakokemuksemme valmistavasta teollisuudesta, kaupan alalta sekä erilaisten digitaalisten ratkaisujen kehittämisestä mahdollisti sen, että tällainen hanke pystyttiin viemään maaliin nopeasti ja kustannustehokkaasti”, arvioi digiratkaisuihin erikoistuneen CGI Nextin johtaja Niko Halonen.

Olvin B2B-verkkokaupan ja promootiotyökalun alustana toimii CGI:n kehittämä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Mobiilisovelluksen CGI toteutti Windows-tableteille.

 

Lisätietoa

Matti Rossi
johtava konsultti, digitaalisen asiakaskokemuksen ratkaisut, CGI
+358 40 767 3660
matti.rossi@cgi.com

 

Media

Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

 

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 70 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.com/fi.