Helsinki, 23.05.2017

Bonuslaskuri ja uudet autovakuutustuotteet kaksinkertaistivat LähiTapiolan verkkopalvelun kävijämäärät edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Uusasiakasmyynti kasvoi noin kolmanneksen. Laskurin toteutuksesta vastasi IT-palveluyhtiö CGI.

LähiTapiolan verkkosivuilla toimiva bonuslaskuri on ensimmäinen laatuaan Suomen autovakuutusmarkkinoilla. Laskuri hakee henkilötunnuksen mukaan vakuutusalan yhteisestä tietopankista autoilijan vakuutushistorian sekä Trafista hänen ajokorttitietonsa.

Kriteereinä ovat henkilökohtainen vahinkohistoria ja ajokorttilisä. Tietojen perusteella järjestelmän algoritmi laskee kullekin henkilökohtaisen bonuksen sekä ennusteen sen kehittymisestä. Maksimibonus voi olla 80 prosenttia. Bonuslaskurista pääsee siirtymään suoraan ostosovellukseen, joka tekee asiakkaalle vakuutustarjouksen.

"Bonukset ovat keskeinen osa vakuutuksen hinnan muodostumisessa. Laskuri näyttää sekunneissa sekä tämänhetkiset bonusprosentit että ennusteen lähitulevaisuudessa. Asiakkaat ovatkin pitäneet vuoden alussa käyttöön otettua bonuslaskuria vakuutuksen ostoprosessia helpottavana ja nopeuttavana apuvälineenä", kertoo LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuutuksen johtaja Tapani Alaviiri.

Laskuri on yksi osa LähiTapiolan uutta tuotepakettia. Uudistuksen seurauksena vakuutusmaksuun vaikuttavat tekijät ovat aiempaa moninaisemmat, eli käytännössä vakuutusmaksu määräytyy aiempaa yksilöllisemmin. Vakuutusmaksuun vaikuttavat nyt aiempaa tarkemmin kotipaikka, vakuutuksenottajan ikä, ajoneuvon ominaisuudet ja vahinkohistoria.

”Vahingottomuus palkitsee, eli käytännössä ajoneuvon omistajan ajotapa ja oma vahinkohistoria vaikuttavat aiempaa enemmän liikennevakuutuksen hintaan. Mitä pitempään ajat ilman liikennevahinkoja, sitä suuremmat bonukset saat kaikille omistamillesi ajoneuvoille", Alaviiri tiivistää.

Palvelun toteutuksesta vastannut CGI hyödynsi toteutuksessa ketteriä menetelmiä. Niiden avulla palvelun kehitys sujui vauhdikkaasti ja budjetti pysyi raameissaan.

”LähiTapiolan bonuslaskurissa täyttyy monta digiajan vaatimusta. Se on helppokäyttöinen ja tuottaa selvää arvoa niin autoilijoille kuin vakuutusyhtiöllekin. Lisäksi se perustuu uudenlaiseen, yksilöllisempään tiedonlouhintaan erilaisia tietolähteitä hyödyntämällä”, taustoittaa CGI:n finanssitoimialan palveluista Suomessa vastaava johtaja Kimmo Koivisto.

 

Lisätietoa:

Kimmo Koivisto
johtaja, finanssialan palvelut, CGI
+358 40 040 7001

Tapani Alaviiri
moottoriajoneuvovakuutuksen johtaja, LähiTapiola
040 484 8133

Media:

Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

 

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 65 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.com/fi.

LähiTapiola-ryhmän tehtävänä on turvata asiakkaidensa elämää ja menestystä. Visionamme on tarjota suomalaisille turvallisempaa ja terveempää elämää. Elämänturva merkitsee asiakkaillemme kokonaisvaltaista ja ennakoivaa palvelua. LähiTapiola on keskinäiseen yhtiömuotoon perustuva, asiakkaiden omistama yhtiöryhmä, joka palvelee henkilö-, maatila-, yrittäjä-, yritys- ja yhteisöasiakkaita. LähiTapiolan tuotteet ja palvelut kattavat vahinko-, henki- ja eläkevakuuttamisen sekä sijoittamisen ja säästämisen palvelut. Olemme myös yritysten riskienhallinnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin ammattilainen. www.lahitapiola.fi