Altia on saanut loppuviilausta vaille maaliin Office 365 -palveluiden käyttöönoton. IT-infrastruktuurista vastaava Heikki Matikainen on syystäkin tyytyväinen. Microsoftin kumppanina CGI:n palveluja on saatavissa niin yksityisestä, julkisesta kuin hybridipilvestäkin.

Kaikki alkoi vuoden 2014 loppupuolella, kun Altia oli tekemässä Microsoftin kanssa sopimusta pilvilisensoinnista. Vanha malli tuntui aikansa eläneeltä ja uuden mallin puolesta puhuivat myös edullisempi hinta sekä sen mukanaan tuomat palvelut, joiden avulla voidaan parantaa käytettävyyttä ja tietoturvaa.

Tässä vaiheessa kuvaan astui myös Altian IT -ulkoistuskumppani CGI. Jo useamman vuoden ajalta vanha tuttu, jonka ammattitaitoon oli yhtiössä totuttu luottamaan. Ennen sopimuksen allekirjoittamista Matikainen kävi kuitenkin pienen soittokierroksen kilpailijoiden kanssa. CGI voitti.

– Konesali vaati jonkin verran jumppaa ennen kuin käyttäjätietoja voitiin integroida Microsoftin pilveen, kertoo Heikki Matikainen.

Kaksi kuukautta kestänyt pilotointi kannatti: 15 hengen globaali porukka antoi palautetta, mikä toimi ja mikä tökki. Haasteet saatettiin ratkaistua etukäteen ennen palvelun jalkauttamista Altian yli 900 työtekijälle.

Altia otti käyttöönsä Microsoftin Office 365 -palveluiden lisäksi myös yritysten sosiaalisen median, Yammerin. Globaalissa yhtiössä ilmaisversio oli levinnyt lähes kaikkiin toimipisteisiin, mutta Matikaisen mielestä siinä piili esimerkiksi tietoturvariskejä: käyttäjätietojen hallinnointi ei ollut onnistunut halutulla tavalla.

Maaliskuusta lähtien henkilökunnalla on ollut globaalisti käytössä uusi Microsoft Office Pro Plus -paketti ja Yammerin yritysversio.

– Kaikkia palveluita ei ole vielä siirretty Microsoftin pilveen, sillä odotamme vielä uusien toiminnallisuuksien valmistumista, Matikainen sanoo.

Ennen uuden palvelimen käyttöönotto kesti viikkoja, nyt se onnistuu muutamassa päivässä. Myös sovellusten uudet versiot päivittyvät CGI:n toimesta nopeasti.

Heikki Matikainen, Altia

Altia on pääsääntöisesti ulkoistanut IT Infra -palvelut ja siirtänyt ne mahdollisuuksien mukaan pilveen. Omia palvelemia on enää vain parikymmentä. CGI:n tiloissa niitä on yhteensä 80 ja IT-kumppani hallinnoi niitä kaikkia. Tähän käytetään CGI Hybrid Cloud -palvelua, joka pitkälle viedyn automatisoinnin ja räätälöintimahdollisuuksien ansiosta tukee 365 liiketoimintaa ketterästi.

– Ennen uuden palvelimen käyttöönotto kesti viikkoja, nyt se onnistuu muutamassa päivässä. Myös sovellusten uudet versiot päivittyvät CGI:n toimesta nopeasti.

Pilvipalvelut ovat enemmän tai vähemmän must, jos aikoo saada viimeiselle riville kelvollisia lukuja. Liiketoiminnan tehostumisesta on selkeää näyttöä. Kokonaisvastuun ulkoistaminen säästää Matikaisen mukaan sekä aikaa että rahaa. Virtuaalisesti toteutettuna sovellukset voivat tulla jopa kolmanneksen edullisemmaksi kuin perinteisesti toteutetut.