Miten koneoppiminen, tekoäly ja automatisaatio vauhdittavat digitalisaatiota? Millä tavoin digitalisaation onnistumista voi seurata? Ratkaisu18-tapahtumassa CGI kumppaneineen jakaa näkemyksiä ja kokemuksia siitä, miten data ja uudet teknologiat valjastetaan toiminnan tehostamiseen, muutokseen ja kasvuun.

Pasi Vilén, Country Manager Finland, CA Technologies

CA:n asiakkaat hakevat kasvua. Yksi keskeinen edellytys kasvulle on se, että asiakkaamme saavat omat tuotteensa sekä palvelunsa korkealaatuisina ja mahdollisimman nopeasti markkinoille.

Ratkaisujemme avulla johdetaan niin tuotekehitys- kuin muitakin projekteja joustavasti ja siten, että yrityksen resurssit tulevat aina mahdollisimman optimaalisesti hyödynnettyä.

Meillä on tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, joiden ­avulla tuotekehitysprosesseja voidaan automatisoida ­hyvin pitkälle. Automatisointi voi käsittää kaiken alkaen vaatimusten määrittelystä testaukseen ja hallittuun tuotantoon vientiin saakka.

Teemme lisäksi muun muassa käyttäjäkokemusten automaattista seurantaa. Tämän automaattisesti kerätyn tiedon avulla asiakkaamme pystyvät kehittämään jatkossa entistäkin parempia palveluita.

Ilpo Mäkinen, teknologiajohtaja, Cisco Systems Finland Oy

Me Ciscolla mahdollistamme tietoturvallisen digitalisaation. Tarjoamme tiimityökalut sen toteuttamiseen ja reaaliaikaisen näkymän sen mittaamiseen.

Ratkaisu18-tapahtumassa keskitymme ennen kaikkea kolmeen teemaan: ensinnäkin sovellusten kehitys­syklin nopeuttamiseen ja tuotannon suorituskyvyn mittaamiseen, toiseksi pilven tietoturvaan ja kolmanneksi ihmisten välisen kommunikaation parantamiseen.

Cisco App Dynamics mittaa digitalisaation onnistumista reaaliajassa ja havaitsee liiketoimintaa haittaavat sovellusongelmat ennen kuin niitä edes tapahtuu.

Iso osa digitalisaatiosta hyödyntää pilveä ja Cisco CloudLockin avulla koko organisaatio voi hyödyntää pilveä tietoturvallisesti.

Tehokkaassa nykyaikaisessa työskentelytavassa avainasioita ovat luottamus ja tasavertaisuus. Cisco Spark -tiimityökalu mahdollistaa luovuuden ja tehokkuuden ­ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Se saa perinteisen sähkö­postityöskentelyn tuntumaan vanhanaikaiselta.

Jussi Tolvanen, Microsoftin kumppani­liiketoiminnasta ja pienistä ja keskisuurista asiakkaista vastaava johtaja

Microsoftin tavoitteena on auttaa jokaista henkilöä ja organisaatiota maailmassa saavuttamaan enemmän. Asiakkaamme miettivät, miten vapauttaa työntekijänsä tuottavampaan työhön, tuntea ja osallistaa asiakkaitaan paremmin, optimoida liiketoimintaprosessejaan ja luoda uudentyyppisiä ratkaisuja ja palveluja. Tässä me Microsoftilla autamme asiakkaitamme kumppaneidemme kanssa joka päivä monin eri tavoin.

Yritykset ja julkishallinnon yksiköt ovat jo pitkään keränneet dataa. Nyt on aika hyödyntää sitä, luoda uudentyyppisiä liiketoimintaratkaisuja ja palveluja ja parantaa työn tuottavuutta. Tässä on valtavia mahdollisuuksia, ja onnistuminen vaatii kokeilemista.

Meillä Microsoftilla visiona on demokratisoida tekoäly niin, että se olisi kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä. Koneoppimisessa ja tekoälyssä teemme paljon yhteistyötä CGI:n kanssa, joka on tuottanut Suomen valtiolle koneoppimisympäristön investointien tuottojen arvioinnin. Suomalaisilla on luontainen epäonnistumisen pelko, mutta tekoäly ja koneoppiminen vaativat kokeiluja. Osa hankkeista onnistuu ja osa ei – hyödyt ja onnistumiset syntyvät vain kokeilemalla.

Mika Gerlander, maajohtaja, ServiceNow

ServiceNow on nopeasti kasvava ohjelmistotalo, jonka tuottamalla pilvipohjaisella palvelunhallinta-alustalla asiakkaamme tukevat transformaatio- ja digitalisointitarpeitaan. Alustalla voi automatisoida työnkulkuja ja luoda uusia palveluja sekä integroida palveluja arvoketjussa myös kumppanien ja asiakkaiden kanssa.

Kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla liiketoiminta­alueesta riippumatta on tällä hetkellä monenlaisia transformaatio- ja digitalisaatiotarpeita. Muutos on jatkuvaa ja kiihtyvää.

ServiceNow-alustassa on ominaisuuksia, joiden avulla uusien palvelujen ja tuotteiden kehittäminen sekä liiketoiminnan tukeminen on helppoa, nopeaa ja ketterää. Alustassa on valmiina esimerkiksi iso joukko eri liiketoimintojen tukiprosessimalleja sekä valmiudet IoT:hen, koneoppimiseen, tekoälyyn ja moneen muuhun. Alusta on erittäin turvallinen ja nopeasti skaalautuva ja sen voi hankkia helposti palveluna.

ServiceNow-platformin eri toiminnalliset ratkaisualueet:

  • Customer Service Management and Automation
  • HR Service Delivery and Case Management
  • Security Operations
  • GRC – Governance Risk and Compliance Management.
  • Teksti ja kuvat Antti Kirves 

Teksti ja kuvat Antti Kirves