Helsinki, 31.03.2016

Posti ja CGI aloittavat suurimmissa posteissa iBeacon-teknologian käytön. Suomen ensimmäisiin iBeacon-toteutuksiin kuuluvassa pilottihankkeessa paketteja hakevat asiakkaat voivat tunnistautua näppärästi ja nopeasti mobiililaitteella.

Postin toimipisteisiin rakennetaan iBeacon-alue, jonka sisällä käyttäjät voivat Postin mobiilisovelluksen avulla tunnistautua nopeasti paketteja hakiessaan. Palvelu on käytettävissä Android-laitteilla.

”Tahdomme panostaa noutamisen asiakaskokemukseen, sillä pakettien noutaminen on yleisin syy asioida postissa”, taustoittaa Postin verkostojohtaja Anna Lehtonen.

"iBeacon on yksi näkymä tulevaisuuteen, miten myymälöiden asiakaskokemuksen kehittämisessä voidaan hyödyntää digitalisaatiota ja tarjota aivan uudenlaisia palveluita", täydentää palvelupisteiden digikehittämisestä vastaava Tommi Sunikka Postista.

Hanke toteutetaan viidessä palvelupisteessä. Ensimmäisenä palvelu käynnistyy Helsingin pääpostissa. Muita paikkoja ovat K-Citymarketit Helsingin Malmilla ja Espoon Sellossa sekä Postin omat keskustamyymälät Turussa ja Tampereella.

"Tämä on Suomen ensimmäisiä toteutuksia, jossa iBeacon näkyy kuluttajille asti. Uskon, että jo muutaman vuoden päästä käytämme näitä sovelluksia niin arkisesti, ettemme enää edes muista, mikä teknologia siellä taustalla pyörii", ennustaa CGI:n johtava kaupan alan konsultti Petri Anttila.

iBeacon on Applen vuonna 2013 julkaisema teknologia. Se sisältää sekä erityiset iBeacon-majakat, jotka ovat tilaan asennettavia pieniä tukiasemia, että protokollan, jonka avulla järjestelmää voi käyttää mobiililaitteiden kanssa kommunikoimiseen, tunnistautumiseen tai sisätiloissa navigointiin. iBeacon käyttää langattomaan yhteyteen Bluetooth-teknologiaa, joten se on heti käytettävissä hyvin laajalla valikoimalla laitteita.

Julkistuksen aikaan iBeacon herätti paljon innostunutta kuhinaa, mutta käytännön toteutuksia teknologialla on tehty vielä hyvin vähän. Yksi harvoista aiemmista toteutuksista on CGI toteuttama ratkaisu Pohjoismaiden suurimpaan huvipuistoon, Lisebergiin Ruotsissa.

 

Lisätietoa:

Tommi Sunikka
Senior Development Manager, Posti
+358 400 948 953
tommi.sunikka@posti.com

ja

Petri Anttila
Johtava konsultti, vähittäiskaupan palvelut, CGI Suomi
+358 40 1820 759
petri.anttila@cgi.com

 

Media:

Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI Suomi
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

 

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 65 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.fi.