Helsinki, 04.10.2016

Kansaneläkelaitos ja IT-palveluyhtiö CGI ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kelan keskuskonepohjaisen palvelutuotannon modernisoinnista. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa, ja investoinnin takaisinmaksuajaksi on arvioitu alle kaksi vuotta käyttöönotosta.

Kelan ja CGI:n sopimuksen kohteena on suurkoneympäristön (mainframe) korvaaminen ratkaisulla, joka mahdollistaa noin 40 erilaisen etuusjärjestelmän tarvitseman käyttöympäristön kustannusten merkittävän supistamisen.

”Kyse on noin neljän miljoonan euron säästöistä vuosittain. Lisäksi uudistettu käyttöympäristö mahdollistaa kaikkien järjestelmien ja palvelujen kehittämisen aiempaa nopeammin ja edullisemmin, joten todellisuudessa hyödyt ovat huomattavasti suuremmat”, tiivistää Kelan ICT-johtaja Markku Suominen uudistuksen perusteet ja tavoitteet.

Kelan mainframe -järjestelmä on yksi Pohjoismaiden suurimpia ja ollut käytössä vuosikymmeniä. Kyse on suurkoneesta, joka on suunniteltu erityisesti suurten datamassojen prosessointiin. Digitalisaation myötä vanhojen keskuskoneiden rasitteeksi on muodostunut kallis ylläpito ja muutosten läpiviennin raskaus uusia palveluja kehitettäessä.

”Suurkoneet ovat olleet tähän asti käytännössä ainoa vaihtoehto suurten IT-ympäristöjen sydämeksi. Sydänleikkausten tapaan riskit vaihto-operaation aiheuttamiin komplikaatioihin ovat olleet liian suuria. CGI pystyi osoittamaan meille hankintalain mukaisessa kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä sekä riittävän kokemuksen vastaavien uudistusten onnistuneesta läpiviennistä että riittävän laadukkaat työvälineet tehtävästä suoriutumiseen – kilpailukykyiseen hintaan”, kertoo Suominen.

Kela huolehtii vuosittain noin 13 miljardin euron etuuksien maksamisesta miljoonille suomalaisille, joten järjestelmiltä edellytetään suurta tehokkuutta ja luotettavuutta. Palvelujen toimivuus ja käytettävyys ovat erittäin kriittisiä vaatimuksia niin vanhoille kuin uusille järjestelmille. Ennen uutta sopimusta CGI on vastannut Kelan asiakirjahallinnan modernisoinnista ja digitalisoinnista.

Uudistushanke CGI:n kanssa käynnistyy vuoden 2017 alussa, ja uusi ydinjärjestelmä otetaan käyttöön keväällä 2019.

”Uudistuksen jälkeen Kelalla on käytössään alusta, jonka avoimet rajapinnat antavat mahdollisuuden kehittää uusia palveluja ja liityntöjä muihin järjestelmiin vapaasti valitsemillaan ratkaisuilla. Yhdistämällä oman kokemuksemme ja välineemme sekä Kelan asiantuntijoiden osaamisen pystymme yhdessä kiihdyttämään Kelan digitalisaatiohanketta todella merkittävästi”, arvioi CGI:n finanssialan palveluista Suomessa vastaava johtaja Kimmo Koivisto.

Keskuskonejärjestelmän ja sen varaan rakentuneen IT-arkkitehtuurin uudistaminen ovat osa Kelan laajaa ARKKI-hanketta, jossa uudistetaan Kelan kaikki operatiiviset järjestelmät sekä niiden tukijärjestelmät ja apurekisterit, joita on yhteensä noin 140. Kelan operatiivisia järjestelmiä ovat esimerkiksi opintotukijärjestelmä ja asumistukijärjestelmä. Järjestelmien avulla ratkaistaan asiakkaiden etuushakemukset ja maksetaan etuudet.

 

Lisätietoa

Markku Suominen
ICT-johtaja, Kela
040 522 8689
markku.suominen@kela.fi

ja

Kimmo Koivisto
johtaja, finanssialan palvelut, CGI
0400 407 001
kimmo.koivisto@cgi.com

 

Media

Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI
050 380 5601
esa.luoto@cgi.com

  

Kuvaaja: Jari Härkönen

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 65 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com jawww.cgi.com/fi.