Helsinki, 12.05.2014

Itella on uudistanut ja modernisoinut Postin palvelupisteiden myymäläjärjestelmät yhteistyössä CGI:n kanssa. Postiasiointi ja asiakaspalvelu ovat viime vuosina muuttaneet muotoaan melkoisesti, joten myös järjestelmiltä vaaditaan uudenlaisia ominaisuuksia. Laajamittaiseen järjestelmähankkeeseen lähtöä kiritti verkkokaupan kasvava suosio.

Suomalaisittain laajassa hankkeessa liitettiin yli tuhat työasemaa erityiseen ketjuohjattuun kassasovellukseen, jonka avulla myydään ja hallitaan postin tuotteita. Kassajärjestelmä puolestaan liitettiin Itellan toiminnanohjausjärjestelmään, josta tuotteiden hinnat, tuotetiedot ja muut lähetysten käsittelyyn liittyvät tiedot saadaan keskitetysti.

“Haimme uuden järjestelmän avulla mahdollisuutta ohjata myymäläverkostoa ketjumaisesti. Nyt järjestelmä yhdistää monia Itellan ydinliiketoimia ja pystymme sen ansiosta hoitamaan alati vilkastuvaa pakettiliikennettä, sanoo Itella Viestinvälityksen johtaja Jukka Rosenberg.

 

50 000 elektronista allekirjoitusta päivässä

Uusi myymäläjärjestelmä otettiin käyttöön Postin palvelupisteissä syksyllä 2012. Tämän jälkeen sitä on myös kehitetty edelleen ja siihen on liitetty lisäominaisuuksia, kuten elektroninen allekirjoitus. Jouluna 2013 postiasiakkaat pystyivät jo kuittaamaan lähetyksensä noudetuksi kuulakärkikynän sijaan elektronisella allekirjoituskynällä.

“Aikaisemmin jokainen allekirjoitettu kuitti skannattiin ja vietiin sähköiseen arkistoon käsin. Kun tärkeät tiedot nyt siirtyvät kassoista automaattisesti järjestelmiin, säästämme aikaa ja voimme käsitellä enemmän lähetyksiä nopeammin”, Rosenberg kertoo.

Itellalle joulu oli selkeä osoitus siitä, että satsaus uuteen myymäläjärjestelmään kannatti. Järjestelmä toimi moitteetta, kun Postin palvelupisteistä noudettiin yli 1,5 miljoonaa lähetystä, ja ruuhkaisimpina päivinä yli 50 000 ihmistä raaputti allekirjoituksensa kassalla sähköisesti.

Uuden myymäläjärjestelmän myötä asiakaspalvelu palvelupisteissä on nopeutunut. Myös henkilökunta on kiitellyt nykyaikaisen järjestelmän helppokäyttöisyyttä ja käytettävyyttä.

”Itellan hanke on hyvä esimerkki, miten eri tavoin verkkokaupan kasvu ja digitalisaatio näkyvät myös myymälöiden tasolla. Yhdistämällä kokemustamme erilaisista retail-ratkaisuista, pystymme tehostamaan toimintoja niin asiakaspalvelun kuin taustatoimintojenkin parissa”, summaa Henry Nieminen CGI:stä.

 

Lisätietoa

Tapio Volanen
johtaja, Enterprise Markets, CGI Suomi
tapio.volanen@cgi.com
040 570 4775