Helsinki, 25.06.2018

HUS ottaa käyttöön CGI:n toimittaman puheentunnistusratkaisun. Kehitysloikka näyttää suuntaa koko sote-sektorille tuottavuusparannusten ja kustannussäästöjen saavuttamisessa uuden digiteknologian ja keinoälyn avulla.

”Olemme ensimmäinen Suomessa, joka ottaa käyttöön automaattisen puheentunnistuksen tällä laajuudella, volyymimäärällä ja menetelmällä”, kertoo HUS Tukipalveluiden palvelupäällikkö Jari Simonen.

Puheentunnistus tulee muuttamaan merkittävästi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) käytäntöjä. Kyse on isosta asiasta, sillä HUSissa tehdään noin 7 000 sanelua arkivuorokaudessa, kuukaudessa niitä kertyy 150 000 ja vuodessa lähes pari miljoonaa. 

”Iso ja sote-ammattilaisen käyttökokemukseen merkittävästi vaikuttava edistysaskel on myös se, että puheentunnistuksen myötä HUSin potilasjärjestelmää kyetään ohjaamaan puheella. Esimerkiksi näytöllä kentästä toiseen voidaan siirtyä käskemällä ja tiedon voi syöttää sanelemalla. Näin käyttäjä välttyy varsinaista työtä häiritseviltä klikkauksilta ja kirjoittamiselta”, kertoo CGI:n sote-digitalisaatioratkaisuista vastaava johtaja Elina Jyväsjärvi.

HUSlle toimitettava CGI OMNI360 Puheentunnistus ja puheohjaus -ratkaisu integroidaan tulossa olevaan Apotti-järjestelmään.

”Puheentunnistamisesta saatavat hyödyt ovat merkittävät. Jo pilottikäytössä saavutimme noin 40 prosenttia nopeamman sanelujen purkutyön”, Simonen sanoo ja kertoo, kuinka pilotti vahvisti käsitystä teknologian kyvykkyydestä ja hyödyllisyydestä. Puheentunnistamisen ansiosta asiakirjojen laatu paranee ja niiden valmistuminen nopeutuu. Lisäksi potilasturvallisuus kehittyy, kun välikädet vähenevät.

Oppiva järjestelmä koko Suomen tarpeisiin

CGI on keskittänyt Suomeen merkittäviä tuotekehitysinvestointeja terveydenhuollon ja sosiaalitoimen teknologioiden kehittämiseen. Tämä koskee myös puheentunnistusratkaisua, jota kehitetään koko sote-sektorin hyödyksi.

”Luomme yhteistyössä ekosysteemikumppaneidemme kanssa kattavan suomenkielisen sote-sanaston. Näin puheentunnistus mahdollistuu käytäntöjä helpottavaksi työkaluksi paitsi terveydenhuollon myös sosiaalipalvelujen ammattilaisille osana OMNI360-asiakas- ja potilastietojärjestelmiä – yksityiselle ja julkiselle sektorille, kaikille asiakkaillemme”, CGI:n OMNI360-ratkaisujen kehittämisestä vastaava johtaja Juha Sorri.

Tekoälynsä ansiosta puheentunnistus oppii jokaisen käyttäjän oman puhetavan.

”Suomen kieli on haasteellinen ja vaikeuskerroin kasvaa, kun jokainen lausuu sanoja omalla tavallaan. Puheentunnistus parhaimmillaan tunnistaa slangilla, murteella tai jopa vähän ulkomaalaisesti puhuttua suomea, kun käyttäjä on opettanut järjestelmää. Se tulee aivan varmasti hämmästyttämään ihmisiä, että näinkö hyvin tämä menee”, Simonen kiittelee.

OMNI360 Puheentunnistus ja puheohjaus -ratkaisun toteutuksessa CGI hyödyntää tuntemustaan sote-toimialasta, uusista teknologioista ja palvelumuotoilusta sekä ekosysteemiyhteistyötä, muun muassa kansainvälisesti laajalti käytettyä Nuance-puheentunnistusteknologiaa.

 

Lisätietoja:
Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI Suomi
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton IT- ja liiketoimintakonsultoinnin palveluyhtiö. Suomessa CGI työllistää yli 3 700 henkilöä 18 paikkakunnalla. Maailmanlaajuisesti yhtiöllä on 73 000 asiantuntijaa sekä kokonaisvaltainen valikoima palveluja asiakkaiden liiketoiminnan ja IT-ratkaisujen kehittämiseen, integrointiin ja ulkoistuksiin. Palvelutuotannossa CGI luottaa paikalliseen läsnäoloon, globaaleihin palveluverkostoihin ja IP-ratkaisuihin auttaessaan asiakkaita saavuttamaan tuloksia ja onnistumaan digitaalisessa muutoksessa. CGI:n liikevaihto on 10,8 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.com/fi.