Helsinki, 20.05.2020

Helsingin seudun liikenne HSL lähtee parantamaan joukkoliikenteen asiakaspalvelua kehittämällä datanhallintaa ja hyödyntämällä edistynyttä analytiikkaa. Matkustajille uuden teknologian hyödyntäminen tulee näkymään muun muassa paremmin palvelevana asiakasviestintänä. HSL:n apuna hankkeessa ovat yhteistyötä tekevät IT-yhtiöt Cerion Solutions ja CGI.

”Olemme tunnistaneet monia asiakastarpeita, joihin haluamme vastata nykyistä paremmin. Iso pullonkaula meille on tiedon hajautuneisuus useisiin eri järjestelmiin. Tämän hankkeen ansiosta saamme dataan keskitetyn näkymän, mikä mahdollistaa meille sekä manuaalisen työn karsimista että palvelujen kehittämisen asiakkaita paremmin palveleviksi”, avaa HSL:n tietohallintopäällikkö Seppo Perkiö käynnistyvän yhteistyön taustoja.

HSL aikoo hyödyntää keskitettyä tiedonhallintaa ja edistynyttä analytiikkaa muun muassa häiriö-, muutos- ja palveluviestintänsä kehittämisessä. 

”Jatkossa monta kertaa kuukauden aikana kertalipun ostava henkilö voisi saada HSL:ltä viestin, kun hänelle tulisi edullisemmaksi ostaa kuukausilippu. Tietyn reitin varrella asuva työmatkaaja puolestaan saisi tiedon kännykkäänsä, jos hänen omalla reitillään on häiriöitä”, havainnollistaa kehittämisen myötä avautuvia mahdollisuuksia CGI:n liikennetoimialan palveluista vastaava johtaja Kristoffer Vasara.

HSL:n tietovarasto toteutetaan Microsoft Azuren -pilviratkaisuna, joka mahdollistaa integraatiot eri HSL:n lähdejärjestelmien kanssa ja joka tarjoaa tuen vahvalle tietoturvalle. Kehittämisyhteistyötä koskevan sopimuksen arvo on noin 1,7 miljoonaa euroa.

”Tiimimme on innoissaan mahdollisuudesta parantaa pääkaupunkilaisten matkustuskokemusta ja tarjota HSL:n asiantuntijoille entistä osuvampaa dataa päätöksenteon tueksi. Hienoa tässä hankkeessa on myös kumppanuusmalli. Löysimme CGI:n kanssa nopeasti yhteisen sävelen, miten parhaiten täytämme HSL:n odotukset kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla”, iloitsee Cerionin toimitusjohtaja Altti Raali.

Lisätietoja:
Seppo Perkiö
tietohallintopäällikkö, HSL
+358 40 569 1683

Esa Luoto
PR Lead, CGI Suomi
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

Altti Raali
toimitusjohtaja, Cerion Solutions Oy
+358 40 557 3047
altti.raali@cerion.fi 

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman ja Suomen suurimpiin lukeutuva riippumaton IT- ja liiketoimintakonsultoinnin palveluyhtiö. Suomessa CGI työllistää yli 3 700 henkilöä 18 paikkakunnalla. Maailmanlaajuisesti yhtiöllä on noin 78 000 konsulttia ja asiantuntijaa. CGI tarjoaa kokonaisvaltaista palveluvalikoimaa asiakkaiden liiketoiminnan ja IT-ratkaisujen kehittämiseen, integrointiin ja hallintaan. Palvelutuotannossa CGI luottaa paikalliseen läsnäoloon, globaaleihin palveluverkostoihin ja IP-ratkaisuihin auttaessaan asiakkaita saavuttamaan tuloksia ja onnistumaan digitaalisessa muutoksessa. CGI:n liikevaihto on 11,5 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.com/fi.

Cerion on vuonna 2004 perustettu, 40 henkeä työllistävä asiantuntijayritys. Rakennamme yhdessä asiakkaan kanssa hybridi-ratkaisuja, joissa data on keskiössä. Yhdistämme ERP-prosessit pilvialustoihin, automatisoimme prosesseja ja rakennamme datan jalostuksen moottoreita sekä kehittyneen analytiikan ja datan visualisoinnin ratkaisuja. Ratkaisumme mahdollistavat päivittäisen toiminnan kehittämisen sekä oikean ja ajantasaisen tiedon hyödyntämisen. Olemme toteuttaneet satoja vaativia ratkaisuja sekä julkisen sektorin että teollisuuden tarpeisiin. Asiakas saa meiltä omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuvat ratkaisut ja asiantuntijat. Lisätietoa: www.cerion.fi.