Kun tietoturvassa napsahtaa, kybervakuutus voi tarjota korvausten lisäksi nopeaa ammattiapua. Pohjola Vakuutus tarjoaa suurasiakkailleen kybervakuutusta yhteistyössä CGI:n kanssa.

”Suomessa on ajateltu että ollaan suojassa. Jos onkin oltu, niin eipä olla enää, ei tietoturvan eikä vastuun osalta. Euroopan kybervakuutusmarkkinat ovat viime aikoina kasvaneet hyvin nopeasti – joskin alhaiselta tasolta – ja EU ajaa vanhalle mantereelle samankaltaista lainsäädäntöä kuin Yhdysvalloissa. Se lisää yritysten vastuuriskejä melkoisesti”, sanoo kansainvälisistä vakuutuksista vastaavan yksikön päällikkö Jon Aalto Pohjola Vakuutuksesta.

Yhdysvalloissa yrityksiä on vuosia ajanut kyberturvaostoksille lainsäädäntö, joka velvoittaa ilmoittamaan asiakkaille ja viranomaisille henkilötietojen vuotamisista – tuntuvien sakkojen uhalla.

Aallon mukaan Suomessa kybervakuutuksia ovat ottaneet vasta edelläkävijät, mutta kiinnostus on kova. Kybervahingot ovat olleet paljon esillä viime aikoina. Samalla on paremmin alettu ymmärtää kyberriskejä sekä sitä, että harva vahinko kuuluu perinteisen keskeytys- tai omaisuusvakuutuksen piiriin.

Pohjola ja CGI uskovat, että suomalaisyrityksiä kiinnostaa tuote, jota tarjoaa tuttu ja turvalliseksi koettu suomalainen vakuutusyhtiö ja jonka kyberturvapalvelut voidaan tuottaa paikallisesti ja omalla kielellä. Tähän asti suomalaisyritysten ostamat kybervakuutukset ovat olleet globaalien vakuutusyhtiön tuotteita.

”CGI:llä on paljon tietoturva-asiantuntijoita Suomessa, 24/7-palvelu ja globaali kyky auttaa asiakkaita. Olemme toimineet asiakkaidemme kanssa vuosikymmeniä ja tunnemme heidät. Samat henkilöt jotka hoitavat isoja omaisuus-, keskeytys- ja vastuuvahinkoja, koordinoivat myös kyberturvapalveluja. CGI ja Pohjola toimivat Suomessa. Mitä lyhyempi palveluketju, sitä nopeammin palvelun saa toimimaan”, Aalto sanoo.

Apua nopeasti

Tärkeintä kybervahingon sattuessa on saada tilanne nopeasti ja oikealla tavalla haltuun. Pohjolan ja CGI:n kybervakuutustuotteeseen kuuluu juuri tähän tarkoitukseen suunniteltu Incident response -palvelu.

”Vakuutettu voi vahingon sattuessa olla suoraan yhteydessä päivystävään kyberturvallisuuden asiantuntijaan ympäri vuorokauden. Apua saa heti vaikka paikan päälle. Palveluun kuuluu myös tilanteen haltuunotto, riskien rajoittaminen ja tutkinta”, sanoo CGI:n kyberturvallisuusjohtaja Jan Mickos.

Jon Aalto pitää yhteistyötä ja uutta vakuutustuotetta merkittävänä päänavauksena.

”Meidän asiakkaillemme on käytännössä ihan sama, palaako tehdas vai lukkiintuvatko tuotantojärjestelmät: keskeytysvahinko siitä kummassakin tapauksessa seuraa, mutta vain toiseen on aiemmin ollut vakuutusturva. Palvelu auttaa kun kybervahinko on sattunut. Vaikka tietoturva olisi hyvässä kunnossa, aina voi jotain sattua. Jos se tapahtuu esimerkiksi uudenvuodenaattoiltana ja sitten aletaan koota asiantuntijoita, ollaan auttamatta myöhässä.”

Kybervakuutus on suunnattu suurasiakkaille, mutta mahdollisuutta pk-sektorin tuotteeseen tutkitaan.

”Tulevaisuudessa todennäköisesti ihmetellään nykyisiä puheita kybervakuutuksesta, sillä se tulee kaikella todennäköisyydellä normaaliksi osaksi vakuuttamista siinä missä varautuminen vaikkapa tulipaloon”, Aalto sanoo.

Kirjoittajasta

Picture of Jan Mickos

Jan Mickos

Kyberturvallisuusjohtaja

Olen Jan Mickos, ja olen CGI:n johtava tietoturva-asiantuntija Suomessa. Vastaan tietoturvallisuuden asiantuntijapalveluiden lisäksi CGI:n globaaleista kyberturvallisuuspalveluista Suomessa.