Mobiilitekniikan käyttö kotihoidossa lisääntyy koko ajan. Uusimpia mobilisoijia ovat Vaasa ja Keski-Satakunta.

Mobiiliavusteiselta kotihoidolta odotetaan paljon. Asiakkaan luona vietettävän välittömän työajan osuus on keskimäärin 40 prosentin luokkaa, mutta tavoite on 60 prosenttia.

Pegasos-potilastietojärjestelmän Mukana-mobiililaajennusta käyttää päivittäin jo 5000 kotihoidon työntekijää 27 kaupungissa tai kunnassa eri puolilla maata. Vaasassa Kotihoito Mukana -järjestelmän käyttö aloitettiin kesäkuun loppupuolella, mutta täyteen tuotantoon päästiin syyskuun alussa. Yli 250 kotihoidon työntekijää käyttää järjestelmää. Asiakkaita on runsaat 800.

– Halusimme eroon lipuista ja lapuista. Haluamme myös läpinäkyväksi asiakkaan luona käytettävän ajan sekä sen, että asiakas saa sen mitä hänelle on luvattu. Oman toiminnan tehostaminenkin on tärkeää, sanoo Kotihoidon johtaja Leif Holmlund Vaasan kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta.

Holmlund odottaa 10–15 prosentin parannusta välittömän hoitotyön osuuteen, jolloin Vaasassa oltaisiin lähellä 60 prosentin tavoitetta.

– Kun saamme esimiehet ja johtajat raportointikoulutukseen, pystymme seuraamaan tilannetta paremmin ja johtamaan alueilla tai joillakin hoitajilla tehokkuus on jo tavoitetasolla ja toisten kohdalla on paljon parannettavaa.

Holmlund uskoo että mobiilijärjestelmä parantaa myös asiakastyötä, kun hoitajalla on ajantasainen hoitosuunnitelma mukanaan aina.

– Tiedetään mitä tälle asiakkaalle kuuluu eikä olla pelkän muistin varassa. Lisäksi voidaan tarkistaa aina riski- ja lääketiedot asiakkaan kotona. Omaisten ja läheisten ajantasaiset yhteystiedot näkyvät myös järjestelmässä.

Palaute kotihoidon työntekijöiltä on ollut pääosin positiivista.
– Ainoa asia, josta ei ole innostuttu, on työvuoroseuranta, joka meillä on yhdistetty Kotihoito Mukana -järjestelmään. Huoli helpottaa kun huomataan, että ei siellä johtaja kyttää, missä kukin kulkee. Järjestelmä myös turvaa kaikille työntekijöille tasapuolisen kohtelun.

Alku vaatii hieman tottumista.
– Esimerkiksi hoitajan pitää muistaa kertoa asiakkaalle asiallisesti ja ymmärrettävästi miksi puhelinta näprätään. Muuten näprääminen herättää ihmetystä, Holmlund kertoo.

Tähän päivään Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymä siirtyi Kotihoito Mukana -järjestelmään juhannusviikolla. Käyttäjiä on noin 130.

– Alku on sujunut hyvin. Ajankohta etukäteen jännitti, kun vakituisia työntekijöitä oli vuosilomalla ja sijaisia töissä. Se oli tosi kova ponnistus, mutta olimme nopeita. Kaksi ja puoli kuukautta ja se oli siinä, sanoo käyttöönottopäällikkö Kaija Joensuu. Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymästä.

Joensuun mukaan ei ole tätä päivää, että hoitajat kulkevat kentällä muistilappujen kanssa.

– Nyt hoitajilla on Kotihoito Mukana -järjestelmässä reaaliaikaista tietoa kentällä, asiakkaiden lääkelistoja ja muuta. Ajan säästö on myös tärkeä asia. Asiat kirjataan asiakkaan kotona eikä sitä varten tarvitse erikseen ajaa toimistolle.

Joensuun mukaan jokaisessa kunnassa pärjätään pienemmällä sijaismäärällä nyt, kun työtä on helpompi organisoida.

– Kotihoito Mukana tuo päivään sujuvuutta ja auttaa optimoimaan työtä. Kokonaisuuksien hahmottaminen on helpompaa, ja järjestelmä tasaa ja tasapuolistaa työntekoa, mikä oli yksi tavoitekin.

Palaute on Joensuun mukaan ollut positiivista.

– Käyttö on koettu helpoksi eikä entiseen haluttaisi palata. Jos homma ei toimi, se ei yleensä johdu itse järjestelmästä vaan siitä, että palvelu- ja hoitosuunnitelmia ei ole siihen päivitetty. Yhdessä kunnassa asiakkaat aluksi ihmettelivät, kun hoitaja ”näpyttelee sitä virsikirjaansa”, mutta tosi hyvin hekin ovat ottaneet uudistuksen vastaan.

Vapautuvaa työaikaa käytetään ennaltaehkäiseviin palveluihin. Samalla kun kehitetään toiminnanohjausta ja mobiilipalvelujen käyttöä, koulutetaan henkilökuntaa myös ennaltaehkäisevään työotteeseen ja asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämiseen.

– Kaikkea ei kotihoidossa voida koskaan teknologialla korvata, mutta avuksi se pitää ottaa. Muutettava on myös toimintakulttuuria sekä työskentely- ja ajattelutapoja. Tarvitaan koulutusta esimiehillekin, joiden täytyy pystyä tukemaan alaisiaan. Meillä on tähän valmis suunnitelma tulevalle talvelle ja keväälle, Joensuu sanoo.

 

Webinaari: Konsultointi ja analytiikka kotihoidon kehittämisen tueksi, Case Nakkilan kotihoito

Tutustu