Finnairilla digitalisaatio ja pilviteknologiat näkyvät niin strategiassa kuin tekemisen kaikilla tasoilla, alkaen asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämisestä aina suomalaisen matkailualan ekosysteemin luomiseen.

Maailman vanhimpiin lukeutuvan edelleen toimivan lentoyhtiön siivet ovat kantaneet yli monen muutoksen, eikä digitalisaatio tee asiassa poikkeusta. 

Yhtiö on viime vuosina panostanut digitaalisten palvelujen kehittämiseen sekä asiakkailleen että henkilöstölleen. Yksi keskeinen tavoite on matkailun kaikki palvelut yhdistävän ekosysteemin rakentaminen. Siihen Finnair tarvitsee digitaalisen alustan, jonka avulla esimerkiksi matkan varaaminen kotiovelta ja takaisin kaikkine yksityiskohtineen, lisäpalveluineen ja retkineen onnistuisi muutamalla napin painalluksella.

”Tavoitteemme on luoda koko Suomen matkailuelinkeinoa tukeva älykäs ja alansa paras matkailun ekosysteemi. Ilman pilveä ja muuta uutta teknologiaa sen lento loppuisi lyhyeen”, kertoo pitkän uran digitaaliseen transformaation parissa tehnyt Finnairin CDO Katri Harra-Salonen.

Finnairin digikehittämisessä yhtenä tavoitteena on ollut palvelut ja taustajärjestelmät saumattomasti yhdistävä, serverless-teknologialla tuettu API-arkkitehtuuri. Siihen siirtyminen on merkittävä askel niin yhtiön liiketoiminnalle kuin sen henkilöstölle ja asiakkaille. 

”Ratkaisu tuo liiketoiminnalle ketteryyttä, luotettavuutta ja kustannustehokkuutta. Lisäksi se auttaa varmistamaan matkustajien tyytyväisyyden myös ruuhkahuippuina”, tiivistää Harra-Salonen Finnairin pilvistrategian tärkeimmät hyödyt. 

Vinkkinä digitransformaation parissa työskenteleville sanoisin, että uskaltakaa investoida uuteen.

Parempaa palvelua ilman palvelimia

Teknisessä mielessä palvelittomuuden ideana on, että ohjelmakoodia voidaan ajaa valmiilla pilvialustalla ja palvelun tarjoaja huolehtii kaikista alustaan liittyvistä toiminnoista.

”Aiemmin muun muassa kirjautumis-, varaus- ja kanta-asiakasjärjestelmämme integraatiot olivat jossain määrin toisistaan riippuvaisia. Serverless-teknologialla tuettu API-ratkaisu auttaa myös paremmin varautumaan ruuhkahuippujen tarvitsemaan lisäkapasiteettiin joustavasti”, kertoo API-kehityksestä Finnairilla vastannut Product Owner Ari Maronen.

Kun alustat toimitetaan valmiina palveluina, aikaa ei myöskään kulu ylläpitoon. 

”Kiitos CGI:n toteuttaman API-arkkitehtuurin, uusien ja kanavariippumattomien palvelujen kehittäminen sekä integraatiot useiden eri kumppaneiden järjestelmiin ovat vaivattomasti toteutettavissa”, jatkaa Maronen. 

Harra-Salosen ja Marosen mukaan digikehittämisessä edetään suunnitelmallisesti, käytännöllisesti ja askel kerrallaan. Digitaalisen transformaation läpivienti jakautuu kolmeen kehitysalueeseen. Ensimmäinen alue kattaa matkustajille tutut digitaaliset palvelut, kuten sivuston, mobiilisovelluksen sekä Nordic Sky -portaalin. Toiseksi hyödynnämme uusia teknologioita, kuten mobiiliteknologiaa ja tekoälyä sisäisen tekemisen, prosessien sekä työntekijäkokemuksen parantamisessa. Kolmas alue kattaa uudet liiketoimintamallit ja palvelut. 

”Olemme edenneet mukavasti kaikilla kolmella alueella ja voittaneet työstämme palkintojakin. Vinkkinä digitransformaation parissa työskenteleville sanoisin, että uskaltakaa investoida uuteen. Liiketoiminnan päivittäminen digiaikaan ei onnistu vain viemällä vanhat systeemit uuteen ympäristöön. Sujuvien palvelujen rakentaminen edellyttää uudenlaista kehittämistä sekä teknologian että toimintakulttuurin osalta”, summaa Harra-Salonen. 

 

CGI:n toimittama Serverless API avasi Finnairille uuden tien

CGI:n Finnairille toimittama serverless API-ratkaisu edustaa IT-infrastruktuurin uusinta aaltoa. Takana on pitkä matka omilta fyysisiltä palvelimilta virtualisointeihin, AWS-pilveen ja edelleen kontti- ja serverless-tekniikkaan, jossa palvelunkehittäjän ei tarvitse huolehtia alla olevien palvelinten operoinnista. 

”Nyt Finnairilla tarvitaan entistä vähemmän lisenssejä ja IT-investointeja, sillä ympäristö kasvaa ja skaalautuu ketterästi tarpeiden mukaan. Pilvessä on aina kapasiteettia riittävästi ja suorituskyky pysyy optimaalisella tasolla”, toteaa CGI:n liikennetoimialan palveluista vastaava johtaja Kristoffer Vasara.

Finnairin mittaluokassa myös järjestelmien suorituskyvyn jatkuva seuranta on tärkeää. Sekin onnistuu nyt helposti ja nopeasti.

”Lisääntyneen asiakastyytyväisyyden ohella CGI:n meille toteuttama serverless API-ratkaisu merkitsee tehokkaampaa liiketoimintaa ja parempaa tulosta”, summaa Finnairin CDO Katri
Harra-Salonen yhteistyön hyödyt.

 

Heräsikö kysymyksiä?
Kristoffer Vasara
kristoffer.vasara@cgi.com
+358 40 820 1356