Videoanalytiikan taltioima tunnemyrsky antaa Ruisrockille tarkkaa dataa festivaalikävijöistä. Hymyjä ja kyyneleitä analysoimalla tuotetaan ikimuistoisia kokemuksia.

Ruisrockissa iloa kyynelten keskellä

Ruisrock on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut rockfestivaali, joka järjestetään vuosittain Turun Ruissalossa. Viime vuonna yli 100 000 kävijää houkutellut kesätapahtuma on tarjonnut lähes 50-vuotisen historiansa aikana laajan kattauksen kansainvälisiä huippuartisteja Pharrell Williamsista ja David Guettasta Rammsteiniin ja Ozzy Osbourneen kotimaisia esiintyjiä unohtamatta.

”Musiikki on edelleen Ruisrockin tärkein juttu, mutta sen ympärille mahtuu tänä päivänä paljon muutakin. Festarialueella vastaan voi tulla hevosen kokoinen yksisarvinen ja lavalla nähdään balettitanssijoita”, sanoo Ruisrockin toteuttavan Vantaan Festivaalit Oy:n kumppanuuspäällikkö Annakaisa Anttila.

Elämysten ja yllätyksellisyyden takaamiseksi järjestäjät kiertävät ahkerasti kotimaisia ja ulkomaisia festareita uusia vaikutteita haistellen. Lisäksi asiakaskyselyn avulla kartoitetaan käytännön järjestelyjen onnistumista. Tämän rinnalla Ruisrock kokeili kesällä 2017 videoanalytiikkaa festivaalivieraiden tunnetilojen kartoittamiseksi.

“Videoanalytiikka antoi meille vastauksia kysymyksiin, joita emme olisi osanneet edes kysyä. Sen avulla pääsimme syvemmälle festarikävijöiden tunnetiloihin kuin perinteisellä kävijätutkimuksella”, hehkuttaa Anttila.

 

Onnellisuudessa tapahtuu selkeä piikki heti kun ihminen astuu sisään festivaalialueelle.

 

Iloa kyynelten keskellä

Kokeilun alkuperäisenä ideana oli tutkia festivaalivieraiden onnellisuutta ja iloisuutta. Yksittäisen hymyjen lisäksi videoanalytiikka konkretisoi monet keikkojen aikana myllertävät tunnemyrskyt. Data nosti esille monia mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita hyödynnetään tulevien festivaalien suunnittelussa ja yksittäisten ahaa-elämysten tuottamisessa.

”Onnellisuudessa tapahtuu selkeä piikki heti kun ihminen astuu sisään festivaalialueelle. Tämän tiedon pohjalta pystymme miettimään keinoja tunteen vahvistamiseen ja wow-kokemusten tarjoamiseen”, havainnollistaa Anttila.
Videoanalytiikka paljasti myös kirjon muita tunteita, jotka aukesivat vasta yksityiskohtaisemmassa tarkastelussa. Esimerkiksi surullisten tunteiden määrä tiettynä ajanjaksona selittyi sillä, että yleisö itki onnesta Ultra Bran keikan aikana. Vastaavasti YleX:n toimittajan heittäytyminen videoanalytiikan testihenkilöksi rap-duo Profeettojen esiintymisen aikana rekisteröi hymyilyn, mutta ei siihen normaalisti liitettävää onnellisuutta.

”Videoanalytiikka on hyvä työkalu, sillä se ei jätä ketään huomioimatta. Saimme nyt myös ensimmäistä kertaa tarkempaa dataa festivaalivieraiden iästä ja sukupuolesta. Ruisrockin perinteisessä kävijätutkimuksessa vastaajista 79 prosenttia on naisia ja 21 prosenttia miehiä. Videoanalyysissä pääsimme kuitenkin lähes 50/50-jakaumaan”, Anttila sanoo.

Ruisrockin videoanalytiikkakokeilussa onnellisuuden huipentumalle pystyttiin osittamaan selkeä huippukohta, joka ajoittuu kello 20 paikkeille. Sen jälkeen kehitys kääntyy lievään laskuun. Tätä silmällä pitäen porttien avaamista aikaistetaan, jolloin festivaalille saadaan enemmän onnellisia tunteja.

Lyhyt kuuma kesä Ruisrockissa

Lyhyt kuuma kesä

Viime vuonna Ruisrockin vieraita hemmotteli kesän kuumin viikonloppu, joka loi haasteita ­videoanalytiikkakokeilun käytännön toteutukselle. Nopeassa aikataulussa pystyyn pistetyn projektin toteutuksesta vastasi CGI:n tiimi, joka räätälöi festivaaleille parhaimman mahdollisen ratkaisun. Pääportille asennettiin neljä kameraa ja vapaaehtoistyöntekijät kiersivät festivaali­alueella viiden GoPro-kameran voimin. Lisäksi VIP-teltassa oli yksi kamera ja osa keikoista kuvattiin.

Vaikka säästä johtuva laitteiden kuumeneminen ja Ruissalon saaren rajalliset verkkoyhteydet rajoittivat datan reaaliaikaista analysointia, pitää Anttila kokeilua onnistuneena. Myös Suomen onnellisimmaksi festivaaliksi tituleeratun tapahtuman kävijöiltä on saatu positiivista palautetta.

”Tällaiseen kannattaa lähteä liikkeelle avoimin mielin. Ei pidä liikaa ajatella, että mitä tulokset voisivat olla tai mitä ne eivät olisi. Järjestäjille ja festarituottajille kaikki kävijöiden kokemat tunteet ovat tärkeitä ja merkityksellisiä. Niiden avulla pystymme miettimään uusia juttuja ja elämyksiä seuraavalle vuodelle.”

Teksti Ari Rytsy Kuvat Riikka Vaahtera / Ruisrock

 

 

Videoanalytiikka taipuu moneen tarpeeseen

CGI:n Ruisrockille toteuttamassa ratkaisussa festivaalikävijöiden reaaliaikaisia tunteita selvitettiin kasvojen analytiikan ja neuroverkkojen avulla. Vierailijakokemuksen parantaminen on kaikki toimialat kattava ilmiö, jossa dataan perustuva käsitys ihmisten erityisistä tunteista avaa ovia uuteen aikakauteen. Kukapa yrittäjä ei haluaisi tietää kauppansa jonossa seisovien asiakkaiden tuntemuksista tai kaupunkisuunnittelija tietyn asuinalueen asukkaiden kokemasta viihtyisyydestä?

”Käyttämällä mukautettuja neuroverkkoja saamme realistisia arvioita ihmisten iästä ja sukupuolesta. Kasvot tuottavat myös runsaasti analyyttistä tietoa, kuten tarkkoja tunteita ja niiden näkyviä ilmaisuja missä tahansa tilanteessa. On vaikea kuvitella parempaa tapaa hankkia objektiivista, tiettyyn paikkaan ja ajankohtaan liittyvää ­reaaliaikaista dataa”, sanoo CGI:n johtava videoanalytiikan asiantuntija Riz Haque.

Videoanalytiikan puolesta puhuu myös sen nopea ja ­helppo käyttöönotto. CGI toimitti kaiken tarvittavan avaimet käteen -palveluna, laitteista aina tietojen visualisointiin asti.