Matkapuhelinvalmistaja HMD:llä analytiikka kertoo, minkälaisia kännyköitä mihinkin päin maailmaa kannattaa valmistaa.

”Liiketoimintahyödyt, joita analytiikka meille tuo, jaamme kuluttajabisnekseen, yhtiön talouteen sekä myyntikanaviin”, aloittaa HMD:n tietohallintojohtaja Jussi Sorvali.

Kuluttajapuolelle analytiikka tuo ymmärrystä asiakkaista. Se taas auttaa HMD:tä valmistamaan juuri sellaisia tuotteita, joita asiakkaat ostavat.

”Saamme tietoa esimerkiksi siitä, minkälaisia puhelimia missäkin myydään, miten akut siellä kuluvat ja minkälaisia käyttäjiä siellä on. Kun se liitetään kanavanäkyvyyteen, saadaan aika hyvä läpileikkaus siitä, mitä tehtaalta pitäisi tulla ulos, jotta se olisi sellaista, mitä asiakkaat ostavat. Ja sitten se lähtee tehtaalta oikeaan aikaan sinne kanavalle”, Sorvali sanoo.

Yhtiön sisäisessä raportoinnissa ja liiketoiminnan ohjauksessa analytiikka auttaa kohdentamaan voimavarat aina oikeaan paikkaan. Jokaiselle käytettävälle jenille tai eurolle tai dollarille pitää saada maksimaalinen hyöty. 
Kolmas hyöty tulee myyntikanavadatasta eli siitä, että oikeaa tavaraa on oikean verran oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tästä hyötyvät Sorvalin mukaan myös operaattorit.

”Ehkä se isoin hyöty analytiikasta on ollut se, että nämä eri lähteet on sen avulla myös pystytty hyvin yhdistämään. Kun johtoryhmä kokoontuu, talousosastolla ja myynnillä on samat luvut, kaikki data tulee yhdestä ja samasta lähteestä ja se raportoidaan samalla tavalla.”

 

Ehkä se isoin hyöty analytiikasta on ollut se, että nämä eri lähteet on sen avulla myös pystytty hyvin yhdistämään.
 

Antaisitko tekoälyn ehdottaa?

Nyt analytiikan käyttöön on luotu perusteet, joista edetään jatkokehittämiseen ja toiminnallisuuksien lisäämiseen.
”Meille tulee uusia elementtejä analytiikan ympärille. Olemme jo käyttäneet robotiikkaa. Seuraavaksi tuodaan mukaan koneoppimista ja tekoälyä, jotta voimme hyödyntää nopeammin keräämäämme dataa”, Sorvali sanoo.

Tekoälyä kehitetään omista lähtökohdista. Oma haasteensa on tekoälyn käyttäminen päätöksenteossa, sillä usein se on yrityksen johdolle vaikea pala.

”Jotta johto uskoisi tekoälyn ehdotusta ja käyttäisi sitä päätöksenteossa, johdon pitää ymmärtää tekoälyn perusteet voidakseen luottaa sen tuottamaan päätökseen. Ei siitä kaukana olla, mutta kyseessä on valtavan iso muutos eikä oikotietä onneen ole. Jos johto ei toimi tekoälyn ehdotusten mukaan, niin mitäs hyötyä siitä sitten on?”

 

Johdon pitää ymmärtää tekoälyn perusteet voidakseen luottaa sen tuottamaan päätökseen.
 

 

Nyhjästy tyhjästä

Analytiikkahanke menee Sorvalin mukaan pieleen silloin, jos yrittää haukata kerralla liian ison palan, jos fokus katoaa tai jos teknologian arviointiin käyttää liikaa aikaa. Tärkeintä on löytää kokenut kumppani, jonka kanssa yhteistyö on helppoa.

”Kun työ on iteratiivista ja ketterää, yhteistoiminta vaatii fyysistä läsnäoloa. Meidän kumppanimme pitää ymmärtää paitsi se, mitä HMD haluaa tehdä, myös meidän nykytilanteemme ja tämä meidän tarinamme, joka tässä hiljalleen kehittyy.”

HMD:n analytiikkaa alettiin rakentaa tyhjästä vuonna 2016 kumppanin kanssa, joka nykyisin tunnetaan nimellä CGI Advanced Analytics Solutions.

”Moni ajattelee, että on helppoa lähteä rakentamaan puhtaalta pöydältä – saa ikään kuin tehdä mitä haluaa, vapaana menneisyyden painolastista. Ja tottahan se on. Mutta vastapainona on se, että järjestelmät pitää saada nopeasti pystyyn ja niistä pitää myös saada nopeasti hyötyä irti, jotta yritys voi alkaa toimia ja saadaan rahaa sisälle”, sanoo Sorvali.

Eikä HMD lähtenyt tyhjästä pelkän analytiikan kanssa, vaan rakensi tyhjästä koko yrityksen IT:n. Sellainen vaatii myös eri osa-alueiden yhtäaikaisen etenemisen hallintaa.

”Tämä meidän IT-hankkeemme on ­vähän niin kuin taitolentoryhmä Blue Angelsin harjoitus. Ensin lennetään eri suuntiin ja sitten kohdataan oikeaan aikaan oikeassa kohdassa. Sitten kaikki on kunnossa ja voidaan lähteä tekemään liiketoimintaa.”

Sorvalia naurattaa. Välillä ovat yöunet olleet kortilla.

”Toisaalta tämä on ollut tosi mielenkiintoista. Tässä on saanut tehdä niin paljon eri asioita, että ei ole ainakaan päässyt tylsistymään.”

Analytiikka on jatkuva prosessi

Aloitetaan pienesti, sitten aletaan rakentaa ensimmäisen version päälle ja sen jälkeen pusketaan iteratiivisesti eteenpäin. Tärkeää on myös tiimityö yhdessä sisäisten ja ulkoisten tekijöiden välillä.

Tämä jatkuvuuden periaate on uusi normaali myös analytiikan ja tekoälyn hyödyntämisessä.

HMD:n tilanteessa erityistä oli paitsi edelläkävijyys analytiikan hyödyntämisessä myös se, että koko IT:n rakentamiseen lähdettiin puhtaalta pöydältä. Tämä tarkoitti tietysti sitä, että saatiin tehdä ikään kuin oppikirjan mukaan. Toisaalta se toi tiukat vaatimukset tekemisen skaalaamiseen. Koko ajan oli saatava riittävät liiketoimintahyödyt verrattuna kustannuksiin.

Näinä päivinä tekoälystä ja edistyneestä analytiikasta riittää puhetta paljon – toteutuksia paljon vähemmän. Siksi yhteistyömme esimerkiksi HMD:n ja MacGregorin kanssa ovat merkittäviä. Teemme päivän buzz-wordeista todellisia liiketoimintahyötyjä tuottavia käytännön ratkaisuja.

Teksti ja kuvat Antti Kirves

 

 

4 vinkkiä analytiikassa onnistumiseen

  1. Tee iteratiivisesti.
  2. Tee selkeät ­bisnestavoitteet.
  3. Etsi sekä omat ­tekijät että kumppani, jotka osaavat auttaa ja ymmärtävät, mitä tehdään.
  4. Yhdistele ajatuksia eri aloilta ja ajattele outside the box.