Iisalmelainen juomavalmistaja Olvi etenee digitalisaation tiellä. Uusi B2B-verkkokauppa ja SalesApp tehostavat myyntiä ja datan hyödyntämistä.

Suomen tunnetusti positiivisin panimo- ja virvoitusjuoma-alan yritys on ehtinyt pullottaa juoman jos toisenkin vuoteen 1878 ulottuvan historiansa aikana. Tuotekirjo ja myyntivolyymit – vuonna 2016 yhteensä 609,4 miljoonaa litraa – ovat kuitenkin tänä päivänä toista luokkaa kuin lähes 140 vuotta sitten. Niin ovat myös myynnissä käytettävät työvälineet.

Olvi Oyj:n markkinointijohtaja Olli Heikkilä kertoo havahtumisen digiaikaan tapahtuneen pari vuotta sitten. Tuolloin yrityksessä huomattiin, että erityisesti hotelli-, ravintola-, ja catering-asiakkaille suunnattu verkkopalvelu kaipasi täydellistä remonttia.

– Aika oli ajanut vanhan verkkopalvelun ohi. Käytettävyys oli heikko, ylläpito työlästä ja siksi satunnaista. Käyttöaste oli liian matala. Erimerkiksi tärkeitä uutuuksia puuttui ja vanhoja tuotteita kummitteli listoilla. Saimme nämä asiat modernisoinnilla kuntoon, Heikkilä toteaa.

Olvin uudessa verkkokaupassa hyödynnettiin CGI:n kehittämää verkkokauppa­ratkaisua, joka integroitiin Olvin taustajärjestelmiin. Nyt B2B-asiakkaat pystyvät tekemään tilauksensa ajasta, paikasta ja käytettävästä päätelaitteesta riippumatta. Tehokas tilausprosessi tuottaa parempia digitaalisia asiakaskokemuksia sekä vähentää manuaalisesti tehtävää työtä.

Tehoa myyntiin ja promootioihin

Verkkokauppaakin enemmän Heikkilä on innoissaan kenttämyynnin työkaluksi kehitetystä SalesAppista. Olvin päivitettyyn digirepertuaariin saatu SalesApp on myynnin tarpeita palveleva mobiilisovellus, jonka avulla myyntihenkilöstö pystyy muun muassa hankkimaan asiakaskohtaista tietoa menekistä ja ajantasaista tuotetietoa, tilaamaan myynninedistämismateriaalia, näyttämään esittelyvideoita sekä tekemään asiakkaan toiveiden mukaisia tuotetilauksia ja sopimuskertymän seurantaa. Sillä on myös mahdollista tehdä esimerkiksi alueellisesti toteutettujen kampanjoiden ja promootioiden tuottavuuden seurantaa.

– SalesApp ei ole yksittäinen temppu, vaan jatkuva prosessi. Tässä vaiheessa sitä käytetään myynnin tukena, mutta tulevaisuudessa se on tarkoitus viedä Olvin koko henkilökunnan, asiakkaiden ja tuotteiden loppukäyttäjien ulottuville. Käytännössä tämä tarkoittaa yhtä sovellusta erilaisin käyttöoikeuksin, visioi Heikkilä.

 

Verkkokauppaakin enemmän Heikkilä on innoissaan kenttämyynnin työkaluksi kehitetystä SalesAppista.

 

Osana myymälä- ja ravintolamarkkinointia Olvi järjestää asiakkaiden tiloissa tuotepromootioita, joiden tarkoituksena on myynnin edistäminen. Uuteen verkkokauppaan toteutetun promootiotyökalun avulla Olvin myyjä pystyy tilaamaan tuotepromootion sekä siinä tarvittavat tuotteet muutamalla klikkauksella. Tilauksesta lähtee sähköposti ja tekstiviesti ­Olvin promootiovastaavalle, joka järjestää tuote-esittelijät paikalle hyödyntäen SalesAppin viestintätoimintoja. Mobiilisovellus helpottaa myös tuote-esittelijöiden raportointia; kaikki promootiosta tehtävä raportointi kuvineen ja matkalaskuineen voidaan tehdä kännykällä heti tilaisuuden päätyttyä.

Applikaatiot ja some levittävät sanomaa

Perinteisen panimoteollisuuden suuri suomalainen toimija tähtää hyvään alkuun päässeellä digitalisoinnilla työn tehostamiseen, hyviin asiakaskokemuksiin sekä datan parempaan hyödyntämiseen. Tulevaisuudessa SalesApp voi parantaa viikoittain asiakkaiden luona käyvien Olvin kuljettajien mahdollisuuksia esimerkiksi tuotetiedon antamiseen tai asiakastilausten tekemiseen.

Vahvaa suosiota nauttivien Olvi-tuotteiden somemarkkinoinnissa puolestaan hyödynnetään kuluttaja-applikaatioita, kuten jo käytössä olevaa oululaisen startup-yrityksen Pint Please -olutsovellusta. B2B-verkkokauppaan on tarkoitus tuoda uusina ominaisuuksina käteiskauppamahdollisuus sekä sähköinen allekirjoitus.

– Digitalisaatio tekee vahvaa nousua ja näkyy entistä enemmän sekä panimoteollisuudessa että markkinoinnissa. Tässä vaiheessa puhutaan asiakaskokemuksista, toiminnan kustannustehokkuudesta ja datan hyödyntämisestä. Vaan kukapa tietää, ehkä tulevaisuudessa olutta lasketaan tuoppiin suoraan matkapuhelimesta, naureskelee Heikkilä.

Teksti Ari Rytsy, kuvat Sampo Korhonen

 


 

Tutustu myös