Glaston parantaa asiakkaidensa prosesseja analytiikan avulla. Samalla yhtiö on päässyt todentamaan vuosikymmenten kokemustiedon faktojen valossa.

Digitalisaatio, Big data ja IoT ovat meille strategisesti tärkeitä kasvualueita. Haemme niistä myös parempaa asiakaspalvelua ja lisäarvoa asiakkaillemme, sanoo Glastonin tuotekehityspäällikkö Kimmo Kuusela.

Glaston on erikoistunut lasinjalostus­teknologiaan. Yhtiö toimittaa lasinjalostukseen laitteita, koneita ja palveluita. Nyt yhtiö panostaa data-analytiikkahankkeeseen, johon se valitsi kumppanikseen CGI:n. Kuuselan mukaan tarkoitus on selvittää, mihin kaikkeen analytiikka pystyy ja miten Glaston voi sitä hyödyntämällä parantaa toimittamiensa koneiden hyödyntämistä.

– Olemme laite- ja konevalmistaja. Analytiikan kautta haluamme tarjota asiakkaillemme parempia työkaluja heidän prosessiensa kehittämiseen, Kuusela sanoo.

Kuuselan mukaan CGI erottui muista toimittajavaihtoehdoista yhteistyöhön ja porukalla tekemiseen perustuvalla sopimusehdotuksella.
– Meiltä tulee prosessiosaamista ja CGI:ltä analytiikkaosaamista. Molemmat oppivat.

 

Pystymme tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa ja samalla luomaan uutta liiketoimintaa.

Projektia tehdään ketterästi lyhyinä sprintteinä. CGI:n sparraaja käy Tampereella tasaisin väliajoin.

– On paljon kysymyksiä ja erilaisia oppimiskäyriä, joten tämä on oikeastaan ainoa lähestymistapa. Pystymme näin tekemään tuotekehitystä kasvotusten.

Vaikka positiivisia kokemuksia on ehtinyt kertyä, Kuusela ei tässä vaiheessa vielä lähde paukuttelemaan henkseleitä.

– Pitkä kokemus on opettanut varovaiseksi, mutta tulokset ovat kyllä olleet rohkaisevia, Kuusela toteaa.

Analytiikka parantaa prosesseja

Kuusela varoo tarkasti menemästä yksityiskohtiin Glastonin analytiikasta puhuttaessa, mutta kertoo sen verran, että yhtiö kerää ja analysoi prosessidataa. Kun prosesseja mitataan, niitä voidaan alkaa parantaa. Glastonin näkökulmasta se tarkoittaa ennen kaikkea lisäarvon tuottamista asiakkaalle.

Yksi esimerkki parannettavista asioista lasinjalostuskoneissa on OEE (Overall Equipment Efficiency) eli kokonaistehokkuus. Se voi liittyä esimerkiksi koneen huoltoon, ennakoivaan huoltoon tai prosessin parantamiseen. Analytiikka tuo valtavat datamäärät ymmärrettävään ja hallittavaan ja koherenttiin muotoon niin, että niillä voidaan helpottaa asiakkaan toimintaa. Asiakkaan ei itse tarvitse pähkäillä sitä, miten saisi prosessinsa toimivammiksi, vaan kone tarjoaa tarvittavan tiedon jo valmiiksi.

– Me pystymme tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa ja samalla luomaan meille uutta liiketoimintaa.

Data vahvistaa kokemustiedon

Kuuselan mielestä isoin juttu analytiikassa on kovat faktat.

– Jos asian ilmaisee maallikkotermein, ennen analytiikkaa mentiin kokemuspohjalta. Glaston on suunnitellut analytiikkaa pitkään. Digitalisaatio ja IoT ovat olleet yhtiöllä muutaman vuoden kehitteillä. 

– Meidän alallamme olemme ensimmäisten joukossa tätä tekemässä. Alalla innostusta on ja se kasvaa vuosi vuodelta. Kiinnostus ja etenkin ymmärrys ovat viime vuosina lisääntyneet huomattavasti. Sitä on ehkä helpottanut että isot toimijat ovat ottaneet analytiikan käyttöön ja että sitä on tuotu esiin kaikkialla. Pääasiallinen kilpailumme tulee Aasiasta.

Hienointa Kuuselan mielestä on ollut huomata, että vankkaan kokemukseen perustuvat viisaudet on nyt pystytty todentamaan kylmän datan avulla.

– Ensimmäiset tulokset kertovat myös sen, että uusi teknologia toimii ja että siihen voi luottaa. Se taas antaa luottoa siihen, että analytiikkaa pystytään viemään meillä myös eteenpäin. Jo nyt olemme pystyneet todentamaan, että mahdollisuudet ovat rajattomat, Kuusela sanoo.

Teksti Antti Kirves, kuva Laura Vesa

 

Tutustu myös