Trafin sähköinen rekisteröintipalvelu ylsi puolessa vuodessa miljoonavolyymiin. 
Verkko alkaa olla rekisteröinnin pääkanava. Muutoksen nopeus on ennätysluokkaa.

Ajoneuvon voi rekisteröidä koska tahansa kotikoneella tai vaikka kännykällä 60 prosenttia halvemmalla kuin konttorissa. Ei ihme, että sähköinen rekisteröinti on lyönyt itsensä läpi.

Viime vuonna ajoneuvorekisteröintien kokonaisvolyymi oli 2,2 miljoonaa. Vielä joulukuussa, juuri kun Liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin sähköinen rekisteröintipalvelu oli otettu käyttöön, rekisteröinneistä tehtiin sähköisesti 20 prosenttia, katsastusasemilla puolet ja loput autokaupoissa. Nyt sähköisesti tehdään jo 45 prosenttia rekisteröinneistä.

 

openSähköisesti tehdään jo 45 prosenttia rekisteröinneistä.close

”Tavoitteenamme on 10 miljoonan euron säästöt vuodessa. Siihen ei päästä vielä ensi vuonna, mutta ehkä jo 2018 päästään”, sanoo toimialajohtaja Olli Lindroos Trafista.

Trafi uudisti koko viranomaisen ja vakuutusyhtiöiden välisen toimintakonseptin prosesseineen yhdeksi palveluksi ja kehitti oman kertakäyttövarmenteensakin.

Liikennevakuutuksen ja rekisteröinnin yhdistävä palvelu on Trafille digitalisaation kärkihanke. Tavoitteena oli helppo, edullinen ja luotettava verkkopalvelu nyt ja jatkossa.

Sähköinen palvelu myös säästää paperia. Paperisen otteenkin edelleen ­halutessaan saa, mutta enää sitä ei vaadita. Ulkomailla paperiote pitää autossa yhä olla.

”Kun rekisteröinti on integroitu vakuutustapahtumaan, asiakas ei tarvitse kahta erillistä palvelua. Asian hoitaminen on suoraviivaisempaa. Autojen rekisteröinti oli aiemmin niin vaikeaa, että meillä oli siihen kaksi paksua A4-mapillista ohjeita”, Lindroos nauraa.

Kumppanien kanssa

Kaikki Trafin rekisteröinnin ja verotuksen volyymipalvelut ovat nyt netissä. Rekisteröinnin voi tehdä kokonaan myös vakuutusyhtiön palveluissa.

”Etenkin nuoremmille on itsestään selvää, että tällaiset perusvolyymipalvelut hoituvat netissä. Viranomaispalveluilla ei ole itseisarvoa. Jos ne toteutetaan siellä missä ihmiset asioivat muutenkin ja integroidaan muun palvelun kylkeen lisäarvopalveluksi, ne toimivat kustannustehokkaammin”, Lindroos sanoo.

Järjestelmä on Lindroosin mukaan ainutlaatuinen maailmassa. Ainutlaatuista on myös näin tiivis yhteistyö yksityisen sektorin ja rekisteröintiviranomaisen välillä.

”Maailma muuttuu ja Suomi on niin pieni kerho, että kaikkien pitää puhaltaa yhteen hiileen. Entisenkaltaisiin julkisiin palveluihin ei enää ole varaa. Tarvitaan uusia toimintamalleja. Meiltä ei tarvita kaikkea osaamista, vaan sitä voidaan hakea kumppaneilta.”

Vakuutusyhtiöt olivat Lindroosin mielestä luonteva kumppanivalinta. Samat tiedot, jotka kerätään liikennevakuutusta varten, tarvitaan myös viranomaisrekisteriin. CGI rakensi ajoneuvorekisteröinnin ydinjärjestelmän ja tuotti rajapintaratkaisuja, jotka yhdistävät vakuutusyhtiöiden järjestelmät ajoneuvorekisteriin.

”Yksin tällaisia toimintamalleja ei pysty uudistamaan. Pitää olla alusta asti hyvät kumppanuussuhteet. Henkilökohtaiselle palvelulle on edelleen kysyntää ja kaikki kumppanit ovat meille tärkeitä, mutta volyymiheilahtelut ovat niin isot, että perinteisiä palveluita ei enää voi entisellä teholla tukea.”

Viranomainen voi olla aktiivinen

Lindroos listaa tärkeimmät asiat hankkeen onnistuneeseen läpivientiin: asiakkaan tarpeen ymmärtäminen, kustannustietoisuus, kumppanuus.

”Nykypäivän esimies ei pärjää käske-korjaa-kontrolloi-mentaliteetilla, eikä pärjää viranomainenkaan. Ei riitä todeta, että ’näin on aina tehty’. Joku ajaa oikealta ohi ja sanoo, että ’teitä ei muuten enää tarvita tässä pelissä ollenkaan’”, Lindroos sanoo.

Trafilla asiakaslähtöisen viranomaistoiminnan edelläkävijyys on kirjattu strategiaan.

”Julkinen sektori voi puolustaa paikkaansa vain niin, ettei se yritä tehdä itsestään kauhean tärkeää ja tarpeellista. Tämä on vähän sellaista uudenlaista, aktiivista viranomaisuutta.”

Jatkokuvioita mietitään kumppanien kanssa. Lindroosilla visioita riittää.

”Miksi rekisteröinnin ­pitäisi ylipäänsä olla viranomaistoiminto? Voisiko yksityinen sektori tuottaa palvelun?”