Ajoneuvojen käyttö kasvaa tasaisesti ja digitaaliset palvelut kattavat kaiken reittisuunnittelusta kuljetukseen ja matkan maksamiseen. Tämä visio muuttuu todellisuudeksi ennen vuosikymmenen loppua.

Kaupungit kärsivät ruuhkista ja huonosta ilmanlaadusta, valtatiet kilometrien mittaisista autojonoista. Helpotusta haetaan liikenteeseen kohdistuvista rajoituksista ja kielloista, mutta edelläkävijäkaupungit ovat lähteneet ratkaisemaan ongelmaa innovaatioiden kautta. Niiden tavoitteena on organisoida tulevaisuuden liikenne digitaalisten ratkaisujen ja palvelujen ympärille. Tällaisia projekteja on käynnissä muun muassa Helsingissä sekä Berliinin ja Hampurin kaltaisissa suurkaupungeissa.

Info:

KUKA?
Volker Römmeler

TYÖ
Head of Smart: Region and Digital Transformation

”Olemme tilanteessa, missä tulevaisuuden liikenne on mietittävä ja organisoitava uudelleen. Tämä ei tarkoita pelkästään palveluita, teknologiaa ja infrastruktuuria, vaan kaupunkien ja suurempienkin alueiden suhdetta ihmisten ja tavaroiden sujuvan liikkuvuuden edistämiseen”, sanoo Volkswagenin Head of Smart: Region and Digital Transformation Volker Römmeler

Volkswagen laajentaa WeShare-autojen jakamispalveluaan Hampurissa ja Berliinissä. Ensimmäisessä vaiheessa Pohjois-Saksan satamakaupungin kaduille tuodaan yli 1 000 e-Golf- ja e-up!-autoa. Vuoden 2020 aikana palvelun piiriin on tarkoitus saada myös ensimmäiset ID.3-autot sekä Hampurissa että Berliinissä.

Liikenteen haasteisiin on suhtauduttava holistisesti. Kysymys ei ole pelkästään ihmisten ja tavaroiden, vaan myös datan liikkumisesta.

  

Vaihtoehtoja taksille ja julkiselle liikenteelle

Hampuri pyrkii olemaan tulevaisuuden liikenteen mallikaupunki vähentämällä päästöjä, ottamalla käyttöön uusia liikkuvuuspalveluja sekä keräämällä tietoa liikenteen kehittämiseksi. Yhdessä VW:n kanssa kaupungissa on testattu muun muassa autonomista ajamista ja pysäköintiä sekä MOIA-sähköautoja. Täysin sähköinen ajoneuvo perustuu VW-pakettiautoon, jonka ridesharing-palvelussa matkustajat ryhmitellään matkakohteidensa perusteella. Asiakas maksaa applikaation avulla virtuaaliselle pysäkille tilattavasta MOIA-palvelusta keskimäärin julkisen liikenteen ja taksin välimaastoon sijoittuvan hinnan.

MOIA:n kaltaiset uudet palvelut ovat tärkeitä, mutta Römmeler pitää yhtä merkittävänä liikenteen sähköistymistä, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Ekologisissa tavoitteissa onnistuminen edellyttää kuitenkin sähköautojen tarvitsemaa latausinfraa, jonka kehittäminen on useissa kaupungeissa vasta aluillaan. Tulevaisuuden smart cityt tulevat myös tarvitsemaan nopeita tietoliikenneyhteyksiä, dataa sekä kyvykkyyttä sen täysimittaiseen hyödyntämiseen.

”Liikenteen haasteisiin on suhtauduttava holistisesti. Kysymys ei ole pelkästään ihmisten ja tavaroiden, vaan myös datan liikkumisesta. Tarvitsemme algoritmeja, kaupunkikohtaisia open data platformeja sekä analytiikkaa tiedon käsittelemiseen. Nämä ovat niitä asioita, joihin haluamme löytää ratkaisuja yhteistyökumppaneidemme kanssa. CGI on yksi vahva mahdollistaja erityisesti eri teknologioiden integroinnissa”, sanoo Römmeler.

5G-liikennepalvelut
MOIA-palvelussa asiakas matkustaa vaivattomasti sähköautolla. Palvelun hinta asettuu julkisen liikenteen ja taksin välimaastoon.

  

Nopea verkko ja koneoppiminen tuovat robottiautot liikenteeseen

Smart cityn ja älykkään liikenteen kehityksen pullonkaulana on pidetty tietoliikenneyhteyksiä ja niiden suorituskykyä. Ei siis ihme, että odotukset 5G:n suhteen ovat korkealla. Römmelerin mukaan 5G:n mahdollisuuksia liikenteessä on vasta ryhdytty kunnolla tutkimaan, joten sen tarkkoja konkreettisia vaikutuksia on vielä vaikea arvioida. Se kuitenkin tiedetään, että 5G ja liikenteen tulkintaa käsittelevät koneoppimismallit tulevat tehostamaan datan virtausta ajoneuvojen ja erilaisten alustojen välillä. Tällä on suuri merkitys liikennevirtojen sujuvuudelle, liikenteen turvallisuudelle sekä autonomisten ajoneuvojen läpimurrolle.

3 x älyliikenteen kivijalkoja ovat

  1. Uudet liikennepalvelut.

  2. Nopeat tietoliikenneyhteydet.

  3. Datan hyödyntäminen.

Römmeler muistuttaa, että vaikka autojen omistaminen ei lopu, tapahtuu niiden omistukseen ja hallinnointiin liittyvissä suhteissa lähivuosina syvällisiä muutoksia. MaaS (Mobility as a Service) ja sen ympärille kietoutuvat palvelut ovat monelle tärkeämpiä kuin oma auto tai tietty keulamerkki konepellin päällä. Tämä tarkoittaa kokonaan uusien B2B- ja B2C-liiketoimintamallien syntymistä.

”Liikennepalveluita käyttävät asiakkaat haluavat päästä nopeasti ja helposti paikasta A paikkaan B”, hän toteaa. 

Teksti Ari Rytsy
Kuvat Volkswagen

  

Mihin liikenteen alalla panostetaan digitaalisessa transformaatiossa? Lataa Client Global Insights -tutkimusraportti, johon haastattelimme asiakasyrityksiemme IT- ja liiketoimintajohtoa. 

Tutustu myös