Fazer tuottaa iloa ja hyvinvointia ruokakokemusten kautta. Tuore datastrategia edistää tätä missiota datan ja analytiikan voimin.

Karl Fazer tuskin osasi arvata, millainen menestystarina hänen vuonna 1891 perustamaansa

Fazerin digileipä

konditorialiikettä odottaisi. Tätä nykyä kansainvälinen perheyhtiö on mukana monenlaisten makuelämysten tuottamisessa. Suussa sulavat edelleen legendaarinen Fazerin Sininen ja Pihlaja-karkit, mutta valikoimaan mahtuu myös esimerkiksi sirkkaleipää ja kauramaitoa. Makeisbisneksen ohella Fazer on vahvasti mukana leipomotoiminnassa sekä muussa elintarviketuotannossa.

Digitaalisuus ja tuore leipä kuulostaa erikoiselta yhdistelmältä, mutta ruokailutottumusten hurja muutosvauhti on kannustanut Fazeria käynnistämään suuren transformaation, jonka ytimestä löytyy datastrategia ja datan hyödyntäminen. Fazerin Head of Digital Transformation Juho Friberg kertoo tiedon analysoinnin auttavan muun muassa kysynnän ennakoinnissa ja tuotevirtojen optimoinnissa.

”Kuluttajien parissa esiintyy entistä enemmän heidän elämäntapaansa tai terveyteensä sidoksissa olevia ruokavalioita. Tämä heijastuu vähittäiskaupassa tehtäviin arjen valintoihin, joiden muutoksissa meidän on pysyttävä perässä”, hän sanoo.

Data-analytiikalla on ­tarkoitus päästä kiinni sellaisiin muutos­signaaleihin, joita emme ole edes ajatelleet.

- Juho Friberg, Head of Digital Transformation, Fazer

Salmiakkia Suonenjoelta Singaporeen

Tuotannon sparraaminen on muutenkin tärkeää, sillä vähittäiskaupan rinnalle on noussut uusia  digitaalisia ja globaaleja kauppapaikkoja. Fazerin salmiakkia voi ostaa vaikka Singaporesta käsin ja Fazerin kahviloiden tuotteet tulevat kotiovelle Wolt-sovelluksen avulla. Muutos haastaa tuotannon joustavuuden ja reagointiherkkyyden, mutta se avaa myös uusia väyliä globaaleille markkinoille sekä mahdollistaa oman kuluttajakaupan kasvattamisen. 

Uusien ostoskanavien myötä on entistä tärkeämpää hallita eri tuotekategorioiden ohjaaminen. Oikeat tuotteet on saatava kohtaamaan oikeat kuluttajat oikeassa paikassa.

”Digital commerce on voimakkaasti kasvava trendi, joka näkyy sekä b-to-b että b-to-c myynnissä.  Tämä vaikuttaa myös siihen, miten Fazer kehittää datan hyödyntämistä sekä omaa verkkokauppaansa”, korostaa Friberg.

3 x dataa analysoimalla

1. Ajantasaista faktaa kuluttajien ostokäyttäytymisestä.
2. Prosessidatalla kiinni kriittisiin menestystekijöihin.
3. Työkalu kysynnän ennakointiin ja tuotevirtojen optimointiin.

Prosessidatalla kiinni menestystekijöihin

Fazerin digistrategiassa tuotannon tehostamiseen tähdätään keräämällä ja analysoimalla prosessidataa esimerkiksi tuotantolinjojen toiminnasta sekä raaka-aineiden ominaisuuksista. Näin päästään kiinni tuotteiden laadun kannalta kriittisiin menestystekijöihin, jotka voivat vaihdella veden lämpötilasta jauhon koostumukseen. Kun laadukkaan tuotteen kriittiset tekijät tunnistetaan, niin kaikkea muuta ei ole välttämätöntä optimoida.

Laadun lisäksi operatiivisessa tuotannossa korostuu turvallisuus, mikä tarkoittaa esimerkiksi riskialttiiden työtehtävien automatisointia. Vaikka Fazer-tuotteiden korkea laatu edellyttää jatkossakin ihmistyövoimaa, on sen painopiste siirtymässä tuotannosta muualle. Fribergin mielestä data ja analytiikka ovat erinomaisia työkaluja, jotka voivat antaa tuotannossa erilaisia suosituksia, joiden pohjalta ihmiset tekevät tarvittavat päätökset.

”Datastrategiasta saatavat nopeat hyödyt liittyvät ohjelmistorobotiikkaan ja älykkääseen prosessiautomaatioon. Pitkällä tähtäimellä data-analytiikalla on tarkoitus päästä kiinni sellaisiin muutossignaaleihin, joita emme ole edes ajatelleet”, hän arvioi. 

Data- ja videoanalytiikkaa palveluna

Fazer tekee yhteistyötä CGI:n kanssa datastrategian kehittämisessä ja datan jalostamisessa liiketoimintaa palvelevaksi tiedoksi. Data ja analytiikka on tunnistettu yrityksessä tulevan menestyksen kulmakiviksi, joiden avulla parannetaan tuotannon tehokkuutta sekä edistetään myyntiä ja myymälämarkkinointia. 

”Kaltaiselleni liiketoiminnan kehittäjälle Fazer on superjännittävä yritys jossa yhdistyvät vahva brändi ja perinteet haluun ja kykyyn innovoida uutta. On mahtavaa olla tällä matkalla luomassa Fazerille liiketoimintakriittisiä käytännön analytiikan ratkaisuja”, arvioi CGI Advanced Analytics Solutionsin johtaja Teemu Birkstedt.

Yritys on hyödyntänyt uutta teknologiaa ennakkoluulottomasti esimerkiksi kuluttajatutkimuksissa. Myymälämarkkinoinnissa CGI:n videoanalytiikkaratkaisu arvioi kuluttajien reaktioita heidän kohdatessaan uuden tuotteen ja siihen liittyvää mainontaa kaupan käytävällä.

 ”Videoanalytiikka on osa-alue, jonka hyödyntäminen herättää kasvavaa kiinnostusta joka toimialalla. Teknologian kehitys on ollut vauhdikasta, mikä on sekä monipuolistanut sen soveltamismahdollisuuksia että laskenut siihen liittyviä kustannuksia merkittävästi”, kertoo Birkstedt.

HERÄSIKÖ KYSYMYKSIÄ?
Teemu Birkstedt
teemu.birkstedt@cgi.com

+358 45 840 9074

Teksti Ari Rytsy. Kuvat Fazer ja Jari Härkönen
 


Kiinnostunut analytiikan tai tekoälyn mahdollisuuksista liiketoiminnassasi? Tutustu CGI:n analytiikka- ja tekoälytyöpajoihin, joiden avulla otat harppauksia parempaan datan hyödyntämiseen.