Merenkulun ja energia-alan laitteita ja ratkaisuja toimittava Wärtsilä digitalisoituu hyvää vauhtia. Muutoksen läpiviennissä yritys panostaa monipuolisesti sekä teknologiaan että tekemisen kulttuurin uudistamiseen.

Perinteisestä konepajateollisuudesta merenkulun ja energiasektorin innovaattoriksi kehittynyt Wärtsilä on ottanut merkittäviä harppauksia digitalisaation tiellä, joka näkyy pörssiyhtiön toiminnassa, strategiassa ja organisaatiorakenteessa. Digitaalisen muutoksen vauhdittajina toimivat digitaalinen johtoryhmä ja uusi digitaalinen organisaatio.

– Wärtsilän tavoitteena on kehittyä entistä ketterämmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi toimijaksi. Tämä tarkoittaa uusien digitaalisten työkalujen luomista, mutta myös ihmisten, prosessien ja teknologian muuttumista, kertoo Wärtsilän toimintojen ja tarjonnan digitalisoimista johtava Chief Digital Officer & Executive Vice President Marco
Ryan
.

Wärtsilän digitalisaatiossa korostuvat esimerkiksi tekoäly, tietojenkäsittely ja tietoverkkojen turvallisuus sekä uusien liiketoimintamallien luominen. Johtoasemaa näissä ekosysteemeissä rakennetaan ainutlaatuisesta markkina-asemasta käsin, joka perustuu muun muassa globaaliin palveluverkostoon, syvälliseen asiakasymmärrykseen, ennustavaan analyysiin ja resurssien optimointiin liittyviin taitoihin.

Ryan toteaa, että globaaliksi megatrendiksi nousseen digitalisaation lopullista maalia on vaikea ennustaa. Siksi Wärtsilä tutkii aktiivisesti eri mahdollisuuksia robotiikasta tekoälyyn, datan hyödyntämiseen, etäohjaukseen ja virtuaalitodellisuuteen sekä design-ajattelusta älykkääseen energiahallintoon ja autonomisiin laivoihin.

 

Kiihdyttämöitä ympäri maailmaa

Wärtsilässä digitalisaatiosta ei haluta luoda yksinäistä kuplaa, vaan päivittäiseen tekemiseen ja toimintaan ulottuva ajattelutapa, joka parantaa asiakastyytyväisyyttä ja mahdollistaa kestävien yhteiskuntien rakentamisen älykkään teknologian avulla.

– Wärtsilän digitaalisen kehityksen ensimmäisessä vaiheessa testaamme erilaisten ratkaisujen ja kompetenssien toimivuutta Wärtsilän digitaalisissa kiihdyttämöissä, kertoo Ryan.

Wärtsilä on avannut ensimmäiset digitaaliset kiihdyttämönsä (Digital Acceleration Centre, DAC) Helsinkiin ja Singaporeen. Ensi vuonna niitä on tarkoitus rakentaa yksi Keski-Eurooppaan ja yksi Pohjois-Amerikkaan. Globaalisti levittäytyneet digitaaliset kiihdyttämöt tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden työskennellä läheisessä kosketuksessa asiakkaiden, start­upien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

 – Haluamme saada aikaan uutta liikevaihtoa ripeässä tahdissa. Startup-ajattelumallin avulla pääsemme nopeasti testaamaan uusia ideoita esimerkiksi tekoälyn ja koneoppimisen saralla, kertoo Ryan.

 

Koulutusta, ketteryyttä ja kumppaneita

Matkalla kohti Wärtsilä as a Servicea korostuvat digitaaliset innovaatiot, mutta myös henkilökunnan koulutus. Useat eri oppimisväylät mahdollistavat oman työn kannalta olennaisten asioiden oppimisen yksilölliseen tahtiin. Tällä tavalla lisätään Wärtsilän ketteryyttä, joka on olennaista digitalisaatiokehityksen vauhdittamisessa.

Lisäksi Wärtsilä kiihdyttää yhteistyötään opiskelijoiden, startupien ja yliopistojen kanssa. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Helsingin Slush-tapahtumassa julkaistu Wärtsilä SparkUp Challenge -kilpailu, joka jakautuu jo alkaneeseen Smart Marineen sekä ensi kesänä käynnistyvään Smart Energyyn.

 – Slushissa julkaistu venturing-malli tekee meistä entistä avoimempia uusille kumppanuuksille. Sen puitteissa teemme enemmän yhteistyötä opiskelijoiden ja startupien kanssa, Ryan sanoo.

Vaikka Wärtsilän digitransformaatio on pääosin muuta kuin IT-teknologian kehitystä, on IT-palveluntarjoajien oltava ketterästi mukana tukemassa ja vauhdittamassa uusia palveluita. Tällöin Wärtsilä pystyy keskittymään kokonaisvaltaiseen muutokseen ja ottamaan johtavan roolin älykkäissä meriympäristöissä ja älykkäissä energiakysymyksissä.

– Wärtsilällä on mahdollisuus saavuttaa 70–80 prosenttia omasta digipotentiaalistaan 4–7 vuodessa, arvioi Ryan.

Teksti Ari Rytsy, kuva Jari Härkönen