Mehiläisen tietohallintojohtaja Kalle Alppi haluaa IT:n toimivan kasvuyrityksen tukirankana ja hyvien asiakaskokemusten tuottajana.

Sosiaali- ja terveyspalveluita tarjoava Mehiläinen elää voimakasta kasvuvaihetta. Vuonna 2016 yhtiö tuplasi tuloksensa samalla kun konsernin liikevaihto harppasi ylöspäin lähes 17 prosenttia. Kasvun takana on sekä yritysostoja että orgaanista kasvua. Samalla Mehiläinen on panostanut uusiin palveluihin. Nosteen keskellä uusien digitaalisten ratkaisujen kehittäminen ja vanhan IT-infran modernisointi ovat osoittautuneet tärkeiksi keinoiksi kannattavan kasvun hallinnassa.

– Terveyssektori on mielenkiintoinen ja haastava ala. Samaan aikaan puhutaan tekoälystä lääkärien mahdollisena korvaajana sekä sairaaloiden Windows XP -pohjaisista järjestelmistä, jotka eivät enää toimi kunnolla, sanoo Mehiläisen tietohallinnosta, sovelluskehityksestä sekä digitaalisista palveluista vastaava Kalle Alppi.

Syyskuussa 2016 Mehiläiseen Keskolta siirtynyt Alppi on tottunut seisomaan suurissa saappaissa. IT-johtajana Vismalla sekä Roviolla työskennellyt tietotekniikan insinööri valittiin vuoden CIO:ksi vuonna 2015 osoituksena erinomaisista kyvyistä teknologian ja liiketoiminnan yhdistämisessä.

Rusinat pullasta

Alppi tuli Mehiläiseen Rovion aikaisen esimiehensä pyynnöstä. Vaikka Keskossa olisi riittänyt työsarkaa, vei voimakkaasti kasvava ja johtoryhmää myöten teknologiamyönteinen yritys lopulta voiton.

– Julkisuudessa on hehkutettu paljon soten tulemista ja sen vaikutuksia terveydenhuollon toimijoihin. Tosiasiassa monet tietohallintoon liittyvät asiat ovat universaaleja toimialasta riippumatta. Nykyisen työni mielenkiintoisuus kumpuaa siitä, että samaan aikaan luomme ketterästi uutta sekä siivoamme pois vanhaa, Alppi kertoo.

Vanhan siivoamisella hän tarkoittaa esimerkiksi omien konesalipalvelujen modernisointia ulkoistamalla ne CGI:lle sekä luopumista sellaisista vanhoista järjestelmistä, joiden käytettävyys ei vastaa nykyajan vaatimuksia.

Isossa kuvassa kyse on uudenlaisen ajattelun tuomisesta terveystoimialalle, missä IT on perinteisesti pidetty tiukasti omissa käsissä, eikä esimerkiksi SaaS-palvelujen mahdollisuuksia juuri ole hyödynnetty. Nopeasti kasvavassa Mehiläisessä tällainen toimintamalli ei kuitenkaan tuota mitään lisäarvoa. Nyt tarkoituksena on kehittää sekä sisäisille että ulkoisille asiakkaille uusia ja moderneja palveluja kumppanien osaamista hyödyntäen.

– Kohdennamme käytettävissä olevat tietohallinnon resurssit mahdollisimman tehokkaasti. Ideana on poimia rusinat pullasta, mikä tarkoittaa omissa segmenteissään parhaan hinta ja laatu -suhteen omaavien yhteistyökumppaneiden hyödyntämistä. Yksi niistä on CGI.

Sote ei sotke kehityssuunnitelmia

Alppi ei kavahda sote-uudistuksen kiemuroita, sillä moni muu tietohallinnon sateenvarjon alla oleva asia kehittyy omaa latuaan. Esimerkkinä tästä ovat Kelan Kanta-palvelut, jonka Resepti-palvelua ja Potilastiedon arkistoa käyttävät sekä julkisen terveydenhuollon että yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat.

Uuden kehittämisen rinnalla Mehiläisen IT-osastolla viedään eteenpäin järjestelmien elinkaareen liittyviä hankkeita. Tämä parantaa Mehiläisen muutoskyvykkyyttä sote-sektorin tulevia vaatimuksia silmällä pitäen.

– Terveystoimialalla eletään parhaillaan sekä rakenteellisen että teknologisen murroksen aikaa. Kun siihen vielä lisätään Mehiläisen kasvutahti, on tasapainon ylläpitäminen haastavaa. IT:n tehtävänä on ottaa osa tätä monimutkaisuutta itselleen. Pyrimme tekemään asiat loppukäyttäjille mahdollisimman helpoiksi, Alppi korostaa.

Mehiläisen liiketoiminnassa hyvät käyttäjäkokemukset ovat ensiarvoisen tärkeitä. Toimivat digitaaliset työkalut lisäävät työntekijöiden tyytyväisyyttä, mikä näkyy terveyspalveluiden käyttäjien saamassa palvelussa. Esimerkiksi Mehiläisen lääkäreille kehittämä sovellus parantaa lääkäreiden henkilökohtaista ajanhallintaa ja lisää vapaiden aikojen saatavuutta.

Teksti Ari Rytsy, kuva Jari Härkönen 

 

 

Mehiläinen ulkoisti IT-toimintoja CGI:lle

CGI:n ja Mehiläisen viime kesänä solmima ulkoistussopimus kattaa koko Mehiläisen konesalitoiminnan, joka siirtyy CGI:n pilvi- ja hybridi-IT-palvelujen piiriin. Ulkoistuksen yhteydessä myös Mehiläisen ostaman Mainio Vireen järjestelmät integroidaan osaksi Mehiläisen IT-kokonaisuutta.

Mehiläisen käyttöön tulevien hybridipalvelujen perustana on CGI:n Suomessa tuottama niin sanottu korkean käytettävyyden active–active-konesaliratkaisu (Twin Data Center). Kaksoiskonesaliratkaisulla taataan Mehiläisen toimintojen häiriötön jatkuvuus myös poikkeustilanteissa.