VR Group parantaa poikkeustilanteiden häiriöviestintää. Uusi liikennetietojärjestelmä pitää niin matkustajat, henkilökunnan kuin yhteistyökumppanitkin ajan tasalla aiempaa paremmin ja nopeammin. 

– Koska liikenteeseen ja VR:n toimintaan vaikuttaa aina ulkoiset olosuhteet, kuten tuiskut ja myrskyt, ongelmista ei ikävä kyllä koskaan päästä täysin pois. Mutta nopealla ja täsmällisellä viestinnällä häiriöt on mahdollista hoitaa kuntoon niin, että ne ehtivät vaikuttaa mahdollisimman vähän matkustajien elämään. Tavoitteenamme on hoitaa mahdollisimman iso osa ongelmista jo ennen kuin asiakas hyppää junaan.

Näin tiivistää VR:n operaatiokeskuksen johtaja Ari Vanhanen perusajatuksen, miksi yhtiö uusii häiriöviestinnälle kriittisen tietojärjestelmänsä.

Uuden järjestelmän hyödyntäminen alkoi viime kesänä. Pelkästään VR:llä järjestelmällä on tuhansia sisäisiä käyttäjiä.

– Junaliikenteessä tehdään noin 82 miljoonaa matkaa vuodessa, joten viestinnän kohderyhmä ja siinä onnistumisen vaikutukset ovat erittäin laajat. Perinteiset viestintäkeinot eivät enää pysty palvelemaan tiukkaan trimmattua koneistoa eikä tarkkaan synkronoitua junaliikennettä, summaa kehitysprojektia VR:llä vetänyt Martti Uusinarkaus.

Mallia maailman junaliikenteelle

EU-kilpailutuksen kautta järjestelmätoimittajaksi valikoitui CGI.

– Pienetkin häiriöt voivat aiheuttaa monimutkaisia myöhästymisketjuja, joihin on pakko reagoida välittömästi. Halusimme järjestelmän, joka tarjoaa ratkaisuehdotuksia koko Liikenneviraston hallinnoiman rataverkon alueella. Tutustuimme usean eurooppalaisen junayhtiön viestintäratkaisuihin, emmekä löytäneet mitään vastaavaa. CGI:n toteutus on hyvin edistyksellinen, ja se vastaa haastaviin tarpeisiimme, Uusinarkaus kertoo.

Pienetkin häiriöt voivat aiheuttaa monimutkaisia myöhästymisketjuja.
 

Liikennetietojärjestelmä näyttää tilannekuvan, jonka avulla koko henkilöstö veturinkuljettajasta ja konduktööristä alkaen pysyy häiriötilanteissa ajan tasalla. Kehitetty automaatio tuottaa häiriötilanteissa valmiita viestipohjia, joita hyödyntämällä VR:n Liikennetiedotus voi nopeasti muokata omat täsmäversiot esimerkiksi konduktööreille ja matkustajille. Mobiilisovelluksen kautta vastaanottajat saavat push-viestejä ja ruudulla näkyvät kaikki tilanteeseen liittyvät viestit.

Data haltuun

Suuri osa todellisesta digitaalisesta muutoksesta liittyy siihen, miten erilaisia tietolähteitä pystytään hyödyntämään aiempaa paremmin. VR:llä on runsaasti erilaisia järjestelmiä, joita hankkeessa on hyödynnetty mahdollisimman paljon – paitsi asiakastyytyväisyyden myös henkilöstön työolosuhteiden ja koko operatiivisen toiminnan parantamiseksi.

Liikennetietojärjestelmään on kytketty muun muassa lipunmyynti- sekä junien paikka- ja kulkutietojärjestelmä, samoin työvuorojärjestelmä ja kalustonseuranta. Häiriötiedotteita jaetaan useisiin eri kanaviin, kuten VR.fi, VR Mobiili, Facebook, Twitter ja teksti-tv.

Junankuljettajille ja konduktööreille ensisijainen kanava reaaliaikaisten häiriöviestien vastaanottamiseen on Liito-niminen mobiilisovellus. Siitä he saavat myös tiedot vaihtomatkustajien määrästä junassa ja seuraavalla asemalla sekä mahdollisuuden lähettää operaatiokeskukseen viestiä ja valokuvia kentältä.

Kokonaisuuden totettamisessa CGI hyödynsi ketteriä projektimenetelmiä, pitkää kokemustaan liikennetoimialalta sekä uusia digiteknologioita.

– Ketterä toimintamalli on ollut meille tärkeää, koska olemme rakentaneet uutta infraa samaan aikaan projektin mukana. On ollut hieno nähdä, kuinka tiiviisti CGI:n väki ja oma porukkamme VR:llä ovat alusta asti hitsautuneet yhteiseen tekemiseen. Projekti on myös pysynyt hyvin aikataulussaan, iloitsee Vanhanen.

Teksti Vesa Kaartinen, kuva Sampo Korhonen

 


Opi tunnistamaan tilanteet, jossa IT-järjestelmäsi kaipaa päivittämistä. Lataa Määrääkö muutos vai sen johtaja eKirjamme.