Otto Matula

Otto Matula

Konsultti, Smart City / Transportation

Liikenne ja logistiikka - niin kuin kaikki muutkin olevat toimialat - elävät parasta aikaa digitaalista murrosta. Uudet teknologiat mahdollistavat asioita, joita ei aiemmin ole voitu kuvitella tai tehdä siksi, ettei ole ollut siihen välineitä. Mutta nyt pystytään vaikka mihin. Vai mitä mieltä olet näistä innovaatioista?

1. Lennokit mukana kaupallisessa kuljetusbisneksessä

Vaikka Amazon Prime Air on herättänyt paljon innostusta sekä mediassa että ostajien keskuudessa, ovat vasta harvat toimijat saaneet lennokkikuljetuksen kaupalliseen käyttöön asti.

Yhdysvaltalainen Matternet on yksi näistä onnekkaista. Sveitsin ilmailuviranomaiset ovat hyväksyneet sen dronet tavarankuljetukseen myös kaupunkien yläpuolella. Tämä antaa Matternetille arvokasta etumatkaa verrattuna muihin toimijoihin, joilta vielä puuttuu oikeus toimia kaupunkialueella ja joista suurin osa on vasta testikäytössä haja-asutusalueilla.

Sveitsissä Matternet muodostaa itsenäisen kuljetusverkoston eri sairaaloiden välillä. Lennokkeja hallitaan keskitetyllä pilviratkaisulla eikä järjestelmän hallinnointiin tarvita paikan päällä henkilökuntaa. Pakettien lastauksesta ja vastaanottamisesta sekä itseohjautuvien lennokkien akkujen vaihtamisesta huolehtii laskeutumisasema.

Voi vain kuvitella, millaisia mahdollisuuksia dronekuljetukset tulevaisuudessa tarjoavat, kun se korvaa perinteiset logistiikan keinot niiden hitauden takia. Myös vaikeasti saavutettavat paikat ovat lennokkien ansiosta helpommin tavoitettavissa.

 

2. Kuljetusrobotti on helppo kohdata

Vaikka droneilla on puolensa, eivät ne välttämättä ole ainoita tapoja kuljettaa tavaraa paikasta toiseen. On alueita, joilla on dronerajoituksia, ja tämä estää niiden lennättämisen esimerkiksi tiettyjen rakennusten läheisyydessä.

Ratkaisu tähän voi hyvinkin olla kävelyvauhtia kulkeva kuljetusrobotti. Rauhallisesti liikkuvat robotit myös koetaan miellyttävämmiksi ja helpommiksi kohdata kuin taivaalta syöksyvät dronet. Lisäksi niiden imagoa kolhivien dramaattisten onnettomuuksien todennäköisyys on hyvin pieni.

Starship Technologies on yritys, joka kehittää kävelyteitä hyödyntäviä autonomisia kuljetusrobotteja. Robotteja on käytetty muun muassa yrityskampuksilla, jossa ne toimittavat esimerkiksi ruokaa ja varaosia. Robotteja ohjataan mobiilisovelluksella ja niiden mukana toimitetaan siilo, jossa niitä säilytetään ja jossa ne vaihtavat akkunsa automaattisesti.

Yrityksen taustavoimissa häärii samoja ihmisiä, jotka ovat olleet luomassa Skypeä, joten bisnesosaamistakin todennäköisesti löytyy riittävästi maailmanvalloitusta silmällä pitäen.

 

3. 100-vuotias roottoripurje päivitettiin nykyaikaan

Mutta osataan täällä Suomessakin - olemmehan One Sea -ekosysteemin ansiosta yksi itseohjautuvan meriliikenteen kärkimaita.

Cleantech- ja insinööriyritys Norsepower on modernisoinut vanhan keksinnön uuteen käyttöön. Jo lähes sata vuotta sitten keksittiin roottoripurje, joka nyt on digitalisoitu ja näin päivitetty uudelleen käytettäväksi. Roottoripurjeen toiminta perustuu siihen, että pyörivä sylinteri luo sopivissa tuuliolosuhteissa nostetta laivan kulkusuuntaan, mikä puolestaan pienentää aluksen polttoainekustannuksia. Norsepowerin roottoripurje säätyy optimaalisesti tuuliolosuhteiden mukaan, ja se voi tuottaa samanlaisen työntövoiman kuin kokoaan kymmenen kertaa isompi perinteinen purje. 

Mutta miksi roottoripurjeen kaltainen vanha teknologia toimii nyt paremmin kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten?

Koska maailma on muuttunut. Aiemmin öljy oli edullista, mutta nyt sen hinta on noussut. Lisäksi ympäristövaatimukset ovat tiukentuneet ja valmistusmateriaali on kestävämpää. Unohduksiin jäänyt teknologia piti vain päivittää nykyaikaan ja nyt se on kustannustehokas väline pienentää polttoainekulutusta.

 

4. Toimintapojen digitalisointi tekee logistiikasta sujuvaa

Logistiset toimintatavat ovat suurilta osin olleet hyvin vanhanaikaisia. Israelilaislähtöinen Freightos näki mahdollisuuden digitalisoida näitä toimintamalleja ja lähti houkuttelemaan logistiikkayrityksiä hyvin suunnitellulla pilvipalvelulla, joka helpottaa yritystoiminnan hallinnointia.

Pilvialusta tekee rahdin hinnoittelusta, hallinnoinnista ja analysoimisesta helppoa ja nopeaa. Kun asiakasyrityksiä oli saavutettu tarpeeksi, avasi Freightos myös digitaalisen markkinapaikan rahtipalveluita ostaville asiakkailleen. Automatisoitu palvelu tarjoaa mahdollisuuden kilpailuttaa rahdin kuljetus ja näin hoitaa aiemmin päiviä kestäneen prosessin muutamassa sekunnissa.

Nämä elävän elämän caset osoittavat, miten digitalisaation ja modernin teknologian avulla voidaan kehittää täysin uutta ja päivittää vanhoja innovaatioita nykypäivän tarpeisiin vastaaviksi.

Kirjoittajasta

Otto Matula

Otto Matula

Konsultti, Smart City / Transportation

Olen Otto Matula, älyliikenteen konsultti CGI:llä. Toimin asiantuntijana erilaisissa kestävän liikkumisen sovelluskehitysprojekteissa. Palvelujen kitkaton käyttökokemus on lähellä sydäntäni, erityisesti matkaketjun saumattomuus.