Mehiläinen-konserni, eräs Suomen arvostetuimmista yksityisistä terveys- ja sosiaalipalveluiden tuottajista, on perinteikäs ja nopeasti kasvava alansa suunnannäyttäjä. Toiminnan tehostamiseksi sekä työntekijäkokemuksen parantamiseksi Mehiläisellä päätettiin tutustua ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksiin yhdessä CGI:n kanssa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

cgin_asiakastarinat

Projekti aloitettiin CGI:n ja Mehiläisen tiiviissä yhteistyössä kartoittamalla sekä työnkulut että niiden haasteet sopivien automatisointikohteiden löytämiseksi. Kokeilulle otollisimmaksi tilanne osoittautui myyntireskontrassa.

– Tiimimme teki päivittäin käsityötä käydessään läpi pankkien tiliotteita sekä kohdentamattomaksi jääneitä viitesuorituksia. Ohjelmistorobotti osoittautui tässä työssä hyödylliseksi, kertoo Mehiläinen-konsernin kehityspäällikkö Roope Rauhalinna.

Kun tarve ja potentiaali oli selvitetty, projekti jatkui robotin tarvitseman ohjelmistoalustan toteutuksella ketterän kehityksen metodein, kehittäjän ja avainasiantuntijoiden aktiivisessa vuorovaikutuksessa. Tarvittavia muutoksia tehtiin seuraamalla konkreettisia tuloksia viikoittain.

Nyt ohjelmistorobotti tutkii tiliotteet sekä täydentää pääosan laskujen puutteellisista tai virheellisistä tiedoista Mehiläisen henkilökunnan puolesta.

– CGI:n ansiosta asiantuntijamme pääsevät keskittymään tuottavampiin ja palkitsevampiin tehtäviin, Roope jatkaa.

Ohjelmistorobotti on kuin uusi työkaveri, johon tutustuminen ottaa aikansa. Alussa meillä ei ollut robotiikasta paljoakaan tietämystä, mutta CGI:n kanssa opimme jatkuvasti uutta.

                                                                  – Roope Rauhalinna, kehityspäällikkö, Mehiläinen

Uutta oppimassa

Kokeilun perusteella Mehiläisellä kiinnostuttiin ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksista myös muissa toiminnoissa. Sovelluksesta riippumatta ohjelmistorobotiikan periaatteena on tiedon rikastaminen keräämällä sitä eri järjestelmistä sekä täydentämällä tiedot automaattisesti tai tekemällä tarvittaessa valmiita hakuehdotuksia. Tällöin ihmisten käsiteltäväksi jää vain murto-osa ongelmatapauksista. Esimerkiksi laskutusmateriaalia tarkistaneen tiimimme työajasta vapautui peräti 35 prosenttia. Ja koska Mehiläisellä on osa- ja kokopäiväiset henkilöt yhteenlaskettuna yli 14 000 työntekijää sekä ammatinharjoittajaa, henkilöstö- ja palkkahallinnossa riittää robotille sopivia työvaiheita ja tarkistuksia jatkossakin.

– Ohjelmistorobotti on kuin uusi työkaveri, johon tutustuminen ottaa aikansa. Alussa meillä ei ollut robotiikasta paljoakaan tietämystä, mutta CGI:n kanssa opimme jatkuvasti uutta. He puhuvat kanssamme yhtä kieltä ja tekevät sen minkä lupaavat. CGI:n tiimi ottaa vastaan uudet haasteet sekä auttaa meitä ymmärtämään, mitä ja miksi kannattaisi tehdä toisin. On ollut hienoa huomata myös oman henkilökuntamme innostus toiminnan kehittämiseen. Suosittelen – ja olen jo suositellutkin – CGI:tä sopivana kumppanina vastaaviin haasteisiin, Roope toteaa.

Varmoin askelin eteenpäin

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen etenee Mehiläisessä askel askeleelta eteenpäin.

– Kehityspäällikkönä löydän ohjelmistorobotiikalle jatkuvasti uusia sovelluksia. Työtä riittää vuosiksi eteenpäin, ja jokainen hanke tuntuu sujuvan edellistä paremmin. Kaikkea ei valitettavasti voi ratkaista kerralla, mutta etenemme johdonmukaisesti. Vinkkinä robotiikasta kiinnostuneille sanoisin, että on viisainta tarkastella, mitä tapahtuu ennen ja jälkeen kunkin tehostettavan prosessin osan. Usein on nimittäin niin, että pullonkaula löytyy joko valmistelevasta työstä tai askeleen kauempaa. Odotan tulevaisuutta ja esimerkiksi tekoälyn mukanaan tuomia mahdollisuuksia innolla, Roope sanoo.

Asiakashyödyt

  • Säästöä ajassa ja rahassa – laskutustiimille 35 prosentin ajansäästö.
  • Vähemmän manuaalista työtä, asiantuntijat pääsevät keskittymään omaan työhönsä.
  • Asiakastyytyväisyys paranee työntekijäkokemuksen myötä.
  • Mahdollisuudet järjestelmäintegraatioihin ja ratkaisun laajentamiseen rajattomat.

Haluaisitko keskustella kokeneen asiantuntijamme kanssa siitä, mitä uudet teknologiat mahdollistavat liiketoiminnallenne? Tai kaipaisitko uusia näkökulmia sekä raikkaita ideoita hankkeellenne? Tilaa maksuton sparrailupuhelu asiantuntijamme kanssa!

Valmiina palvelukseen:
Anni Mantere
Johtaja, konsultointipalvelut
Digitaalinen työntekijäkokemus
CGI
050 566 3583
anni.mantere@cgi.com