Sipilän hallituksen digitalisaatio-ohjelma ja maakuntauudistus käynnistivät uuden mallin rakentamisen kuntien sekä maakuntien taloustietojen tuottamiseen. Tavoitteena on nopeuttaa taloustiedon tuottamista sekä varmistaa ja parantaa tiedon laatua ja vertailukelpoisuutta.  Tätä varten on perustettu kuntatietohanke.  Se yksinkertaistaa kuntien tiedonantotaakkaa koordinoimalla kuntiin kohdistuvaa tiedonkeruuta sekä helpottaa taloudesta vastaavien virkamiesten ja johdon päivittäistä työtä.

Olen itse pyörittänyt vuosia kunnan talousasioita ja muistan hyvin tuskan, mikä tarvittavien raporttien tuottamisessa oli. Tiedon kerääminen tehtiin manuaalisesti erilaisilla lomakkeilla ja exceleillä. Tieto ei ollut yhteismitallista, ja sen täsmäyttäminen vei liikaa aikaa.

On huikea tunne päästä hyödyntämään kaikkea tuota kokemusta osaavan tiimin kanssa. Tehtävänä on – ei enempää eikä vähempää kuin kuntien talous- ja seurantatiedon suurin muutos vuosiin ellei jopa vuosikymmeniin.

Tarvittava tieto syötetään uudessa mallissa vain kerran. Muodostuvan tietopankin tietoja hyödyntävät useat eri tiedontarvitsijat.

Standardoitua ja vertailukelpoista kuntatalouden tietoa ei kuitenkaan kehitetä vain sidosryhmien tarpeisiin. Tavoitteena on kehittää myös kuntien tiedon hallinnan prosesseja ja välineitä kunnan johtamisessa tarvittavan tiedon tuottamiseen.

Kuntien lakisääteiset tehtävät omat samat. Ei siis ole järkeviä perusteita myöskään sille, että jokaisen pitäisi raportoida niitä eri tavalla.

 

Tulevissa maakunnissa tiedonkeruun tavoitteet – ja hyvin pitkälle myös rakenteet – eivät ole mikään monivalintatehtävä. Ne ovat pakollisia ja samoja kuin kunnissakin.

Tuotettavissa palveluissa eroja tietenkin on, samoin kuin yksittäiseen asiakkaaseen tai asiakasryhmään kohdistuvassa tiedontarpeessa.

Nyt on aika miettiä huolella, miten tiedonkeruun vaatimukset saadaan tehokkaasti täytettyä. Kannattaako alkaa rakentaa uutta tietojärjestelmää tai erillistä kalliisti ja hankalasti ylläpidettävää raportointiratkaisua?

CGI:n Kuntamallilla ja sen optiona olevalla Tuotekustannuslaskennalla raportoitavat tiedot saadaan tuotettua tarkasti ja kustannustehokkaasti. Näinhän on toimittu jo nykyisen taloustilaston raportoinnin tekemisessä Kuntamallissa. Asiakkaat ovat kommentoineet, että näillä välineillä taloustilaston tekeminen on ollut helppoa, ja että siitä on jopa alkanut pitää.

Asiakkaat ovat kommentoineet, että näillä välineillä taloustilaston tekeminen on ollut helppoa, ja että siitä on jopa alkanut pitää.

Tilastoja tehneenä näen, että tällainen on iso meriitti toimivalle ratkaisulle. Yhtään vähempään ei tarvitse tyytyä kunta- ja maakuntatiedon osaltakaan. Yhteistyötä ja osaamista toki tarvitaan tarkoituksenmukaisen järjestelmäarkkitehtuurin rakentamiseen ja eri järjestelmissä olevan tiedon yhdistämiseen.

Kuntatietohankkeen lopputuloksena ovat yhteisesti sovitut käytännöt taloustiedon kansalliseen tietotuotantoon ja tietojen jakeluun. Selustatukena ovat yhteisesti sovitut suositukset ja tarvittavat normit.

CGI:n Kunta- ja Maakuntamalli mahdollistaa kaiken tämän. Kun tuohon tulokseen päästään, myös aforismit muuttuvat: taiten tuotettu tieto taklaa tuskan.

Kirjoittajasta

Picture of Sari Pentikäinen

Sari Pentikäinen

Palvelujohtaja

Olen Sari Pentikäinen ja toimin palvelujohtajana taloushallinnon käyttöönottopalveluiden parissa. Minulla on julkisen sektorin alalta yli 20 vuoden laaja-alainen kokemus taloushallinnon ja sähköisten prosessien sektorilla. Vastuullani on laajasti kuntamarkkinoilla käytössä olevan ratkaisukokonaisuuden Kuntamallin ja Raindancen toimittaminen ja kehittäminen.

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot