Ferhat Kaya

Ferhat Kaya

Konsultointijohtaja, SAP

Muuttuva liiketoiminta asettaa vaatimuksia myös yrityksen kriittisille tietojärjestelmille. Elämme maailmassa, jossa kilpailu asiakkaista kiristyy jatkuvasti ja aidosti asiakkaan toiveita kuuntelevat ja asiakaslähtöisesti toimivat organisaatiot menestyvät. Tietojärjestelmät eivät saa muodostua asiakaslähtöisyyden esteeksi.

Toiminnanohjausjärjestelmä muodostaa usein koko yrityksen sykkivän sydämen. Liiketoiminnan muuttuessa SAP-transformaatio on tapetilla useissa suomalaisissa organisaatiossa. On tärkeää, ettei järjestelmiä kehitetä erillään muista toiminnoista: SAP-transformaatiossa on kyse ennen kaikkea liiketoiminnan muutos- ja kehityshankkeesta.

Kehityshankkeiden siirtämisen suurimpana riskinä on, että nykyiset järjestelmät eivät vastaa liiketoiminnan tarpeisiin – se vasta onkin kallista.

Ensiluokkainen käyttäjäkokemus ratkaisee S/4HANA-projektin onnistumisen

Yksi esimerkki SAP-transformaatiosta on päivitys SAP-toiminnanohjausjärjestelmän uuteen versioon, eli S/4HANAan, joka on edeltäjäänsä selkeästi nopeampi, toimii jopa reaaliajassa ja mahdollistaa uudenlaista sovelluskehitystä. Uusi versio on saanut kiitosta loppukäyttäjiltä intuitiivisuudesta ja käytettävyydestä useilla eri laiteilla.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – tämä pätee täysin myös S/4HANA-projekteihin. Onnistuneessa projektissa huomioidaan myös uuden oppiminen ja parhaat käytännöt eikä tyydytä ainoastaan hiomaan teknisiä määritelmiä. S/4HANA-teknologia tuo mukanaan mahdollisuuden ottaa käyttöön myös muilla toimialoilla hyviksi havaittuja sovelluksia. On siis selkeä etu, jos pystytään hyödyntämään kokemuksia SAP-projekteista useilta toimialoilta.

Onnistuneen transformaation kivijalka luodaan jo suunnitteluvaiheessa, kun järjestelmän ja sen lisätoiminnallisuudet kartoitetaan huolellisesti. Pahimmassa tapauksessa huomiotta jäänyt lisäominaisuus voi estää transformaation, jolloin projekti venyy kuukausikaupalla.

Oikeilla työkaluilla nykyjärjestelmästä saadaan kerättyä transformaatiossa tarvittava tieto, ja näin mahdolliset ongelmatilanteet voidaan havaita ennakkoon. Kaikki toiminnanohjausjärjestelmät sisältävät asiakaskohtaisia räätälöintejä, ja ne täytyy paikantaa ja analysoida, jotta transformaatio voidaan suunnitella myös niiden osalta.

Järjestelmän käyttökokemuksella on valtava rooli projektin onnistumisessa. SAP-transformaatio ei ole vain järjestelmähanke tai tekninen konversio, vaan sen onnistuminen mitataan siinä, kuinka hyvin ominaisuudet jalkautuvat tukemaan liiketoiminnan tarpeita ja käyttäjien työtä. Transformaatio kannattaa tehdä kerralla oikein ja päivittää samalla käyttöliittymä, jotta muutoksen hyödyt saadaan käyttäjille asti eikä henkilöstön kouluttamiseen kulu merkittävän paljon aikaa.

Acandon asiantuntijat toivat CGI:lle lisää SAP-syväosaamista 

Siirryin CGI:lle viime kesänä yritysoston myötä, kun CGI osti SAP-asiantuntijaorganisaatio Acandon. On mielenkiintoinen kuriositeetti, että siinä missä CGI toteutti Suomessa ensimmäisen S/4HANA-transformaation Raisiolle, teki Acando puolestaan ensimmäisen vastaavan Ruotsissa.

Sain kollegoikseni lukuisten SAP-osaajien lisäksi paljon muiden IT-palveluiden asiantuntijoita, ja pääsen nyt hyödyntämään osaamistani laajemmin. Esimerkiksi Acandolla kehittämämme kenttähuoltoratkaisu on nostettu uudelle tasolle CGI:n paikannusratkaisun avulla.

SAP-työskentelyyn meillä on nyt laajemmat muskelit. Reilu 40 konsulttia työskentelee transformaatio-, kehitys- ja ylläpitoprojekteissa. Pidämme huolta ajantasaisesta osaamisesta jatkuvalla koulutuksella ja kehitämme osaamista myös oma-aloitteisesti. Oma demoympäristömme on esimerkiksi rakennettu Microsoftin Azure-pilven päälle.

Ferhat Kaya toimii CGI:ssä konsulttijohtajana ja vetää 11 hengen SAP Supply Chain Management -tiimiä. SAP:n kanssa Ferhat on työskennellyt 25 vuotta.  

Kirjoittajasta

Ferhat Kaya

Ferhat Kaya

Konsultointijohtaja, SAP

Toimin CGI:llä SAP-ratkaisuarkkitehtina. Minulla on yli 25 vuoden kokemus erilaisista toiminnanohjaushankkeista, joissa olen toiminut useassa eri roolissa. Minulla on ymmärrystä monen toimialan liiketoimintaprosesseista ja kokemusta IT-järjestelmien, erityisesti SAP-ohjelmistojen, toiminnallisuuksien soveltamisesta liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti. Viime vuosina olen osallistunut hankkeisiin, joissa rakensimme roolipohjaisia applikaatioita käyttökokemuksen sujuvoittamiseen. ...