Camilla Kolehmainen

Camilla Kolehmainen

Sovellusasiantuntija

Ravintoloissa menut ovat tärkeässä roolissa. Viestintä ravintolan tarjonnasta ja ruokalajeista tulee rakentaa informatiivisesti ja esittää ruokailijoille selkeästi – kuulutko heihin, jotka kertovat ajantasaista tietoa tarjolla olevista ruoista?

Ruokapalvelusta riippumatta, nykyään tarjonta tulee julkaista yhä useampaan eri kanavaan: ravintolan tai organisaation kotisivuille, sosiaaliseen mediaan ja ravintolan ilmoitustaululle sekä esimerkiksi toimittaa kiinteistön aulapalveluihin. Viime aikoina on keskusteltu paljon myös siitä, miten ravintolat esittävät ruokalajiensa ainesosatiedot ja allergeenit. Jos nämä tiedot eivät ole kaikilla ravintolan henkilökunnasta tiedossa tai selkeästi esillä, voidaan tietoa ainesosista joutua etsimään kissojen ja koirien kanssa keittiöstä itse kokilta, joka ruoan on valmistanut. 

Kuulutko heihin, jotka kertovat ajantasaista tietoa tarjolla olevista ruoista?

Olemme jo aiemmin kirjoittaneet siitä, kuinka suuressa roolissa ateriatiedon saaminen asiakkaalle on. Voit lukea ”Tietääkö asiakkaasi mitä hän syö” -blogikirjoituksen täältä. Tiivistettynä, ruokailijaa kiinnostaa ja mietityttää usein seuraavat asiat ravintolan tarjonnasta ja ruokalistoista:

  • Ruokalista: Mitä ruokaa syön työpaikkani henkilöstöravintolassa ensi viikolla?
  • Ateriat ja ruokalajit: Onko keittolounasta saatavilla perinteisen lounaan lisäksi? Mitä keittoa tänään on?
  • Allergeenitiedot: Onkohan ravintolassa maidotonta lounasvaihtoehtoa?
  • Ainesosatiedot: Sisältääköhän tämä jauhelihakastike sipulia?
  • Ravintosisältö: Kuinka paljon tässä keitossa on proteiinia? Entä hiilihydraattia?
  • Ajankohtaiset asiat ja kampanjat: Tällä viikolla on laskiainen, onkohan ravintolassa tarjolla laskiaispullia?
  • Aukioloajat: Mihin asti iltapäivään voin käydä lounastamassa?
  • Yhteystiedot: Miten saan ravintolaan yhteyttä?
  • Sosiaalinen media: Onkohan ravintolalla Facebook-tiliä?

Aromi eRuokalistan tärkeänä suunnitteluveturina on toiminut oikean ja ymmärrettävän ruokatiedon välittäminen ruokailijalle ajasta ja paikasta riippumatta.

Useimmat ruokapalvelutoimijat tarjoavat ateriatietoa ruokailijoille ja tarvittaessa heidän omaisilleen. Usein ruokalistat kuitenkin syötetään useaan eri kanavaan manuaalisesti, puhumattakaan muista ruokailijaa kiinnostavista ruokatiedoista. Olemme kehittäneet Aromin eRuokalistaa asiakkaidemme toiveita kuunnellen. Tärkeänä suunnitteluveturina on toiminut oikean ja ymmärrettävän ruokatiedon välittäminen ruokailijalle ajasta ja paikasta riippumatta. Lisäksi viestinnän pitäisi olla ravintolan henkilökunnalle mahdollisimman vaivatonta.

eRuokalistan avulla asiakas pääsee tarkastelemaan tarjolla olevia ruokia sekä ruokalajien ravintoarvoja, allergeeneja ja ravitsemuslaatua verkosta esimerkiksi mobiililaitteella, jonne ne päivittyvät suoraan keittiön ruokalistalta. Ekologista ruokaa suosivat näkevät heti symbolien avulla, onko ruokalajissa käytetty esimerkiksi satokauden tuotteita tai luomutuotteita. Lisäksi eRuokalista toimii ravintolan viestintäkanavana, jossa voi esimerkiksi julkaista ajankohtaiset kampanjat ja uutiset.

Näytetään ruokailijoille se, mitä he haluavat tietää ja tehdään se ruokapalvelulle mutkattomaksi!

Lue lisää Aromi eRuokalistasta.


Lataa Ruokapalvelupäällikön opas: Näin johdat ruokapalvelua tehokkaasti tiedon pohjalta. Ota selvää, miten Aromi vastaa ruokapalvelutoimialan tulevaisuuden haasteisiin.

Nain-johdat-ruokapalvelua-tehokkaasti-tiedon-pohjalta

Kirjoittajasta

Camilla Kolehmainen

Camilla Kolehmainen

Sovellusasiantuntija

Olen Camilla Kolehmainen ja toimin CGI:n sovellusasiantuntijana ruokapalveluille suunnatun Aromi-toiminnanohjausjärjestelmän parissa.