CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

Digitaalista liiketoimintaa kehittävissä yrityksissä eletään inspiroivia ja jännittäviä aikoja. Pilviteknologiat mahdollistavat kokonaan uudenlaisen kokeilukulttuurin. Valmiiden palvelu- ja ohjelmistoalustojen avulla yrityksissä syntyy jatkuvasti uusia innovaatioita, ja skaalautuva prototyyppi on mahdollista toteuttaa jopa samana päivänä. Mutta huumassa unohtuu helposti jotakin liiketoiminnan näkökulmasta äärimmäisen tärkeää. Jotakin, mikä voi ratkaista sinunkin yrityksesi menestyksen. Arvaatko mitä?

Pilvipalvelutoimittajien tarjontaan tutustuessa voitaneen todeta, että ihmeiden ajat ovat vasta alkamassa. Olen ollut mukana toteuttamassa lukuisia data- ja AI-innovaatioprosesseja ja sanon suoraan, ettei mikään ei ole ollut hauskempaa tähänastisella työurallani. Kokeilukulttuuri johtaa innovaatioprosessien exponentiaaliseen kiihdyttämiseen, mikä on aivan mahtavaa. Buffet-pöytä on täynnä datakeskeisiä palveluita, joita voidaan kokeilla nopeasti ja kaiken lisäksi kolmessa eri julkipilvessä yhtä aikaa.  

Ajattele esimerkiksi Googlen, Azuren ja Amazonin tarjoamia valmiita rajapintoja. Niihin voit lähettää mitä tahansa kuva- ja videoaineistoa, ja saada ilman rivinkään koodaamista reaaliaikaista tietoa esimerkiksi siitä, kuinka monta ihmistä videolla on, mikä on heidän sukupuoli- ja ikäjakaumansa, tunnetilansa sekä ennusteen siitä, mitä he tulevat todennäköisesti tekemään seuraavaksi. Millaisia tuloksia saisitkaan aikaan kivijalkakaupassasi! Entä asiantuntijabisneksen ja teollisuuden mahdollisuudet? Sama kyvykkyys helpottaa huolto- ja laadunvalvontaprosessejasi tai auttaa ajoittamaan tuotantolinjasi ennakoivat huollot tehtäväksi juuri oikeaan aikaan. Puhumattakaan vastaavista tekstianalytiikan mahdollisuuksista…

”Data-strategiatyön tavoite on luoda yritykselle pelisäännöt innovaatioiden tuottamiseksi siten, että datasta tulee aidosti uudelleen käytettävää pääomaa.”

Herää kysymys: mitä sitten?

Fysiikan lakien mukaisesti jokaiselle voimalle on vastavoimansa. Kiihdytetyn innovaatio- ja kokeilukulttuurin vastavoima ovat sanat ”mitä sitten”. Pelkkä kiihdytetty innovointi ja kokeilu eivät itsessään tuota mitään, vaan synnyttävät ainoastaan kuluja. Sen sijaan että ne muuttaisivat toimintatapoja tai prosesseja parempaan suuntaan, kokeilusta seuraa sekaannuksia ja spagettia niin yritysarkkitehtuurissa kuin datavarannoissa. Mitä siis unohtui?

Vastaus on eteenpäin katsova ja pitkäjänteinen data-strategiatyö. Sen avulla yritykselle luodaan sekä liiketoimintalähtöinen suunnitelma että pelikirja analytiikan kehittämiseksi. Tällöin yritys toteuttaa innovaatioita järjestelmällisesti ylhäältä alaspäin, esimerkiksi 50 tunnistetun käyttötapauksen mukaisesti. Samalla analysoidaan yrityksen olemassa oleva datavaranto, arkkitehtuuri sekä analytiikkaosaaminen. Data-strategiatyön tavoite on luoda yritykselle pelisäännöt innovaatioiden tuottamiseksi siten, että datasta tulee aidosti uudelleen käytettävää pääomaa, jossa jokainen kokeilu ei johda toisesta irralliseen lopputulokseen. Tällöin se viidestoista datapääoman päälle toteutettava käyttötapaus on jo 10 kertaa helpompi ja nopeampi tuottaa kuin ne kolme ensimmäistä. Lisäksi varmistetaan asianmukainen tietoturva sekä suuntaviivat yrityksen oman analytiikkaosaamisen vahvistamiseksi.
 
Kokemukseni mukaan strategisen pelikirjan toteutus on välttämätön askel kohti analytiikan tuloksellista hyödyntämistä, toisin sanoen kilpailuetujen saavuttamista. Pelikirjan luonti vaatii keskimäärin yhden kvartaalin johdon kalenteriaikaa. Tavallisesti projektia vetää CDO/CIO, sitouttaen liiketoimintakokeiluja tekevät tahot mukaan hankkeeseen. Viimeistään nyt jokaisen yrityksen tulisi kysyä itseltään ainoastaan yksi kysymys: entä jos kilpailijamme ehtii ensin?

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää. 

Blogin on kirjoittanut Teemu Birkstedt.

Tutustu myös

Kirjoittajasta

CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

CGI on kansainvälisesti suomalainen digitalisaatiokumppani.  Suomessa noin 3 800 asiantuntijaa konsultoivat asiakkaitamme liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Tällä profiililla julkaisemme kirjoituksia CGI:n eri asiantuntijoilta.