Suomessa syntyy toinen toistaan huikeampia innovaatioita tekoälyn soveltamisessa. Terveydenhuoltosektorilta mainittakoon esimerkiksi erinäiset kuvantunnistukseen  sekä riskihoksautukseen pohjaavat ratkaisut. Myös datapohjaisessa diagnosoinnissa on havaittu ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Maailmalla FDA on hyväksynyt ensimmäisen tekoälyn itsenäisesti suorittaman potilasdiagnosointimenetelmän. Kaikki näyttää etenevän hienosti, kunnes edessä on kuilu kokeilusta tuotannollistamiseen. Mikä avuksi? Miten varmistetaan, ettei vain täytetä pöytälaatikoita hienoilla aikeilla? Kuinka Suomi varmistaa sille tarjolla olevan paikan tekoälyn tehohyödyntäjänä ja suunnannäyttäjänä? 

Vastaus on tekoäly-ymmärryksen jalkauttaminen osaksi kaikkea liiketoiminnan kehitystä. Tarvitaan tekoälytulkkeja ja tekoälytilaaja-osaamista. Ilman tiivistä yhteistyötä ilmiön substanssiosaajien kanssa tekoälyn hyödyt jäävät vähäisiksi niin palveluntarjoajille, ostajaorganisaatioille kuin suurelle yleisölle. Hienot ideat uhkaavat jääda pölyttymään pöytälaatikoihin. Pelkkä hyvä idea tai edes sellaisen toteutus ei itsessään riitä. Sen sijaan, että heitämme lisää bensaa tekoälyn myyttien roihuaviin liekkeihin, meidän tulee kysyä itseltämme ”miksi”. Miksi teemme tätä? Miten ratkaisu tulee osaksi liiketoimintaa? Miten myös prosessi muuttuu tai miten sitä on muutettava? Miten mitataan vaikuttavuutta, jotta ratkaisua voidaan jatkokehittää? Mitä dataa vielä voitaisiin hyödyntää? Miten ratkaisun elinkaari turvataan? Jos kyse on palvelusta, miten ratkaisu monistetaan? Osaammeko muotoilla ja tuotteistaa palvelun siten että käyttäjät haluavat sitä käyttää ja että se tuo lisäarvoa jota siltä odotetaan?

Ikivanhat myynnin ja markkinoinnin lainalaisuudet ovat yhtä totta tänäänkin. Muiden lailla myös tekoälyn kehittäjien on osattava todistaa, että heillä on tarjota tuottava ratkaisu todelliseen ja arkiseen ongelmaan. Asiakkaat eivät kaipaa ylistystä teknologian ainutlaatuisuudesta tai matemaattisesta ylivertaisuudesta, vaan kirkkaita oivalluksia siitä, mitä varten ratkaisu tuotetaan. Vastauksena tuleekin olla esimerkiksi, että se lisää kustannusvaikuttavuutta tietoisuuden lisäämisen ja toiminnan tehostumisen myötä. Rajallisia ihmisresursseja vapautuu tehtäviin, joissa kone ei voi ihmistä korvata.

Tarvitaan tekoälytulkkeja ja tekoälytilaaja-osaamista. Ilman tiivistä yhteistyötä ilmiön substanssiosaajien kanssa tekoälyn hyödyt jäävät vähäisiksi niin palveluntarjoajille, ostajaorganisaatioille kuin suurelle yleisölle.

Asiakkaan silmin

Ainoa oikea näkökulma on asiakasnäkökulma. Onnistumme, jos opimme katsomaan maailmaa tekoälyn loppukäyttäjien silmin. Autamme loppukäyttäjiä tunnistamaan rutiineista ja läpinäkymättömistä prosessivaiheista ne, jotka on tulkattavissa uuden uutteran apurimme, tekoälyn, tehtäväksi. Autamme huomaamaan millaiset kristallipallonäkymät tai ”hoksautukset”, riskinäkymät, auttaisivat työn tehostamisessa ja vaikuttavuuden lisäämisessä. Kun kehitystyön rinnalle valjastetaan riittävästi palvelumuotoilun ja myynnin osaamista, globaalit markkinat avautuvat ennennäkemättömällä tavalla. Eikä kenenkään meistä kannata jäädä sivuun. Tekoäly tuo mahdollisuuksia kaikkialle ja koskettaa kaikkia organisaatioita toimialasta tai koosta riippumatta. Vierailut tapahtumissa ja keskustelut eri tieteenalojen sekä kaupallisten toimijoiden kanssa vahvistavat visiota ja avaavat aivan uusia näkymiä. 

Kun haluat saada tekoälystä konkreettista hyötyä, varmista, että kumppanisi puhuu kanssasi samaa kieltä  ja tarjoaa riittävän laaja-alaisista osaamista. CGI:ltä saat apua dataymmärrykseen. Autamme asiakkaitamme hyödyntämään analytiikka- ja tekoälyratkaisuja liiketoiminnan tehostamisessa, asiakaskokemuksen parantamisessa sekä uusien, kustannusvaikuttavien palvelujen tai liiketoiminnan rakentamisessa. Kanssamme voi aloittaa myös pienin askelin. Kuljemme kanssasi koko digitaalisen matkan ideasta toteutukseen ja jatkuvasta kehittämisestä tarvittaessa ekosysteemiksi asti.

Blogin on alunperin kirjoittanut Elina Sarpola (ent. Jeskanen).

Ota askelia kohti tehokkaampaa liiketoimintaa, uusia palveluja ja parempaa asiakaskokemusta CGI:n analytiikka- ja tekoälytyöpajoissa. Lue lisää tästä.   

Tutustu myös

Kirjoittajasta

Picture of CGI:n asiantuntija

CGI:n asiantuntija

CGI on globaali ICT-palveluyritys.  Suomessa noin 3 700 asiantuntijaamme konsultoi asiakkaitamme liiketoiminnan sekä ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Olemme myös luotettu ulkoistuskumppani.  

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot