IT:n ulkoistaminen ymmärretään monella eri tavalla. Siksi myös asiakkaan ja toimittajan vastuut ja velvoitteet vaihtelevat tapauskohtaisesti. Yrityksen kannattaakin pohtia, miten strategisen kumppanin toiminta näkyy päivittäisessä arjessa.

Yleistyksenä voidaan sanoa, että ulkoistaminen on helppoa, mutta sen ohjaus ja johtaminen on huomattavasti haastavampaa. Asiakkaan strategisista lähtökohdista ponnistava muutos rakentuu monesti kustannussäästöjen ja tehokkuuden lisäämisen ympärille, mutta yhtä tärkeää on keskittyä palvelun laatuun, toimittajan suorituskykyyn ja avoimeen seurantaan. Palvelun hintatason ja sen hallinnan ohella myös nämä seikat on syytä määrittää riittävän tarkasti ulkoistussopimuksen tekemisen yhteydessä.

Monista luuloista poiketen IT:n kehittäminen ei aina edellytä valtavaa disruptiota.

Valveutunut asiakas pystyy vaikuttamaan ulkoistetun IT:n tulevaisuuteen kysymällä rohkeasti toimittajan näkemyksiä yhteistyön ja eri palveluista muodostuvan ekosysteemin kehittämisestä pitkällä ja keskipitkällä aikavälillä. Lisäksi on hyvä saada selville, miten valittu kumppani johtaa ja operoi palvelukokonaisuuteen liittyviä kolmansia osapuolia. Löytyvätkö toimittajalta ne kyvykkyydet, jotka ovat asiakkaan IT:n ja liiketoiminnan kannalta kriittisiä avaintekijöitä?

IT:n ulkoistuksessa suuret linjat korostuvat, mutta toimittajalla on oltava myös riittävät valmiudet pienempien innovaatioiden tuottamiseen. Monista luuloista poiketen IT:n kehittäminen ei aina edellytä valtavaa disruptiota. Tuloksia voidaan saavuttaa arkisilla parannuksilla ja toiminnan virtaviivaistamisella. Sitä varten toimittajalta on löydyttävä syvällinen ymmärrys toimialasta ja sen kehityksen suunnasta. Kaiken kaikkiaan aidosti strategisen kumppanuuden aikaansaaminen vaatii tiivistä ja molemminpuoliseen luottamukseen pohjautuvaa yhteistyötä sekä governance-mallin mukaista johtamista.

Onnistunut ulkoistus on voitto kaikille osapuolille

Kuulostaa helpolta, mutta monessa yrityksessä suurimmaksi haasteeksi muodostuu vastuun luovuttaminen toimittajalle. Kun ulkoistaminen on tehty ja yhteiset pelisäännöt ja mittaus- sekä kehittämistoimet on määritelty, haluaa asiakas edelleen istua tiukasti kuskin paikalla. Asetelma kertoo paljon siitä, miten hyvin ulkoistamisessa on loppujen lopuksi onnistuttu.

On tärkeä muistaa, että onnistunut ulkoistus on voitto kaikille osapuolille. Asiakkaan huoli yhteistyön jatkuvuudesta ja tietopääoman palautumisesta mahdollisen toimittajanvaihdoksen yhteydessä on luonnollista, mutta se on varmistettavissa sopimusteknisesti. Jos toimittajan valinta on osunut nappiin ja yhteistyön suuntaviivat ovat selvillä, kannattaa asiakkaan opetella laskemaan irti ratista. Se vaatii rohkeutta, mutta strategisella kumppanuudella saavutettavat edut puoltavat moninkertaisesti kyseisen harppauksen ottamista.

CGI:n hallinnoitujen IT-palvelujen portfolio kattaa koko IT-ympäristön toimittamisen palveluna sovellusylläpidosta, infrastruktuuripalveluiden ylläpidosta, Service Desk palvelusta aina tietoturvapalveluihin, sekä palveluekosysteemin hallintaan.

Tiedätkö mihin yritykset panostavat digitaalisessa transformaatiossa juuri nyt? Tutustu CGI Client Global Insights -tutkimukseen, johon haastattelimme yli 1500 asiakasyrityksiemme johtajaa heidän liiketoiminta- ja IT-prioriteeteistaan.

Lue myös

Kirjoittajasta

Picture of Jaakko Aaltonen

Jaakko Aaltonen

Director, Business Engineering

Olen Jaakko Aaltonen ja toimin liiketoiminnan kehitysjohtajana CGI:llä. Minulla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus liikkeenjohdon konsultoinnista, IT-ulkoistuksista, sovellushallintapalveluista, infrastruktuuripalveluista, sekä tieto- ja kyberturvallisuudesta niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Erityisosaamistani ovat mm. ulkoistukset, kokonaisarkkitehtuuri (Enterprise Architecture), palveluhallinta, sovellushallintapalvelut, ICT-infrastruktuuri, tietoturva, pilvipalvelut, liiketoiminnan jatkuvuus sekä IT-palveluhallinta. ...

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot