Keväällä CGI:n markkinoinnissa työskentelevä Anna Sillanpää sai Sideways-festivaalilta houkuttelevan tarjouksen: aikaa olisi noin kuukausi ja tavoitteena luoda festivaalisovellus tyhjästä.

 Anna näki mahdollisuuden muuttaa kymmenentuhannen Sideways-vierailijan festivaalikokemusta sekä auttaa Sidewaysia analysoimaan festareita tulevaisuutta varten, ja päätti panna hösseliksi.

Projektitiimin jäsenet

”Etsin projektista kiinnostuneita keskustelukanavallamme, ja tiimi oli koottu muutamassa tunnissa. Kriteerinä ei ollut vankka kokemus vaan innokas oppimisasenne. Alussa asetelma tuntui jännittävältä, sillä kaikilla ei ollut kokemusta mobiilisovelluksen suunnittelusta ja sovelluskehittäjät tarttuivat täysin uuteen teknologiaan. Tämä oli myös minun ensimmäinen tekninen projektini projektipäällikkönä”, Anna kertoo.
Yhteistyön vauhdittamiseksi ja kommunikaation tukemiseksi kaikki projektitiimin jäsenet linnoittautuivat samaan huoneeseen CGI:n NextLabiin

”NextLabin ajatuksena on, että CGI:n asiakkaat voivat evaluoida uusia ideoita ja teknologioita kustannustehokkaasti ilman tarvetta investoida niihin itse. CGI tarjoaa valmiin ympäristön ja asiantuntijat. Siksi NextLab oli juuri sopiva valinta tähän projektiin”, Anna perustelee.

Heti alussa tiimi sopi keskenään, että vaikka aikataulu on tiukka, on oltava aikaa myös kuulumisten vaihtoon. Viisihenkinen ydintiimi hitsautuikin nopeasti yhteen. Kului viikko ja ensimmäinen versio sovelluksesta oli valmis. Asiakkaan lisäksi vauhtinopeudesta yllättyi myös tiimi itse. Uutta sovelluskieltä Flutteria osasi alussa käyttää vain yksi sovelluskehittäjistä, joka perehdytti muut uuden teknologian pariin.

”Keskityimme ensin MVP:n [Minimum Viable Productin] tekemiseen, ja vasta sen jälkeen lisäominaisuuksiin. Ideointivaiheessa kahdeksan suosituinta ideaa arvioitiin kolmella eri asteikolla, joita olivat hyödyllisyys, mielekkyys käyttäjille sekä aikataulu. Kaikki ideat esiteltiin asiakkaalle, joka valitsi ja priorisoi niistä tärkeimmät”, Anna kuvaa prosessia.

Viimeisessä vaiheessa sovellukseen lisättiin pieniä tuunauksia ulkoasuun kuten animaatioita kuvituksiin sekä ajankohtaiset notifikaatiot ja linkki Sidewaysin Spotify-soittolistoihin.
Ja tältä valmis sovellus näytti! 

sideways-app

Projektitiimin mukaan yksi työläimmistä vaiheista oli festivaalivieraan asiakaskokemuksen miettiminen, jotta sovelluksen lopputuloksesta tulisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Asiakaskokemuksen miettimisessä auttoivat CGI:n palvelumuotoilijat.

”Huoli aikataulusta ja nuoresta tiimistä osoittautui turhaksi. Mielestäni tämä projekti oli hyvä esimerkki siitä, että myös ensikertalaisille voi uskoa projekteja – ja vieläpä tiukalla aikataululla. Saimme tästä hyvää kokemusta ja tiimiläiset ovat kokeneet projektin positiivisella tavalla poikkeukselliseksi: Sideways-festarit oli hauska ja motivoiva asiakas, ja yhteisissä tiloissa istuminen loi vahvan yhteishengen alusta asti”, Anna summaa.

Kirjoittajasta

Picture of CGI:n asiantuntija

CGI:n asiantuntija

CGI on globaali ICT-palveluyritys.  Suomessa noin 3 700 asiantuntijaamme konsultoi asiakkaitamme liiketoiminnan sekä ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Olemme myös luotettu ulkoistuskumppani.  

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot