Asiakkaan aikakaudella on todella hankala ennustaa, miten asiakkaat reagoivat uusiin ideoihin ja palveluihin. Ja vaikka osuttaisiin oikeaan, kehitys on ennennäkemättömän nopeaa ja äärimmäinen kilpailu tekee tuotteiden ja palveluiden sykleistä lyhyempiä kuin koskaan ennen. Siksi tarvitaan uusi malli luoda nopeasti tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat oikeaan tarpeeseen, oikealla tavalla, oikeaan aikaan.

Mutta miten tämä tehdään? Nykyään minun vastaukseni on usein Service Sprint.

Service Sprint

Mikä on Service Sprint?

Service Sprint on CGI:n palvelu, joka auttaa tiimejä liikkumaan nopeasti ideoista konkretiaan ja validoimaan tärkeimmät elementit palvelun menestyksen kannalta. Siinä yhdistellään parhaat palat Google Venturesin Design Sprintistä ja erilaisista Lean StartUp-malleista, ja optimoidaan viikon aikana tuotettava lisäarvo.

Service Sprint alkaa maanantaina ja päättyy perjantaina. Ja näiden viiden päivän aikana ehditään tehdä paljon:

  1. Kirkastetaan haaste ja etsitään siihen ratkaisu.
  2. Visualisoidaan ratkaisu ja testataan se käyttäjillä.
  3. Määritellään liiketoimintahypoteesi ja mietitään, miten hypoteesi voidaan todentaa.
  4. Luodaan ymmärrys siitä, miten palvelu voidaan teknisesti rakentaa.

Service Sprintissä kirkastetaan tuote- tai palveluidea ja luodaan prototyyppi. Konkretisoitu idea testataan sekä loppuasiakkaan, liiketoiminnan että arkkitehtuurin näkökulmasta. Näin ymmärretään palvelun houkuttelevuus asiakkaan kannalta, mitä sen rakentaminen maksaa ja tuotetaanko sillä enemmän rahaa tai säästöjä kuin sen rakentamiseen menee.

Lue, miten Service Sprint toimii käytännössä: Näin syntyi TaskuTurva – Service Sprint takasi vauhdikkaan palvelukehityksen.

Miksi Service Sprint toimii?

Service Sprint ei ole magiaa. Mutta ihmeitä tehdään, kun luodaan pieni, autonominen ja monialainen tiimi, joka

  1. työskentelee samassa jaetussa tilassa,
  2. sitoutuu yhteiseen tavoitteeseen ja siitä johdettuihin rooleihin ja rajoitteisiin
  3. käyttää ongelmanratkaisussa muotoilumenetelmiä, kuten visualisointia ja tarinankerrontaa.

Käytännössä Service Sprintiin kootaan mukaan asiakkaan ja CGI:n yhteinen moniosaajatiimi, jonka tehtävä on viikon ajan keskittyä vain valitun haasteen ratkaisemiseen. Nämä henkilöt voivat olla esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnasta, it:stä, myynnistä ja markkinoinnista. Mukaan mahtuu myös asiakaskokemuksen kehittämisestä vastaava ihminen ja mahdollisesti vierailevia tähtiä eri aihe-alueilta.

CGI:ltä Service Sprintiin osallistuu yleensä palvelumuotoilija, visualisti, liiketoimintamuotoilija sekä it-arkkitehti.

Haluatko tehdä parempia palveluita nopeammin? Heitä viestiä niin jutellaan!

 

Kirjoittajasta

Picture of Ville Koistinen

Ville Koistinen

Palvelumuotoilija

Olen Ville Koistinen, palvelumuotoilija CGI Nextistä. Minulla on kokemusta toimeksiannoista eri toimialoilta hyvinvoinnista autoteollisuuteen sekä erityyppisistä organisaatioista suuryrityksistä Start-Uppeihin. Olen erityisen kiinnostunut siitä miten voimme ymmärtää ja todentaa ideoiden, palveluiden ja toimintamallien asiakas- ja liiketoiminta-arvoa ennen kuin sitoudutaan isoihin investointeihin.

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot