Toisin kuin timantit, tieto ei ole ikuista. Se muuttuu ja muokkautuu. Niin liiketoiminnassa kuin elämässä yleensä, käytettävissä olevan tiedon toivoisi aina olevan mahdollisimman oikeaa, ajantasaista ja luotettavaa. Valitettavasti käytettävissä olevan tiedon oikeellisuuteen ei aina voi luottaa.

Tämä blogikirjoitus on jatkoa blogisarjaan Neljä askelta paikkatiedosta liiketoimintahyödyksi, joka rakentaa polun paikkatiedon laadukkaammalle hyödyntämiselle osana organisaatioiden liiketoimintaa ja johtamista. Lue blogin ensimmäinen osa tai hyppää suoraan kyytiin toisella askeleella!

Käytettävissä olevan tiedon toivoisi aina olevan mahdollisimman oikeaa, ajantasaista ja luotettavaa.

Toinen askel - tunnista virheellisen tiedon vaaran paikat

Toisinaan tieto on lähtökohtaisesti virheellistä, tai se voi muuttua sellaiseksi elinkaarensa aikana. Jos todellisuus muuttuu, mutta sitä kuvaava tieto ei, tieto vanhenee, ja vanhentunut tieto voi olla yhtä haitallista tai jopa haitallisempaa kuin jo alun perinkin virheellinen tieto. Myös löydettävyys määrittelee osaltaan tiedon arvon: täysin oikea ja ajantasainen tieto on hyödytöntä, mikäli sen olemassaolosta ei tiedetä. 

Vaarana toiminnan tehottomuus ja virheelliset päätökset

Liiketoiminnasta riippuen virheellisen tiedon vaikutukset vaihtelevat vähäisestä valtaviin, mutta virheellisen ja/tai vanhentuneen tiedon käyttämisestä tuskin koskaan on hyötyä.

Sijaintitiedon merkitys korostuu operatiivisen toiminnan onnistumisessa sekä sen suunnittelussa. Vaikka muut tiedot olisivat oikein, sijaintitiedon virheellisyys johtaa helposti kumuloituvaan tehottomuuteen. Jos esimerkiksi laitehuolto ohjautuu virheellisen sijaintitiedon vuoksi väärään paikkaan, voi oikean kohteen etsimiseen kulua paljonkin aikaa ja polttoainetta, kerta toisensa jälkeen. Etsimiseen käytetty aika kompensoidaan osittain siten, ettei oikeaa tietoa ajansäästösyistä kirjata järjestelmiin, jolloin sama tilanne on vastassa seuraavallakin kerralla. Ja sitä seuraavalla.

Lopputuloksena asiakas maksaa harhailusta eikä tarvitsemastaan ja tilaamastaan palvelusta; palvelun asiakkaalleen tuottama arvo ja toiminnan kannattavuus kärsivät. Mutta mikäli tiedon aiheuttamaa toiminnan tehottomuutta ei tunnisteta, ei sille myöskään voi tehdä mitään.

Konkreettisemmin ja myös selkeämmin tunnistettavaksi tiedon virheellisyys tulee toiminnan suunnittelua koskevissa päätöksissä, joissa virheelliselle sijaintitiedolle perustetut päätökset voivat muodostua hyvinkin kalliiksi. Rakennushanke esimerkiksi voi jo töiden käynnistyttyä törmätä maanalaisiin rakenteisiin, joiden olemassa olosta ei tiedetty suunnitteluvaiheessa tai joiden piti sijaita muualla: löytyneet rakenteet saattavat kuitenkin pakottaa muuttamaan jo tehtyjä suunnitelmia merkittävästi, hidastaen tai pahimmassa tapauksessa estäen hankkeen etenemisen kokonaan, ja saattavat lisäksi johtaa myös huomattaviin lisäkustannuksiin.

Näiden tilanteiden välttämiseksi lähtötietojen varmistamiseen saattaa kulua liiketoiminnasta ja sen laajuudesta riippuen 30%, jopa 60% toiminnan suunnitteluun käytettävästä ajasta, lisäten toiminnan tehottomuutta omalta osaltaan. 

On myös muistettava, että virheellisestä tiedosta aiheutuvat haitat eivät aina ole pelkästään taloudellisia, vaan saattavat kohdistua myös suoraan ihmisten henkeen ja turvallisuuteen. Voi siis miettiä, mitä tapahtuu, jos pelastustoimella on virheellistä tietoa esim. asuinrakennuksen sijainnista tai sinne pääsystä. Silloin materiaaliset menetykset voivat olla pientä inhimillisten menetysten rinnalla. 

Virheellisen ja/tai vanhentuneen tiedon käyttämisestä tuskin koskaan on hyötyä.

Näin löydät tien laadukkaan tiedon äärelle

Tiedon laatuun kannattaa siis herätä ennen kuin koituu suuria vahinkoja. Se ei kuitenkaan parane itsestään eikä toivomalla, vaan vaatii aktiivisia toimenpiteitä. Tiedon laatua ei paranneta pelkästään teknisillä ratkaisuilla, vaan ennen kaikkea ottamalla tiedon hallinta kiinteäksi osaksi liiketoimintaa ja määrittämällä tiedon hallinnalle prosessi ja omistajat, sekä organisoimalla tiedon hallinta varmistamaan tiedon laadukkaana säilyminen.

Oma missioni on auttaa organisaatioita tuottamaan laadukkaampia palveluita sekä tekemään laadukkaaseen tietoon perustuvia päätöksiä liiketoiminnassaan. Tässä blogisarjassa jatkan sijaintitiedon hyödyntämisen saloihin pureutumista vielä kahden postauksen verran. Voit odotella niiden julkaisua, tai jos tunnistat jo nyt liiketoimintatiedossasi piilevät virheellisyyden vaarat, ota suoraan yhteyttä ja katsotaan, mitä sijaintitiedolla voidaan saavuttaa!

Lue blogisarjan ensimmäinen osa tästä.

Kirjoittajasta

Picture of Maria Inkiläinen

Maria Inkiläinen

johtava konsultti, paikkatieto

Olen Maria Inkiläinen ja toimin CGI:llä paikkatiedon konsulttina. Minulla on pitkä tausta paikkatietoon liittyvistä eri tehtävistä, ja viime vuodet olen hyödyntänyt hankkimaani kokemusta erityisesti määrittelevän ja strategisen paikkatietokonsultoinnin toimeksiannoissa. Ota yhteyttä minuun, kun haluat selvittää, miten paikkatieto voi auttaa liiketoimintaasi digitalisaation ja ...

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot