CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

Tekstiili- ja muotiala on murroksessa. Nopeasti muuttuva toimintaympäristö asettaa alalle uusia vaatimuksia, joihin vastaaminen vaatii prosessien ketteryyttä, riskien hallintaa sekä toiminnan läpinäkyvyyttä. Toiminnanohjaus on keskeisessä roolissa liiketoiminnassa, jossa datan merkitys korostuu. Alalla on tunnistettavissa neljä toimintaa muokkaavaa trendiä.

Trendi 1: Toimitusketjun läpinäkyvyys

Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia tuotteidensa alkuperästä. Tuotteiden kestävyys ja eettinen tuotanto ovat yhä tärkeämpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tuotteiden vastuullisuuden viestiminen luo tuotteille lisäarvoa. Tuotanto- ja toimitusketjun tietoa voidaan hallita toiminnanohjausjärjestelmässä parhaimmillaan aina langoista lähteviin toimituksiin. Dataa on siis olemassa, mutta kysymys kuuluukin, miten se tuodaan tuotteen rinnalle näkyväksi.

Trendi 2: Vaate palveluna

Kasvava megatrendi omistajuudesta luopuminen on rantautumassa myös vaatetusalalle. Pukuvuokraamot ja suuret pesulat eivät ole enää ainoita toimijoita, jotka tarjoavat vaatteita palveluna. Suomessa ja maailmalla erilaiset vaatelainaamot kasvattavat suosiotaan. Ne mahdollistavat pikamuotiin tottuneille ihmisille kestävämmän tavan ylläpitää pukeutumisensa vaihtelevuutta. Myös vaatemerkit ovat hiljalleen ottaneet vuokraus- ja korjauspalvelut osaksi toimintaansa.

Trendi 3: Ketterät tilaus-toimitusketjut

Toimitusnopeus on yhä tärkeämpi kilpailuvaltti. Kuluttajat ovat entistä tottuneempia siihen, että tilatut tuotteet ja palvelut saapuvat muutamassa päivässä tai parhaimmillaan jopa minuuteissa. Ketteryys vaatii järjestelmien integrointia, oikeiden kumppaneiden valintaa sekä älykkäästi sijoiteltuja varastoja. Menestyneet verkkokauppajätit ovat panostaneet toimitusten nopeuteen sekä palautusten helppouteen. Helpotusta saadaan aikaan myös monipuolisilla tuotteen vastaanoton vaihtoehdoilla. Mitä jos postin odottelun sijaan uuden paidan voisikin napata heti mukaan lähimmästä myymälästä? Hyvin hallittu toimitusketju vaatii tuekseen luotettavasti toimivat järjestelmät.

Trendi 4: Tuotannon tehokkuus

Markkinoiden kysynnän vaihtelu vaatii älykästä sekä tietoon pohjautuvaa tuotannonsuunnittelua. Tehokas tuotteiden läpimyynti ja ylimääräisen varaston minimointi ovat vaateliiketoiminnan kestävyyden kulmakiviä. Haasteellisuutta lisää se, että yhden tuotteen kysyntä saattaa räjähtää ja laantua yhtä nopeasti. Ennen markkinoita on ohjattu työntämällä markkinoille uutuuksia, joista kuluttajien on toivottu pitävän. Tänään sosiaalisen median vaikuttajien voima saattaa aiheuttaa markkinoilla vetoa, johon yritysten on vastattava nopeasti. Tämä on aiheuttanut sen, että tuotantoa tuodaan takaisin lähelle ostajia tuotanto- ja toimitusajan minimoimiseksi. Ajantasainen tieto koko arvoketjun tapahtumista auttaa tekemään nopeita, mutta kestäviä päätöksiä.

Yhteistä näille trendeille on toiminnanohjaus sekä data – sen laadukkuus ja läpinäkyvyys läpi koko arvoketjun. Me CGI:llä seuraamme tiiviisti toimialan trendejä ja muutoksia ja kehitämme ketterästi ratkaisut muuttuviin tarpeisiin. Dafo on muoti- ja tekstiilialan toiminnanohjausjärjestelmämme, jonka avulla johdat ja teet kestäviä päätöksiä ajantasaisen tiedon pohjalta. Alan erityispiirteisiin kehitetty, yhteistyössä asiakasyritysten kanssa kehitettävä ERP-järjestelmä voidaan sovittaa eri kokoisille, eri liiketoimintamallein toimiville yrityksille. Dafolla toimitusketjua voidaan hallita langasta loppukäyttäjään.

Kirjoittajasta

CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

CGI on kansainvälisesti suomalainen digitalisaatiokumppani.  Suomessa noin 3 800 asiantuntijaa konsultoivat asiakkaitamme liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Tällä profiililla julkaisemme kirjoituksia CGI:n eri asiantuntijoilta.