Primary tabs

CGI:n asiakkailleen tekemän tutkimuksen mukaan vakuutusyhtiöiden merkittävimpänä trendinä vuonna 2020 on tulla digitaaliseksi organisaatioksi. Monet digitalisaatioon tähtäävät toimenpiteet liittyvät asiakaskokemuksen parantamiseen. Muutos kohti digitaalista organisaatioita edellyttää vakuutusyhtiöiltä myös uusien teknologioiden ja palvelumallien käyttöönottoa.

Vakuutusalan yritykset ovat jo usean vuoden ajan pyrkineet automatisoimaan prosessejaan ja tehostamaan toimintojaan. Toimenpiteet ovat kuitenkin usein kohdistuneet olemassa olevien järjestelmiin, mutta nyt viimeistään on aika uuden kehittämiseen.

Vakuutusyhtiöiden täytyy reagoida kuluttajakäyttäytymisen muutokseen, jota pandemia on osaltaan vauhdittanut. Uusi normaali on kommunikoida ja ostaa palveluita digitaalisesti. Vakuutusyhtiöt haluavat aidosti palvella asiakkaitaan digitaalisesti. 

Oheisella videolla havainnollistan CGI Client Global Insights -tutkimuksen tuloksia. Blogi jatkuu videon jälkeen.


Asiakasymmärrys kasvaa hyödyntämällä asiakkaista saatavaa dataa

Vakuutusalalla keskeisenä toimenpiteenä on asiakkaista saatavan datan hyödyntäminen entistä laajemmin. Uusilla teknologioilla kuten tekoälyllä, robotiikalla tai koneoppimisella on tässä digitaalisessa prosessissa keskeinen rooli. Asiakkaille pystytään esimerkiksi kohdentamaan vakuutustuotteita tai -palveluita asiakkaan aikaisemman ostokäyttäytymisen tai juuri tapahtuneen verkkosivuselailun perusteella. 

Paremmalla asiakasymmärryksellä pystytään tuottamaan saumatonta ja yksilöllisempää asiakaskokemusta, joka vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin – tässä hetkessä. Samalla on tärkeää pystyä ennakoimaan myös kuluttajakäyttäytymisen muutokset pidemmällä aikavälillä. 

Asiakaskokemuksen parantamiseen tarvitaan kolme asiaa: oikeanlaiset tuotteet – oikeassa kanavassa – oikealla hetkellä

Kaikki edellä mainitut asiat ovat muuttumassa digitaalisen murroksen myötä. Digitaalisen sukupolven edustajat eli vakuutusyhtiöiden tulevat asiakkaat näkevät asiat hieman toisin kuin edeltäjänsä, ja tarve saada markkinoille uudenlaisia vakuutustuotteita korostuu.

Digisukupolville ei ole niin tärkeää ostaa kotivakuutusta tai autovakuutusta, ainakaan juuri tällä hetkellä. Sen sijaan tärkeinä pidetään esimerkiksi junalippuun tai konserttilippuun liittyvää peruutusturvaa, jonka voi ostaa samalla kuin itse lipunkin. Palvelut täytyy siis pystyä tarjoamaan juuri oikeassa kanavassa ja juuri oikealla hetkellä. Näin ollen puhutaan digitaalisten palveluiden lisäämisestä mm. mikrovakuutusten avulla. 

Master datan ja uusien teknologioiden oikea-aikaisella hyödyntämisellä ollaan oikealla tiellä kohti digitaalista organisaatiota ja hyvää asiakaskokemusta.

CGI Client Global Insights kokoaa yhteen havaintoja yritysten digitransformaation tilasta ja trendeistä eri toimialoilla.  Tämän vuoden tutkimuksessa esitellään havainnot 1 447 haastattelusta, jotka on toteutettu kasvokkain yritysten ja organisaatioiden johtajien kanssa. Haastattelut jakautuvat lähes 50-50 pandemian käynnistymistä edeltävään ja sen jälkeiseen aikaan. Näin ollen keskustelujen ajoitus antaa käsityksen siitä, kuinka liiketoiminnan ja IT:n painopisteet muuttuvat nopeasti markkinamuutoksia seuraten.

Tutustu vakuutustoimialan tulosten yhteenvetoon tästä. Haluatko jatkaa keskustelua vakuutusalan digitalisaatiosta Kimin kanssa henkilökohtaisesti? Varaa tapaamisaika täältä. 

Tutustu myös:

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot