Tiedän, pyöräily on hyötyliikuntaa parhaimmillaan ja vähentää päästöjä sekä ruuhkia. Silti päivästä toiseen hyppään kiireessä autoon, kiroan Kehä I:n ruuhkaa ja poden huonoa omatuntoa. Onko työmatkaliikkumisellani kuitenkaan merkitystä isossa mittakaavassa?

Kyllä sillä valitettavasti on. CGI:n lasketuista kokonaispäästöistä Suomessa työmatkaliikenne aiheuttaa noin kolmanneksen.

Viime vuodet olemme tehneet määrätietoista työtä päästöjen vähentämiseksi. Asetimme tavoitteeksi, että vuonna 2020 kokonaispäästömme ovat 50 % vuoden 2008 päästötasosta. Saavutimme tavoitteen jo vuonna 2014.

Miten sen teimme? Mitä seuraavaksi?

Päästöjen leikkaaminen tavoiteltua nopeammin onnistui monen toimenpiteen yhteistuloksena. Liikkumisen päästöjä saimme leikattua noin 10 % kehittämällä mahdollisuuksia etätyön tekemiseen. Lisäksi olemme esimerkiksi uudistaneet palvelinkeskuksiamme energiatehokkaammaksi, vähentäneet työtiloja ja lisänneet vähäpäästöisemmän sähkön käyttöä.

 

openHaluamme rohkaista myös muita yrityksiä ja työmatkalaisia miettimään kestävää työmatkaliikkumista.close

 

Nyt kun niin sanotut löysät on otettu pois keskittymällä melko helppoihin ja konkreettisiin kohteisiin, haluamme vaikuttaa kaikkein vaikeimpaan: tapoihin ja käyttäytymiseen. Haluamme työntekijöidemme miettivän omia ratkaisujaan ja niiden vaikutuksia.

Edellisten rinnalla olemme miettineet, ja joiltain osin kokeilleetkin, erilaisia ratkaisuja työmatkaliikkumisen päästövähennyksiin, kuten kimppa-autoja ja -kyytejä, parkkipaikkaetuja ja -maksuja sekä leasing-autojen päästörajoja. Viimeksi mainittujen toimenpiteiden vaikutus on kuitenkin jäänyt vähäiseksi.

Siksi päätimme antaa työntekijöillemme julkisen liikenteen tuetun työmatkaedun sekä parantaa pyöräilevien CGI:läisten työntekijäkokemusta. Tavoitteenamme on paitsi päästövähennykset myös työtyytyväisyyden, hyvinvoinnin ja kestävämmän liikkumisen lisääntyminen.

Ensi viikolla on Euroopan kestävän kehityksen viikko (ESDW). CGI osallistuu viikkoon ja kannustaa työntekijöitään kulkemaan työmatkat mahdollisimman vähäpäästöisesti. Toivomme, että viikon aikana työntekijämme tutustuisivat CGI:n tarjoamaan julkisen liikenteen työmatkaetuun tai tulemaan töihin pyörällä tai kävellen. Lisäksi nostamme viikon aikana esiin ilmastonmuutosta ja sitä, miten ICT:n avulla voidaan tukea kestävää kehitystä.

 

openHyppää sinäkin ensi viikolla kanssani pyörän kyytiin tai ainakin bussin penkille!close

 

Haluamme rohkaista myös muita yrityksiä ja työmatkalaisia miettimään kestävää työmatkaliikkumista. Hyppää sinäkin ensi viikolla kanssani pyörän kyytiin tai ainakin bussin penkille!

Tutustu myös: CGI:n yritysvastuu Suomessa

Kirjoittajasta

Picture of Ulla Heinonen

Ulla Heinonen

Director, Consulting Services & Sustainability

Olen Ulla Heinonen ja minulla on vahva osaaminen ympäristötekniikasta, ympäristöjohtamisesta sekä tutkimuksesta. Olen ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana mukana monessa kestävään kehitykseen liittyvässä kehitys- ja tutkimusprojektissa. Olen väitellyt ympäristötekniikasta, ja minulla on konsultoinnin ja täydennyskoulutuksen tausta.

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot