Hyvin menee, mutta menköön? Jos liiketoiminta kerran sujuu, miksi pitäisi väkisin etsiä muutosta ja uusia tuulia?

Yksiselitteinen vastaus, joka pätee sekä liiketoimintaan että juoksukilpailuun: jos jäät paikallesi, et varmasti voita. Toisaalta vaikka et juoksisi voittaaksesi, sinun on silti liikuttava pysyäksesi mukana kisassa. Myös liiketoiminnassa jäät jalkoihin, jos jämähdät paikoillesi.

Kun liiketoiminnassa on monta kilpailijaa samalla viivalla ja päätöksiin vaadittava tieto on kaikkien saatavilla, voiton ratkaisee ennakointi ja nopeus.

Liiketoiminnan kehittäminen vaatii sekä liikettä että toimintaa - ethän jää muiden jalkoihin

Simuloitu kristallipallo koostuu datasta

Se, joka osaa tehdä tarkimman arvion ja siihen perustuvan parhaimman mahdollisen päätöksen suurimmalla onnistumisen todennäköisyydellä, on aina vähän edellä kilpailijoitaan.

Tässä tiedon saatavuus, yhdistettävyys ja luotettavuus ovat ehdottomia minimivaatimuksia. Automaatiota hyödyntämällä ja yhdistämällä kovaa ja pehmeää tietoa, vaikkapa lisätyn todellisuuden kautta, on mahdollista päästä simuloituun “kristallipallotilaan”, jossa voidaan tehdä oikeita, ennakoivia päätöksiä hyvällä todennäköisyydellä.

Ruotsissa toteutettu laboratoriotyötä tukeva sovellus HoloLenseille auttaa suuren näytemäärän käsittelyssä nopeuttaen ja tarkentaen päätöksentekijän työtä. Parhaimmillaan päästään reaaliaikaiseen ja tarkkaan palvelumalliin, jossa näkyvyys kokonaisuuteen ei roiku arvailujen varassa.

Ennakoiva huolto on hyvä esimerkki siitä, kuinka tiedon avulla pystytään etukäteen tarkasti arvioimaan, mihin kulloinenkin tapahtumaketju voi johtaa. ISS:n ja Lindströmin digitaalisissa siivouspalveluissa siivooja saa mobiililaitteeseensa automaattisesti ilmoituksen heti, kun saniteettitilojen käsipyyhkeet alkavat ehtyä. Tällainen päätösten automatisointi ja vakiointi parantaa palvelua, pienentää riskejä ja nostaa kokonaistuottavuutta.

Arvoketjun avautuminen luo uutta liiketoimintaa

Perinteisesti kilpailu liiketoiminnassa on näkynyt markkinaosuuden muutoksena: yhden kasvu on johtanut laskevaan trendiin toisen kassavirrassa.

Nyt digitaalinen maailma mahdollistaa arvoketjun terveen avautumisen. Kun siirrytään arvoketjuajattelusta arvoekosysteemiajatteluun, yhden menestys ei ole toiselta pois. Mahdollisuudet moninkertaistuvat niin säästöjen kuin uusien liiketoimintamuotojenkin kautta.

Käytännössä arvoketjujen laajeneminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kivijalkamonopolien rooli pienenee, kun tilalle tulee verkkopalveluita, jotka tuovat mukanaan helppouden. Samalla arvo- ja toimitusketju lyhenee, jolloin hinnatkin yleensä laskevat.

Esimerkkinä tästä on Posti, joka on karsinut kivijalkaverkostoaan ja onnistunut korvaamaan vähenevää paperipostiliiketoimintaansa monin uusin tavoin. Postin pakettipalvelu yhdistää perinteisen palvelun sekä nopean tiedonsiirron mobiilisti. Kuluttaja saa kaiken tarvitsemansa tiedon reaaliaikaisesti, mikä tuo lisäarvoa ja sujuvuutta asiakaskokemukseen.

Asiakaspalvelu on edelleen sujuvan asiakaskokemuksen edellytys

Vaikka kivijalan rooli pienenee, automatisoidut digitaaliset palvelut eivät yksin riitä, sillä ihmiset haluavat asioida ihmisten kanssa. Kuluttajat ja yritysasiakkaat odottavat edelleen henkilökohtaista palvelua.

Siksi parasta olisi luoda liiketoimintamalli, joka yhdistää korkeatasoisen palvelun sekä helppouden ja nopeuden kohtuullisella hinnalla. Vain siten päästään riittävän lähelle nykypäivän kuluttajien ja yritysten tarpeita ja odotuksia.

On kyseessä sitten urheiluun tai liiketoimintaan liittyvä kilpailu, mukana on pysyttävä, tarkkailtava kanssakilpailijoita, tehtävä parhaansa ja uskottava itseensä. Matkan varrella käytät valtavasti energiaa siihen, että teet havaintoja itsestäsi ja ympäristöstäsi.

Mikset säästäisi rajallisia resursseja itse suoritukseen? Voit paremmin keskittyä oleelliseen, kun taustalla on dataa ja faktoja eikä mututuntuma.

Voit aloittaa ennakoinnin arvioimalla tietojärjestelmiisi liittyvät uhat ja mahdollisuudet. Lue Risto Heikkilän vinkit: Ovatko yrityksesi tietojärjestelmät uhka vai mahdollisuus yritysjärjestelyissä?

---

Haluatko toiminnanohjaukseen liittyvät blogit suoraan sähköpostiisi? Tilaa tästä! 

Muutosjohtajille kokoamassamme eKirjassa kerromme lisää siitä, mitä muutos mahdollistaa ja mitä menestyksellinen muutosjohtaminen edellyttää. Tilaa eKirja ja lue, mikä järjestelmien muutostarpeen käynnistää, miten muutos etenee ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa:

Lataa eKirja Määrääkö muutos vai sen johtaja?


 

Lue myös

Kirjoittajasta

Picture of CGI:n asiantuntija

CGI:n asiantuntija

CGI on globaali ICT-palveluyritys. Suomessa 3 200 asiantuntijaamme konsultoi asiakkaitamme liiketoiminnan sekä ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Olemme myös luotettu ulkoistuskumppani.

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot