Liikkumisen kustannukset ovat kotitalouksille asumisen jälkeen toiseksi suurin menoerä. Pihoilla ja katujen varsissa nököttää autoja, joihin olemme investoineet kymmeniä tuhansia euroja, vaikka käytämme niitä vuorokaudessa alle 5 % kokonaisajasta. Onko tässä mitään järkeä?

Onneksi tilanne muuttuu pian. Liikenteen ja liikkumisen palveluistuminen etenee niin Suomessa kuin maailmalla.

Liikkumisen muutoksen mahdollistavat, ja siihen ajavat, kaupungistuminen, ilmastonmuutos, jakamistalous sekä teknologinen kehitys. Onnistumisen ratkaisee kuitenkin se, pystymmekö uudistamaan paitsi toimintatapoja myös lainsäädäntöä, joka nyt tukee eriytynyttä palvelutarjontaa.

Liikkumisen palvelussa (MaaS, Mobility as a Service) liikkuja tuodaan keskiöön ja palvelut rakentuvat hänen tarpeistaan lähteviksi. Tulevaisuudessa voimme ostaa liikkumisemme ovelta ovelle uudenlaisen palveluoperaattorin järjestämänä edullisesti ja helposti, vaikka jopa kiinteään kuukausihintaan. Digitalisaatio mahdollistaa liikennemuotojen yhdistämisen yhtenäiseksi palveluksi asiakkaalle, niin matkojen suunnittelussa kuin maksujärjestelmissä.

Operaattori huolehtii, että käytössämme on kaikki kulkuvälineet ja liikennemuodot, joita liikkumiseemme tarvitsemme, esimerkiksi kotoa bussilla junalle, junalla toiseen kaupunkiin ja sieltä edelleen taksilla mökin pihaan. Yhdellä lipulla.

 

Tarvitsemme lainsäädännön, joka mahdollistaa liikennemuotojen sisällä vapaan kilpailun yhteisin pelinsäännöin.

 

Liikenne palveluna avaa meille mahdollisuuden liikkumisen roamingiin, aivan kuten telepuolella tehtiin 1990-luvulla. Ja mitä siitä syntyikään Suomessa? Muun muassa maailman laadukkaimmat televerkot ja Euroopan edullisimmat kuluttajahinnat!

Odotan paljon liikennekaaren uudistukselta. Tarvitsemme lainsäädännön, joka mahdollistaa liikennemuotojen sisällä vapaan kilpailun yhteisin pelinsäännöin.

Liikennekaari on hyvä lähtökohta liikenteen uudistamiselle, jolla mahdollistetaan kaupunkirakenteiden uudistaminen, maankäytön tehostaminen ja vapautetaan taloudellisia resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Vähemmän raskasta infrastruktuuria, enemmän investointeja hyvinvointiin.

Onko meillä rohkeutta uudistua, muuttaa totuttua ja murtaa joidenkin vanhojen palvelujen saavuttamia etuja tulevaisuuden hyödyksi ja meidän kuluttajien hyväksi?

Tänään päätetään tulevaisuuden eduista. Niiden esteenä on enää luutuneet asenteet ja rohkeuden puute. Teknologia liikkumisen uudistamiseen meillä jo on.

Kirjoittajasta

Picture of Karri Salminen

Karri Salminen

johtaja

Olen Karri Salminen ja toimin CGI:n julkisen sektorin palvelujen markkinoinnista vastaavana johtajana. ICT palvelualalla olen toiminut vuodesta 1999 alkaen ja sitä ennen pitkään mediasektorilla. CGI:llä olen toiminut yli 10 vuotta. Digitalisaation hyödyntäminen palvelutuotannossa ja kansalaisten arjessa on ollut jo pitkään ...

Comments

Taksiliikenteen osalta liikennekaari on täydellinen katastrofi. Se tarkoittaa käytännössä ammattimaisen taksiliikenteen alasajoa, ja sen korvaamista sääntelemättömällä harrastelemisella. 
Onnistuakseen MAAS tarvitsee järjestäytynyttä, tulevaisuuteen uskovaa taksialaa, vakaata toimintaympäristöä ja ammattimaista yrittäjyyttä. Pitäisi olla selvää että liikennekaaren ehdotukset käytännössä luovat olosuhteet jossa sitä taksia ei luotettavasti saa osana kuljetuskokonaisuutta. 
Täysin villi ja vapaa taksiala ei ole luotettava sopimuskumppani, ja koko hanke kaatuu siihen. 
Myöskään uber ei ole vaihtoehto, koska sen toimintakonsepti on vain pimeät taksit, eikä se anna mitään tarvittavia tietoja kenellekään. Uber ei ikinä suostuisi avaamaan dataansa, eikä ole missään avannutkaan.

Submitted by Mikael Johanne… on 05.12.2016

Tämä pulju on ennenkin laukonut idioottimaisuuksia ja näköjään he toistavat jälleen itseään.

Itse en kommentoi asioita mistä minulla ei ole mitään tietoa. Näin en tee itsestäni täyttä pelleä. Tämä kirjoitus täynnä asiavirheitä ja ennusteita, jotka on jo käytännössä koettu muualla maailmassa.. ja ei ole toiminut.

Pohjoismaissa sääntelyn vapautus mm. nosti hintoja Ruotsissa ja Norjassa. Niinhän ei käy täällä, kun päätökset on samoja? Kertaakaan ne hinnat eivät ole laskeneet alle sen hintatason mikä oli ennen säätelyä.

P.S Millä lailla liikennealan ja telealan vertailu keskenään on realistista?

Submitted by Jukka-Pekka Kukkonen on 05.12.2016

Mihin esim. Maas palvelussa joka koskee takseja tarvitaan lainmuutoksia? Taksit ajavat Maas kyytejä jo nyt: http://www.lahitaksi.fi/fi/...

Submitted by Jussi Suoverinaho on 05.12.2016

tarvitaan ikävä kyllä myös viisautta rakentamaan ko. ilmiö. Sitä ei löydy ainakaan päättäjiltä, joilla ei ole alkeellisintakaan kokemusta Suomen arjesta. Asiantuntijoina esim. taksien kohdalla ovat kyllä taksit itse. Useilla on kymmenien vuosien kokemus sekä suomalaisuudesta että sahaamisesta maanteillä ja kaupunkien kaduilla. Kannattaa myös muistaa, että monet ovat ns. mikroyrittäjiä, joille taksi on elinkeino. On todella raukkamaista antaa jonkin jenkkiveroparatiisi uberin viedä työpaikkoja ja suomalaiset kortistoon koska kellään ei ole varaa ajeluttaa juoppoja teinejä tai lyhytnäköisiä ja itsekeskeisiä liikemiehiä ilmaiseksi. Nykyään uber-kuskit taitavat olla kaikki sossun asiakkaita.

Submitted by Meri E-R Laine on 05.12.2016

puuttuu siis myös järki. Tyhmänrohkeita riittää.

Submitted by Meri E-R Laine on 05.12.2016

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot