CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

Muistatteko, kun muutama vuosi sitten mediassa levisi kuva mielenosoittajista, jotka kehottivat tunkemaan innovaatiot hanuriin? Tämä lähes legendaariseksi muuttunut kannanotto herätti jo tuolloin hämmennystä ja sen viesti on yhä provosoiva. Kaiken liiketoiminnan perustana ovat uudet ideat ja innovaatiot. Niiden synnyttäminen ei kuitenkaan aina ole helppoa - eikä selvästikään itsestäänselvyys.

Uusia ideoita ja uutta liiketoimintaa on perinteisesti kehitetty yritysten sisäisistä näkökulmista. Usein uusia palveluideoita pusketaan markkinoille joko mutu-tuntuman tai teknologiainnovaatioiden ajamina. Vain tällaisista lähtökohdista ponnistava liiketoiminnan kehittäminen voi kuitenkin rajata pelistä pois aimo joukon mahdollisuuksia. Johtoryhmän näkemykset tai kylmä teknologia voivat olla hyvinkin kaukana oikeasti ihmisten arkea helpottavista palveluista.

Vaikka olemme virittäneet innovaatiokoneistomme äärimmilleen, on laatu pahasti usein hukassa. Innovaatiotykillä ammutaan sarjatulella silmät kiinni ja toivotaan, että edes yksi ideoista osuu auttavasti maaliin.

Mikä siis avuksi?

Älä apinoi!

Ethän menetä mahdollisuuksia merkityksellisyyteen apinoimalla muita? Palveluliiketoiminnassa kilpailu kehittyy usein saman kaavan mukaan:

  1. Uusi, erilainen palvelu tulee markkinoille.
  2. Kilpailijat kopioivat palvelun ja kurovat kilpailueron umpeen.
  3. Kilpailu siirtyy hintaan.
  4. Joku kilpailijoista muuttaa suuntaa ja tekee irtioton tästä kujanjuoksusta.

Harvardin professori Clayton M. Christensen kuvaa tätä ongelmaa syvällisemmin kirjassaan Innovator’s dilemma.

Menestyvät yritykset ovat kyenneet siirtymään hetkeksi syrjään kuvatusta oravanpyörästä ja selvittämään, miten he voivat luoda asiakkailleen todellisia merkityksiä.

Kaikkien palveluiden ei tarvitse olla elämää suurempia. Liiketoiminnan edustajana sinulla tulisikin olla näkemystä, missä kilpailussa merkityksellisyydellä pystyy erottautumaan.

Jos et ole valmis keskustelemaan asiakkaidesi kanssa arjesta ja panostamaan heidän toiveidensa, tarpeidensa, pelkojensa ja halujensa syvälliseen ymmärtämiseen, joudut jatkossakin tyytymään apinointiin ja hintasotaan.

Hyvä esimerkki merkityksellisyydestä ja sen uudelleen löytämisestä on Lego. Yritys hukkasi oman identiteettinsä ja alkoi kopioida brändiään muihin tuotekategorioihin uuden liiketoiminnan toivossa. Kurssi kääntyi lopulta takaisin raiteilleen vasta, kun palkattiin johtaja, joka osasi ymmärtää merkityksellisyyden roolin tuotekehityksessä. Uudessa nousussaan Lego panosti siihen, että tuote- ja palvelukehityksessä keskityttiin lasten leikkien syvällisempään ymmärtämiseen.

Motivoi ja kirkasta visio!

Valitettavasti kunnianhimo kuolee, jos kunnon visio puuttuu. Ideointi ja asiakasymmärryksen haaliminen eivät vielä itsessään takaa, että voittavia ideoita syntyy. Matka ideasta toteutukseen on usein pitkä, ja perille pääseminen vaatii periksiantamatonta taistelua. Maaliin pääsemisessä tarvitaan koko tiimin yhteistyötä, päämäärätietoisuutta ja intohimoa.

Loistavan idean kuihtuessa toteutusvaiheessa keskivertokompromissiksi on helppo moittia ympärillä olevia ihmisiä kunnianhimottomiksi paskiaisiksi.

Mutta miksi ihmiset eivät sitoudu yhteiseen tavoitteeseen tai auta kantamaan ideoita maaliin saakka?

Motivaatio ja kunnianhimo loistavat poissaolollaan todennäköisesti siksi, etteivät osalliset ymmärrä idean perimmäistä olemusta ja sillä tavoiteltavaa arvoa. Kun pomo käskee suorittamaan, niin epämotivoitunut tiimihän suorittaa. Tekemisen laadussa on kuitenkin usein puutteita.

Paras tapa motivoida tiimiä on tehdä aitoa yhteistyötä, antaa vastuuta sekä ennen kaikkea sitoa kaikki mukaan ymmärryksen muodostamiseen. Ideoita täytyy kyetä luomaan yhdessä. Silloin kun toteutettavassa ideassa on vaikutteita koko tiimiltä, motivaatio syntyy kuin itsestään. Jos kaikilla on yhteinen päämäärä ja intohimoa, saadaan usein aikaan erinomaisia tuloksia.

Näin ideat syntyvät

Miten laadukkaat ideat ja innovaatiot sitten syntyvät, ja mikä on olennaista ideoinnin kannalta? Näillä neljällä neuvolla pysyt oikeilla raiteilla ja saat aikaan parempia tuloksia.

  1. Älä ota mitään itsestäänselvyytenä. Uskalla kyseenalaistaa, kaiva faktat esille oletusten sijasta. Tee taustatutkimusta eri näkökulmista ja sido eri tavalla ajattelevia osapuolia mukaan. Mitä syvällisemmin ymmärrät arvoa tuottavia tekijöitä, sitä paremmin pystyt tuottamaan ideoita, jotka voivat lentää.
  2. Hae inspiraatiota erilaisista lähteistä. Seuraa toisia toimialoja, keskustele eri tahojen kanssa, tutki teknologiamahdollisuuksia sekä asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja trendejä. Pysähdy miettimään, äläkä pelkää tehdä rohkeita hypoteeseja. Uskalla katsoa rohkeasti myös tulevaisuuteen ja ottaa riskejä.
  3. Mahdollista avoimuus. Visualisoi kerättyä tietoa, osallista eri tahoja ajatustyöhön, tee hypoteeseja ja keskustele niistä. Parhaat ideat syntyvät ymmärryksen pohjalta yhdistelemällä ajatuksia, varastamalla ja lainaamalla toisten ideoita sekä tekemällä erilaisia tulkintoja yhdessä.
  4. Kokeile, kokeile ja kokeile. Todista omat hypoteesisi vääriksi ja muodosta uusia. Rakenna ajatteluasi opitun perusteella. Älä jää yksin, vaan pyydä palautetta myös keskeneräisistä ideoista. Jos olet tehnyt taustatyösi hyvin, ymmärrät helposti, millaisilla ideoilla on lopulta parhaat menestymisen edellytykset.

Järkevästi tehtynä innovointi voi olla tehokasta, linjassa yrityksen strategisten tavoitteiden kanssa, tuottaa merkittäviä hyötyjä sekä olla jopa hauskaa. Saahan innovointi tarvittavan tilan myös teidän liiketoiminnassamme?

Blogin on kirjoittanut Markku Myllylahti.

Kirjoittajasta

CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

CGI on kansainvälisesti suomalainen digitalisaatiokumppani.  Suomessa noin 3 800 asiantuntijaa konsultoivat asiakkaitamme liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Tällä profiililla julkaisemme kirjoituksia CGI:n eri asiantuntijoilta.