Tehottomasti käytetty ruokapalvelun toiminnanohjausjärjestelmä on resurssien hukkaa. Tehokkaasti käytetty järjestelmä taas korvaamaton työkalu, joka vapauttaa lukuisia henkilötunteja niin keittiön kuin muun ruokapalvelun ydintoimintoihin. Avainasemassa toiminnanohjausjärjestelmän tehokkaaseen käyttöön on sovelluskonsultti. Kun sovelluskonsultilla on myös asiantuntijuus ruokapalvelua pyörittävän asiakkaan toimialasta, päästään rakentamaan tulevaisuuteen tähtäävä kumppanuutta.

Sovelluskonsultti voi olla myös ruokapalvelupäällikön paras kaveri.

Monelle voi olla kuitenkin tuttua toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojekti, joka lässähti jo alkumetreillä, eikä loppuun taidettu koskaan päästä kunnialla. Järjestelmä jää käyttöön puoliteholla, koska kenelläkään ei ole enää energiaa eikä resursseja korjata jo tehtyjä virheitä tai ottaa käyttöön uutta järjestelmää. Tämä ei koske pelkästään ruokapalvelun järjestelmiä, vaan myös muita työssä käytettäviä järjestelmiä.

Blogin otsikon mukaan uskallan kuitenkin väittää, että ruokapalvelusta puhuttaessa, sovelluskonsultti voi olla myös ruokapalvelupäällikön paras kaveri. Parhaimmassa tapauksessa ruokapalvelutoimialan tunteva sovelluskonsultti toimii siltana järjestelmän ja ruokapalvelun ravitsemusasiantuntijasta keittiön väkeen saakka. Sovelluskonsultin toimialan tuntemus auttaa ymmärtämään keittiön henkilökunnan työtä ja haasteita.

Käyttöönottoprojekti vaatii aina resursseja myös keittiöiltä, mutta asiantuntijan avulla projekti on helpompi hallita ja viedä loppuun kunnialla. Hyvässä projektissa asiakkaan tarpeet on kuvattu mahdollisimman tarkasti ja miten järjestelmä tukee toimintaa. Projektin edetessä sovelluskonsultista tulee asiakkaan kumppani, jonka kanssa yhdessä edetään suunnitelmallisesti eteenpäin. Vaikka vastuu projektin etenemisestä on molemmilla osapuolilla, sovelluskonsultti pitää yhteyttä asiakkaaseen projektin aikana ja seuraa sitä, että yhteisesti sovituista asioista pidetään kiinni. Onnistuneen projektin jälkeen asiakkaalla on tarvittava taustatieto järjestelmässä ja riittävä osaaminen järjestelmän itsenäiseen käyttöön. Projektin jälkeenkään asiakasta ei tule jättää yksin. 

Ruokapalvelujen toiminnanohjausjärjestelmää Aromia käyttöönottaessa, projektin jälkeen asiakas siirretään help deskin asiakkaaksi, jossa koko asiantuntevan Aromi-tiimin tuki on saavutettavissa nopeasti. Sovelluskonsultti pitää yhteyttä asiakkaisiinsa myös käyttöönoton jälkeen ja tarjoaa apua tarvittaessa. Hän myös mielellään ottaa vastaan kehitysideoita asiakkailta.

Haluatko sinäkin lähteä kehittämään ruokapalvelutoimintaanne Aromin avulla ja luomaan tukevaa kumppanuutta CGI:n ja Aromi-asiantuntijoiden kanssa? Ota yhteyttä!

 

Lataa Ruokapalvelupäällikön opas: Näin johdat ruokapalvelua tehokkaasti tiedon pohjalta. Ota selvää, miten Aromi vastaa ruokapalvelutoimialan tulevaisuuden haasteisiin.

 

Kirjoittajasta

Picture of Sari Nieminen

Sari Nieminen

ruokatuotannon asiantunija

Olen Sari Nieminen ja toimin CGI:llä toiminnanohjausjärjestelmä Aromin tiimissä ruokatuotannon asiantuntijana. Laadukkaan ruoan ja palvelun tuottamisen lisäksi olen innostunut toiminnan tehostamisesta sekä kehittämisestä.

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot