Kuluttajien hankintatottumukset ovat mullistuneet kymmenen viime vuoden aikana verkko-ostojen yleistymisen myötä. Samalla kun kuluttajat ovat laajalti siirtyneet tekemään hankintansa sähköisesti, yritysten ja julkisten organisaatioiden hankinta laahaa jäljessä, sillä se usein koetaan yritysratkaisuilla liian monimutkaiseksi. Eikö hankkimisen tulisi kuitenkin olla helpompaa?

Verkko-ostamisen huikeasta kasvusta ja menestyksestä kielii se, että nykyisin maailman rikkain henkilö on Amazon.com -verkkokaupan perustaja Jeff Bezos. Pikkuhiljaa verkkokauppa on alkanut syrjäyttää suuriakin ostoskeskuksia ja johdattanut monia kivijalkaliikkeitä sulkemaan ovensa.

Yksi verkkokaupan kasvun syistä on varmasti hintojen vaivaton vertailtavuus, mutta ehkä vielä merkittävämpi on ajan ja vaivan säästyminen. Tuotteita on helppo sekä selailla että vertailla, ja eksoottisempikin hankinta on vain muutaman klikkauksen päässä.

Samoin maksamisesta on tehty melkein liiankin mutkatonta: jopa ulkomailta tilatessa voi sujuvasti ja luotettavasti käyttää luottokorttia tai esimerkiksi PayPal-maksunvälityspalvelua.

Vaikka julkistoimijoilla ja yrityksillä olisi aihetta ja potentiaalia hyödyntää vastaavia hankinnan ominaisuuksia, niitä ei tällä hetkellä ole valjastettu tarpeeksi käyttöön.

Helppo hankinta palvelee kaikkia

On perusteltua, miksi organisaatioiden kannattaa ottaa käyttöön hankintaratkaisuja. Ensisijainen syy on, että henkilöstö on tyytyväisempää ja työteho on parempi, kun työn tekemisen edellytykset ovat hankinnoin nopeammin ja helpommin täytettävissä.

Organisaatiot hyötyvät myös taloudellisesti. Ostot voidaan keskittää tietyille toimittajille ja saada tätä kautta merkittävää säästöä muun muassa alennuksilla. Lisäksi kuluja on vaivattomampaa arvioida, kun ostokäyttäytymistä pystytään analysoimaan ja ennustamaan.

Lupaamme tässä ja nyt, että seuraava versio Rondo Hankinnasta on loppukäyttäjän kannalta markkinoiden yksinkertaisin käyttää ja toivon mukaan parhaimpien kuluttajahankintaratkaisujen vertainen.

Uudistuksilla kohti hankinnan tehostumista

Jos yritys tai organisaatio yrittää ottaa hankintajärjestelmän käyttöön, voi se kohdata vastarintaa. Vastarinta useimmiten johtuu hankinnan muuttumisesta vaikeammaksi järjestelmän käyttäjän näkökulmasta.

Esimerkiksi tarvittavien tuotteiden vähäisyys, tilaamisen tekninen mutkikkuus, organisaation erikoismääräykset sekä tiliöintiin ja vastaanottokirjaamisen tekemiseen liittyvät ongelmat vahvistavat käyttäjien näkemyksiä hankintaratkaisujen monimutkaisuudesta.

Olemme uudistamassa Rondon Hankintaa ja haluamme kiinnittää huomiota nimenomaan näihin hankinnan haasteisiin. Lupaamme tässä ja nyt, että seuraava versio Rondo Hankinnasta on loppukäyttäjän kannalta markkinoiden yksinkertaisin käyttää ja toivon mukaan parhaimpien kuluttajahankintaratkaisujen vertainen.

Näin kehityksen kynnyksellä organisaatioissa olisi tärkeää keskustella hankinnan nykytilanteesta sekä punnita hankintaa koskevien muutosten mahdollisia hyötyjä. Pitäisikö hankkimisen olla helppoa vai vaikeaa?

Tutustu myös, miten Vantaan kaupunki tehosti hankintaprosessia Rondo Mukana mobiiliratkaisulla!
 

Lataa automaatio-opas ja ota selvää, mitä toimintoja ja työtehtäviä on mahdollista kehittää prosessien automatisaatiolla.

Kirjoittajasta

Picture of Kimmo Pyhäjärvi

Kimmo Pyhäjärvi

Kehitysjohtaja

Olen vastuussa Rondo –ratkaisun tuotekehityksestä. Olen toiminut useissa eri rooleissa IT-alalla aina ohjelmistokehityksestä esimiestehtäviin kehittäen ohjelmistoratkaisuja, prosesseja, myyntiä ja asiakassuhteita. Ole minuun yhteydessä, kun haluat pohtia kuinka automatisoida työrutiinit, kehittää arkistointia tai innovoida hankintaprosessia vastaamaan nykyajan tarpeita!

Kirjoita kommentti

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blogi-kommentoinnin ohjeet ja käyttöehdot