CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

Muistatko, missä olit, kun kuulit hallituksen suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi? Kyseinen maaliskuinen torstai oli käänteentekevä päivä meille kaikille suomalaisille. Siirryimme silloin myös CGI:llä etätyöhön pikaisella aikataululla. Vielä kirjoitushetkellä on epävarmaa, palataanko kesälomien jälkeen toimistolle vai jatkuvatko työt etänä myös syksyllä. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, miltä etätyöskentely on tuntunut ja mitä ajatuksia se on herättänyt.
 

Uusi tilanne vaati alkuun sopeutumista. Ilmassa oli kuitenkin myös uutuudenviehätystä työmatkasimulaatiolenkkeineen ja virtuaalikahvitaukoineen. Vähitellen tilanne alkoi muodostua uudeksi normaaliksi ja harva alkuinnostuksen tuomista kokeiluistakaan muodostui uudeksi rutiiniksi. 
 
Kevään aikana olen kaivannut eniten ihmisiä. Kun vuorovaikutus siirtyi toimiston käytävien kohtaamisista, yhteisistä lounaista ja kuulumisten vaihdosta Teamsiin, katosi samalla spontaanius ja epämuodollisuus (jotka sattuvat olemaan myös alustoja johtamiselle ja palautteen annolle). Huomaamatta tarpeisiin on muodostunut uusia ratkaisuja ja soittelemme työkavereiden kanssa toisillemme työpäivän lomassa vaihtaaksemme kuulumisia ja ajatuksia. Tehokkuuskaan ei varmasti ole tämän takia kärsinyt, sillä etätyön hyvät puolet, työmatkasäästöjen myötä lisääntynyt aika ja etätyöpaikan hälinän poisjääminen ovat tehostaneet itsenäistä ja keskittymistä vaativaa työskentelyä.

On tärkeää, että esihenkilö osoittaa kiinnostusta ja kyselee kuulumisia.

Kun työn imussa työkaveri ei ole ollut pyytämässä lounaalle ja työpäivää on ollut vaikea erottaa vapaa-ajasta, ovat vastuu omasta hyvinvoinnista ja oman työn johtamisesta korostuneet. Tämä on edellyttänyt tunnetta omien työtehtävien ja roolin selkeydestä. Samaa mieltä ovat myös 84 % suomalaisista työntekijöistä*. Lähes yhtä moni (73 %) on sitä mieltä, että työnantajalla tulisi olla suurempi vastuu työhyvinvoinnin edistämisestä*. On siis tärkeää, että työnantaja pyrkii näinä poikkeuksellisina aikoina tukemaan työntekijöitä omasta hyvinvoinnista huolehtimisessa. 

Poikkeusolot ovat herättäneet meissä kaikissa erilaisia tuntemuksia. Vaikka omat ajatukseni ovat pääosin olleet positiivisia, on joukossa ollut myös mollivoittoisia päiviä, kun väsymyksen, turhautumisen ja aikaansaamattomuuden tunteet ovat vallanneet mielen. Psykologisesti turvallisessa työyhteisössä näiden tuntemusten jakaminen työkavereiden kanssa tuntuu huojentavalta eikä ajatusten kanssa ole tarvinnut jäädä yksin. Lisäksi on tärkeää, että esihenkilö osoittaa kiinnostusta ja kyselee kuulumisia. Tämä korostuu etenkin niiden vajaan 20 %:n osalta suomalaisista työntekijöistä, jotka ovat turvallisuusmielisiä ja suhtautuvat muutoksiin kriittisesti*. 

Poikkeuksellinen kevät on testannut yrityksen kulttuurin ja korostanut perusasioiden merkitystä uudessa valossa. Näin työntekijän näkökulmasta kyse on yhteisöllisyydestä (selviämme yhdessä), yhteisestä suunnasta (katse tulevaisuudessa), ihmiskäsityksestä (suhtautumisemme toisiimme), vastuullisuudesta (työntekijöiden, sidosryhmien ja yhteiskunnan tukeminen) ja johtamisesta (johtamiseen osallistuvien toimijoiden vuorovaikutus). Fyysisestä etäisyydestä huolimatta meistä jokaisella on omasta roolistamme käsin vastuu näihin perusasioihin vaikuttamisesta. 

Palataanpa siihen maaliskuiseen torstaihin. Olimme yhdessä tiimini kanssa toimistolla suunnittelemassa seuraavan viikon asiakastyöpajaa. Pohdiskelimme aamulla tarvetta suunnitelma B:lle työpajan toteutustavan osalta, mutta kukaan ei varmasti todella ajatellut, että sitä todella tarvittaisiin. Iltapäivällä tulleiden uutisten myötä aamun keskustelut muuttuivat todeksi ja työpajalle oli alettava luovia uusia ratkaisuja. Tästä torstaista alkoi etätyöviikkolaskuri, joka tosin sekosi jo laskuissa siinä viikon kahdeksan tienoilla. Seuraavalla viikolla virtuaalisesti toteutettu työpaja kieltämättä jännitti, mutta onnistui tilanteeseen nähden hyvin. Sekä me että asiakas olimme tyytyväisiä.
 
*Tutkimus: Työn murros Suomessa 2020, CGI. Otoskoko 1000 suomalaista työntekijää. 

Respond. Rebound. Reinvent.
Tarjoamme käytännön ratkaisuja pandemiatilanteen aiheuttamiin haasteisiin. Asiantuntijamme yli 400 paikkakunnalla ympäri maailman auttavat organisaatioita vastaamaan kriisin eri vaiheisiin aina välittömien tarpeiden huomioonottamisesta toimintamallien uudelleensuunnitteluun. Tehtävämme on auttaa sinua varmistamaan, että voit vastata asiakkaittesi, työntekijöidesi ja paikallisten yhteisöjensä tarpeisiin mahdollisimman hyvin. 
Lue lisää osoitteessa cgi.fi/fi/respond-rebound-reinvent.

Kirjoittajasta

CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

CGI on kansainvälisesti suomalainen digitalisaatiokumppani.  Suomessa noin 3 800 asiantuntijaa konsultoivat asiakkaitamme liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Tällä profiililla julkaisemme kirjoituksia CGI:n eri asiantuntijoilta.