Asiakaskäyntien lisääntyessä sosiaalipalveluiden ammattilaisten työstä on tullut yhä liikkuvampaa. CGI:n SOMA-mobiilisovelluksen avulla asiakastieto on aina tarvitsijoidensa ulottuvilla ja ajan tasalla. Yhdessä sosiaalityöntekijöiden kanssa kehitetty SOMA säästää kallista aikaa, parantaa kirjausten laatua, aktivoi asiakkaita sekä lisää henkilöstön tyytyväisyyttä – ja tämä on vasta alkua.

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Kainuun sote, kattaa Hyrynsalmen, Kajaanin, Kuhmon, Paltamon, Ristijärven, Sotkamon ja Suomussalmen kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut sekä Puolangan erikoissairaanhoidon ja ympäristöterveydenhuollon. CGI:n järjestelmien pitkäaikaisina käyttäjinä Kainuulla kiinnostuttiin mahdollisuuksista helpottaa ja tehostaa sosiaalityöntekijöiden kenttätyötä nykyaikaisten mobiilisovellusten avulla. 

Jotta ratkaisu palvelisi käyttäjiään mahdollisimman hyvin, CGI:n asiantuntijat aloittivat vaativan projektin tutustumalla sosiaalipalveluiden ammattilaisten työhön Kainuun soten alueella sekä kuuntelemalla heidän toiveitaan aktiivisesti. Kainuulaiset sosiaalityöntekijät ovat olleet mukana myös sosiaalipalveluiden asiakastietojärjestelmän kehittämisessä. 

– Jokainen kotikäynti on erilainen, ja sosiaalityöntekijän on oltava perillä asiakkaan tilanteesta, tehtävä tapaamisesta huolelliset muistiinpanot sekä tallennettava ne järjestelmiin. Asiakastietojen hakeminen ja läpikäynti sekä muistiinpanojen kaksinkertainen kirjaus veivät aiemmin paljon aikaa. Soman avulla kotikäynnillä on helppo tarkastella asiakkuushistoriaa, päätöksiä, palvelusuunnitelmia ja tapahtumia haluamallaan aikarajauksella, kertoo sosiaalityöntekijä Hanna Karvinen.

Kannustan kollegoitani siirtymään ennakkoluulottomasti digiaikaan. Kaiken oppii käyttämällä ja teknologian hyödyt ovat selvät. Koska meitä käyttäjiä myös kuunnellaan, näihin talkoisiin kannattaa jokaisen osallistua.

- Hanna Karvinen, sosiaalityöntekijä

Ihmiseltä ihmiselle

CGI:n ratkaisu sosiaalialan kenttätyön haasteisiin on SOMA, selainpohjainen ja mobiilikäyttöön optimoitu sovellus. SOMA skaalautuu erikokoisille päätelaitteille, kommunikoiden reaaliajassa Pro Consona -taustajärjestelmän kanssa. Sovelluksen avulla sosiaalityöntekijät saavat asiakastiedot mukaansa kentälle sekä voivat dokumentoida tapaamiset reaaliajassa suoraan asiakastietojärjestelmään. Tapaamisissa sovitut asiat ovat heti asianosaisten saatavilla, tietojen kirjaaminen onnistuu kerralla ja työn kuormittavuus on vähentynyt. Lisäksi SOMA mahdollistaa asiakkaan paremman osallistamisen palvelujensa suunnitteluun, kun työntekijä ja asiakas voivat yhdessä katsoa ja ylläpitää kirjattavaa asiakassuunnitelmaa. 

– Sovelluksen käyttöönotto on helppoa, ja CGI on kuunnellut toiveitamme jatkokehityksessä. SOMA näyttää asiakaskäynnillä tarvittavat tiedot selkeästi aikajärjestyksessä, mukaan lukien asiakaskertomukset, päätökset ja lomakkeet. Muistiinpanojen tekeminen onnistuu laitteelta kuin laitteelta, asiakaskertomuksen tallennus on vaivatonta, ja navigointiominaisuus on kätevä lisä, Hanna sanoo.

SOMA:n myötä myös asiakkaan tietoturva paranee, kun muistiinpanot, asiakassuunnitelmat ja palvelutarpeen arviot kirjataan paperilappujen ja käyntivihkojen sijasta salasanojen taakse, suoraan sosiaalipalveluiden asiakastietojärjestelmään.

Rohkeasti digiloikkaan

SOMAn mahdollisuudet ovat monet ja kehitystyö jatkuu. Tulevaisuudessa mobiililaitteen kameraa voidaan käyttää liitteiden tallentamiseksi kuvina. SOMA on kytkettävissä myös ajanvarausjärjestelmiin, mutta tämä ominaisuus ei vielä ole Kainuussa käytössä. Tulevaisuudessa SOMA siirtyy muiden CGI:n sosiaalipalveluiden myötä vaiheittain OMNI360-ympäristöön.

– Kannustan kollegoitani siirtymään ennakkoluulottomasti digiaikaan. Kaiken oppii käyttämällä ja teknologian hyödyt ovat selvät. Koska meitä käyttäjiä myös kuunnellaan, näihin talkoisiin kannattaa jokaisen osallistua, Hanna rohkaisee.

Asiakashyödyt:

•    Säästöä ajassa ja rahassa: sosiaalityöntekijät saavat asiakasdokumentaation sähköisesti mukaan kentälle sekä voivat dokumentoida tapaamiset reaaliajassa suoraan asiakastietojärjestelmään.
•    Kotikäynneillä tarvittava ajantasainen tieto kulkee sosiaalityöntekijän mukana.
•    Työnkulku tehostuu: tapaamisissa sovitut asiat ovat heti kaikkien asianosaisten saatavilla, eikä kaksoiskirjaamista tarvita. 
•    SOMA mahdollistaa asiakkaan paremman osallistamisen palveluidensa suunnitteluun: sosiaalityöntekijä ja asiakas voivat katsoa ja ylläpitää mobiililaitteella kirjattavaa asiakassuunnitelmaa yhdessä asiakkaan luona.
•    Työntekijä- ja asiakaskokemus paranevat: aikaa vapautuu asiakaspalveluun sekä suunnitteluun, työn kuormittavuus vähenee.
•    Asiakkaan tietoturva paranee, kun tiedot kirjataan järjestelmään papereiden sijaan.

Haluaisitko keskustella kokeneen asiantuntijamme kanssa siitä, mitä uudet teknologiat mahdollistavat organisaatiollenne? Tai kaipaisitko uusia näkökulmia sekä raikkaita ideoita hankkeellenne? Tilaa maksuton sparrailupuhelu asiantuntijamme kanssa!

Valmiina palvelukseen:
Jarkko Voutilainen
palvelujohtaja, CGI
040 759 1399 
jarkko.voutilainen@cgi.com