Parempia digitaalisia asiakaskokemuksia ja tehoa myyntiin

Olvi Oyj on toiminut panimo- ja virvoitusjuoma-alalla jo vuodesta 1878. Vuosien saatossa yrityksen kasvun myötä myös myyntivolyymi on noussut tasaisesti. Vuonna 2016 Olvi myi yhteensä 609,4 miljoona litraa virvokkeita.

Olvin uudella verkkokaupalla haluttiin sujuvoittaa asiointia, tehostaa tilausprosessia ja parantaa asiakaskokemusta. Nyt B2B-asiakkaat pystyvät tekemään tilauksensa ajasta, paikasta ja käytettävästä päätelaitteesta riippumatta. Verkkokaupan rinnalle luotiin promootiotyökalu helpottamaan tuote-esittelyiden järjestämistä ja raportointia, sekä kenttämyynnin tueksi kehitettiin mobiilisovellus Olvi SalesApp.

Asiakkaamme haaste: Tavoitteena päivitys digiaikaan

Olvi halusi kehittää verkkopalveluaan, jonka käytettävyys oli heikkoa ja ylläpito työlästä. Palvelun käyttöaste oli liian matalalla, eikä sen vuoksi sisällötkään olleet aina ajantasalla. Olvi huomasi tarpeen kehitykselle: hotelli-, ravintola-, ja catering-asiakkaille suunnattu verkkopalvelu päivitettiin vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Verkkopalvelusta haluttiin mobiiliyhteensopiva responsiivisene käyttöliittymineen ja tuotekuvineen.

 

Olvin B2B-verkkokauppa ja SalesApp

 

Ratkaisumme: Tehokas tilausprosessi parantaa asiakaskokemusta

B2B-verkkokaupassa asiakkaat voivat tilata valikoimiinsa kuuluvia tuotteita juuri silloin, kun se heille parhaiten sopii. Tilausprosessin tehokkuus ja joustavuus parantaa myös digitaalista asiakakokemusta ja vähentää manuaalisesti tehtävää työtä. Lisäksi uuteen verkkokauppaan tuodaan automaattisesti ajantasaiset tuotetiedot taustajärjestelmistä.

Verkkokauppaan kehitetyn promootiotyökalun avulla Olvin myyjä voi tilata tuote-esittelyn haluamaansa kohteeseen, ja tilaisuuteen varataan tuote-esittelijä sekä tarvittavat tuotteet. Tilaisuuden jälkeen tuote-esittelijä tekee raportin tilaisuudesta samaa työkalua hyödyntäen, ja tietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi promootioiden seurannassa.

SalesApp kehitettiin myynnin tarpeita palvelevaksi mobiilisovellukseksi, jonka avulla myyntihenkilöstö pystyy muun muassa:

  • hankkimaan asiakaskohtaista tietoa menekistä
  • hyödyntämään ajantasaisia tuotetietoja
  • tilaamaan myynninedistämismateriaalia
  • näyttämään esittelyvideoita
  • tekemään asiakkaan toiveiden mukaisia tuotetilauksia ja sopimuskertymän seurantaa sekä
  • toteuttamaan esimerkiksi alueellisesten kampanjoiden ja promootioiden tuottavuuden seurantaa.

Olvin B2B-verkkokaupan ja promootiotyökalun alustana toimii CGI:n kehittämä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Mobiilisovelluksen CGI toteutti käyttöjärjestelmäriippumattomalle Cordova-alustalle.

 

Olemme erityisen tyytyväisiä SalesAppiin, joka tuo kaikki tuote-, asiakas- ja menekkitiedot myyjän käteen missä ikinä hän onkaan.

Olli Heikkilä, markkinointijohtaja, Olvi Oyj

 

Menestystarina

Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä kertoo havahtumisen digiaikaan tapahtuneen pari vuotta sitten. Tuolloin yrityksessä huomattiin, että erityisesti hotelli-, ravintola-, ja catering-asiakkaille suunnattu verkkopalvelu kaipasi täydellistä remonttia.

- Myös perinteisen teollisuuden on palveltava asiakkaitaan niissä kanavissa, joissa asiakkaatkin ovat. Olipa kyse kuluttajista tai B2B-asiakkaista. Kuluttajille olemme toteuttaneet erilaisia digipalveluja aiemmin. Nyt olemme lähteneet kehittämään ammattimyyjien, -ostajien ja promoottorien työvälineitä CGI:n kanssa, kertoo Heikkilä.

Toteutuksen myötä vuorovaikutus asiakkaiden ja Olvin välillä on sujuvoitunut. Verkkokauppa kytkee asiakkaan ja vastuumyyjän yhteen, jolloin asiakas voi helposti ottaa yhteyttä Olvin myyjään ja saa tarvitsemaansa apua.

Verkkokaupan lisäksi Heikkilä kertoo kenttämyynnin työkaluksi kehitetyn SalesAppin olleen huomattava parannus myynnissä:

- Olemme erityisen tyytyväisiä SalesAppiin, joka tuo kaikki tuote-, asiakas- ja menekkitiedot myyjän käteen missä ikinä hän onkaan. Lisäksi SalesAppilla onnistuu niin tuotteiden kuin myynninedistämismateriaalien tilaus helposti ja reaaliaikaisesti asiakastapaamisen aikana.

 

Lataa 25X muutos -ekirja