MBC Group on Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueen suurin televisioyhtiö. Yhtiön VOD-palvelu SHAHID on arabimaailman suurin maksuton tilausvideopalvelu, jolla on joka kuukausi yli 27 miljoonaa aktiivista käyttäjää eri puolilla maailmaa. Kehitys on ollut nopeaa, ja suosio kasvaa yhä vauhdilla. CGI Suomi sai tehtäväksi luoda ja toteuttaa skaalautuvan suosittelumoottorin SHAHID-palveluun. Tavoitteena oli tehdä palvelusta helppokäyttöisempi, kasvattaa aktiivisten käyttäjien määrää ja säilyttää olemassa olevat miljoonat käyttäjät eri puolilla maailmaa.

SHAHID tarjoaa monipuolisen valikoiman arabiankielistä sisältöä sekä laajan valikoiman tekstitettyä ja dubattua sisältöä muilta markkinoilta, mukaan lukien FOX Networks Groupin ja Nickelodeonin laajat sisältökirjastot. Alkuvuodesta 2019 yhtiö ilmoitti suurista strategiamuutoksista ja merkittävistä investoinneista SHAHID-palveluun, mukaan lukien suosittelumoottorin kehittäminen yhtiön nopeasti kasvavan suoratoistopalvelun uusimpaan versioon. 

Käyttäjäkokemus on kasvun ja asiakkaiden säilyttämisen avaintekijä

Suoratoistopalveluiden yleinen ongelma on ollut se, että sisällön määrä on käyttäjille liian suuri selattavaksi. Ilman tehokasta suosittelumoottoria käyttäjät eivät saa otetta valtavasta sisältömäärästä eivätkä ota palvelua omakseen. Ominaisuus on erityisen tärkeä SHAHID-mobiilipalvelulle, jossa suoratoiston määrä on kasvanut eniten ja jossa näyttöön mahtuu vain vähän sisältöä kerrallaan.  

MBC halusi laajentaa käyttäjäkuntaansa ja varmistaa nykyisten SHAHID-käyttäjien säilymisen parantamalla palvelun asiakaskokemusta. Tavoitteena oli vahvistaa käyttäjien sitoutumista entistä yksilöidymmällä tarjonnalla, joka lisäisi palvelun arvoa käyttäjille.

VOD-palvelu

Konseptista toimitukseen muutamassa kuukaudessa 

Kesäkuussa 2019 CGI sai tehtäväksi luoda suosittelumoottorin, joka hyödyntää edistyksellisiä koneoppimisalgoritmeja antaakseen suosituksia käyttäjän aiempien katselukokemusten ja samankaltaisten käyttäjien sisällönkatseluun liittyvien tapojen ja mieltymysten perusteella.  Massiivisen mittakaavan vuoksi ratkaisussa tarvittiin myös useita ohjelmointirajapintoja, jotka pystyvät käsittelemään satoja kyselyitä sekunnissa.

Kehitystyön käynnistämiseksi CGI:n ja MBC:n teknikot tapasivat Amazon Web Services -asiantuntijoita työpajassa Barcelonassa toukokuussa 2019. Palvelun alustaksi valittiin AWS-pilvi, koska sen tarjoamat palvelut skaalautuvat tukemaan valtavien kysely- ja tietomäärien  käsittelyä ja mukautuvat VOD-palvelutarjonnan muutoksiin. AWS:n päällä rakennetussa  ratkaisussa käytettiin  muun muassa Sagemaker, EMR, Spark, Lambda, Step Functions ja API GW -palveluita.  Työpajan aikana pilottiratkaisu ja sen arkkitehtuuri määriteltiin nopeasti. Suosittelumoottorin ensimmäiselle versiolle asetettiin tiukka aikataulu, jotta se saataisiin toimitettua ajoissa ennen uuden SHAHID-version julkistamista loppusyksystä 2019. 

”Tässä haastavassa hankkeessa CGI-tiimin kyky tehdä toimitus ajoissa ja korkealla laadulla oli huolistani pienimpiä”

Vauhdikkaan kehitysjakson jälkeen suosittelumoottorin ensimmäistä versiota testattiin ja paranneltiin koko alkusyksyn ajan. Suosittelumoottorin viimeistelty tuotantoversio otettiin onnistuneesti käyttöön ennen SHAHID-suoratoistopalvelun uusimman version julkistamista marraskuun 2019 lopulla. Sen jälkeen MBC:n ja CGI:n huippuasiantuntijat ovat jatkaneet ratkaisun kehittämistä. SHAHID-alustassa on nyt käytössä koko ajan kehittyvä suosittelumoottori, joka pitää palvelun käyttäjät kiinnostuneina ja sitoutuneina ja saa heidät palaamaan hakemaan lisää sisältöä.

”CGI:n ja MBC:n teknisten asiantuntijoiden  yhteistyö oli saumatonta ja ketterää. Menestyksellisen yhteistyömme tuloksena kehitettiin suosittelumoottori, joka nostaa SHAHID-suoratoistopalvelun käyttäjäkokemuksen uudelle tasolle. Palvelu tarjoaa asiakkaille nyt entistä luotettavamman kokemuksen tuottamalla paremman omakohtaisen löytämisen tunteen, joka pitää käyttäjät sitoutuneina. Tämä projekti on osoitus siitä asiantuntemuksen ja ketteryyden tasosta, jonka voimme tarjota globaalilla tasolla”, kertoo Markus Olenius, CGI:n Cloud Data Platforms -palveluista Suomessa vastaava johtaja. 

”Tässä haastavassa hankkeessa CGI-tiimin kyky tehdä toimitus ajoissa ja korkealla laadulla oli huolistani pienimpiä”, toteaa Adriaan Bloem, Head of Digital, MBC.

Tietoa kerätään eri lähteistä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta vain edelläkävijät onnistuvat kasaamaan tiedon liiketoimintaa hyödyttävään muotoon. Tehdään organisaatiostasi yksi edelläkävijöistä - lähdetään liikkeelle Data Hub Design Sprintistä!