Mobiiliratkaisun käyttö kotihoidossa helpottaa jo monen alan toimijan arkipäivää. Töiden jako, kokonaisuuksien suunnittelu sekä nopea reagointi alati muuttuviin tilanteisiin kuitenkin asettavat työnohajukseen haasteita, vaikka kirjausten tekeminen asiakkaiden luona mobiilisti säästääkin hoitajien aikaa. Kotihoito Mukana ratkaisussa optimointi on saumaton osa työnohjausta ja se tarjoaa tehokkaan ja helppokäyttöisen tavan lisätä välittömään asiakastyöhön käytettävää aikaa.

Loviisassa optimointi otettiin käyttöön huhtikuussa 2017. Projektin käynnistyminen herätti kotihoidon työntekijöissä aluksi paljon kysymyksiä ja ihmetystä, mutta alkuinfon jälkeen tunnelmat olivat kuitenkin varovaisen odottavat. Itse projektin aikana yhteistyö sujui mutkattomasti ja projekti valmistui kaksi viikkoa etuajassa.

”Käyttöönottoprojektin aikana kaikki meni nappiin. Loviisan kotihoidon henkilöstö tarttui aktiivisesti toimeen jo heti projektin alusta asti ja heidän kanssaan oli suuri ilo tehdä yhteistyötä”, kiittelee CGI:n projektipäällikkö Piia Hiukka, joka toimi CGI:n puolesta projektissa käyttöönottopäällikkönä.

”Optimointi -napin painaminen ensimmäisen kerran oli jännittävää. Vaikka optimointia oli projektin aikana harjoiteltu useaankin otteeseen testiympäristöissä, oli tuotantoympäristössä tehty optimointi tietysti se mihin kaikki odotus ja jännitys kulminoitui,” kertoo Loviisan kaupungin sovellusneuvoja ja käyttöönottopäällikkö Ulrika Rehnström.

Kotihoito Mukana -optimointi todella tekee sen mitä lupaa.

- Ulrika Rehnström, sovellusneuvoja ja käyttöönottopäällikkö, Loviisan kaupunki

Ensimmäinen optimointi onnistui täyttämään odotukset, sillä melkein kaikki käynnit saatiin suunniteltua jo ensimmäisellä napin painalluksella. Loputkin työmääräykset saatiin istumaan työsuunnitelmaan, kun niiden aikaikkunoita mietittiin uudelleen.

”Olemme jo lyhyessä ajassa oppineet hyödyntämään optimointia hienosti ja päivitämme taustatietoja aktiivisesti, jotta optimointi voisi toimia mahdollisimman tehokkaasti”, Rehnström kertoo.

Optimointi toimii kotihoidossa myös resursoinnin apuna. Esimerkiksi sairastapauksen sattuessa uusi työsuunnitelma voidaan tehdä koko tiimille yhdellä napin painalluksella ja nähdä helposti, kuinka monta työmääräystä jää jakamatta. Myös kokemus optimoinnin vaikutuksesta kenttätyöntekijöiden työhyvinvointiin on ollut positiivinen, vaikkei varsinaista raportoitua tietoa asiaan liittyen olekaan vielä saatu

”Kokemuksemme on, että sairaspoissaolot olisivat hieman vähentyneet optimoinnin myötä.” Rehnström toteaa.

Rehnström kokee yhteistyön CGI:n kanssa olevan todellista kumppanuutta ja asioihin tartutaan aina yhdessä. Vaikka pitkäaikaiset vaikutukset eivät olekaan vielä heti projektin jälkeen selkeästi nähtävillä, Rehnström pitää optimoinnin käyttöönottoa erittäin positiivisena asiana: ”Kotihoito Mukana -optimointi todella tekee sen mitä lupaa.”

Asiakkaan haasteet:

  • Esimiehiltä kuluu paljon aikaa asiakaskäyntien suunnitteluun

  • Muuttuneisiin tilanteisiin reagointi on hidasta ja työlästä

  • Hoitajat vaihtuvat asiakkailla päivittäin

  • Useat asiakaskäynnit painottuvat aamulle samaan aikaan

  • Välitöntä asiakastyöaikaa ei onnistuta nostamaan

Kotihoidon alati muuttuvassa kentässä uusia tehokkaampia ratkaisumalleja tarvitaan. Optimoinnin avulla:

  • Suunnitteluun käytettyä aikaa on mahdollista vähentää merkittävästi, jopa 80% päivän töistä voidaan jakaa automatisoidusta optimoinnin avulla

  • Esimerkiksi sairaustapauksissa uuden työsuunnitelman teko koko tiimille onnistuu napin painalluksella.

  • Omahoitajuuden toteutuminen paranee.

  • Asiakastyöhön käytetty aika kasvaa järkevän työsuunnitelman ja tehokkaamman toiminnanohjauksen johdosta.
     

 

Webinaari: Konsultointi ja analytiikka kotihoidon kehittämisen tueksi, Case Nakkilan kotihoito

Tutustu

 

Tutustu myös