Lemmikin ja omistajan välinen suhde on ainutlaatuinen sekä vahvasti tunnepitoinen. Ulkopuolisen on usein mahdotonta ymmärtää, kuinka suuren, jopa terveyteen vaikuttavan surun lemmikin sairastuminen voi aiheuttaa. Helpotusta tilanteeseen tarjoaa LemmikkiHelppi, LähiTapiolan oma etäeläinlääkärisovellus, jonka avulla rakkaan perheenjäsenen hoito onnistuu kotisohvalta ja napin painalluksella.

Kun lemmikkieläin sairastuu tai käyttäytyy poikkeavasti, tilanne on kuormittava myös omistajalle. Joskus erityisesti uuden lemmikinomistajan voi olla vaikea arvioida ovatko oireet oikeasti vakavia vai eivät, tai kuinka kiireellistä hoitoa ne vaativat. Usein tästä seuraa tarpeetonta huolta sekä vaivaa ja lisäkuluja aiheettomista vain varmuuden vuoksi tehdyistä eläinlääkärikäynneistä, lemmikin kokemasta stressistä puhumattakaan. LemmikkiHelppi varmistaa lemmikin parhaan ja nopeimman hoidon mistä ja milloin tahansa. Palvelun avulla omistaja voi keskustella eläinlääkärin kanssa lemmikin terveyshuolista chatin, kuvien tai videopuhelun välityksellä. LemmikkiHelpin avulla omistajat löytävät helposti myös lähimmän eläinlääkärin, mikäli lemmikki pitää viedä paikan päälle. Eläinlääkärikäynnit maksaa LähiTapiola, joten vakuutuksenottajien ei tarvitse käyttää omaa rahaansa eikä kuluttaa aikaansa korvaushakemusten täyttämiseen. Sovelluksesta ovat nähtävissä myös vakuutettujen lemmikkien tiedot, mikä helpottaa vakuutusasiointia eläinklinikoilla.

Sovelluksen ansiosta merkittävä osa eläinlääkärikäyntejä aiemmin vaatineista diagnooseista pystytään hoitamaan etänä. Hoitosuhteiden tiivistymisen, nopean hoitoon pääsemisen sekä asiakaskokemuksen paranemisen ohella LähiTapiola on saavuttanut säästöä hoitosuhteiden kustannuksissa. Tekoälyn avulla eläinlääkärit tekevät jatkuvasti tehokkaammin päätöksiä siitä, miten lemmikin asiaa kannattaa hoitaa eteenpäin.

Uuden palvelun tulokset ovat olleet lupaavia. Asiakastyytyväisyys on ollut kiitettävää, ja etähoidon osuus hoidetuista lemmikkipotilaista on lähes 50 prosenttia

Kari Lintunen, Hankejohtaja, LähiTapiola

Vauhdilla valmista

Projekti aloitettiin viikon intensiivisellä CGI:n Service Sprintillä, jossa sekä luotiin palvelun prototyyppi että testattiin sen elinkelpoisuus niin loppukäyttäjien kuin liiketoiminnan näkökulmasta. Kokonaisuudessaan toteutus kesti vain kolme kuukautta sisältäen palvelumuotoilun, koodauksen, testauksen ja tuotannon.

Teknologialtaan LemmikkiHelppi on pilvipohjainen, joten CGI:n tai LähiTapiolan ei tarvitse huolehtia palvelimien ylläpidosta tai päivityksistä. Kehitysympäristö on joustavasti skaalautuva, tekoälyä tukeva ja elinkaarikustannuksiltaan edullinen. Toteutuksen lähtökohtana on korkea tietosuoja niin omistajalle kuin lemmikille. Asiakkaan dataa hyödynnetään vain hänen omalla suostumuksellaan, eikä henkilötietoja kerätä.

Asiakashyödyt:

  • Lähes puolet eläinlääkärikäyntejä aiemmin vaatineista diagnooseista pystytään hoitamaan etänä.

  • Hoitosuhteiden tiivistymisen, nopean hoitoon pääsemisen sekä asiakaskokemuksen paranemisen ohella LähiTapiola on saavuttanut säästöä hoitosuhteiden kustannuksissa.

  • Tekoälyn avulla eläinlääkärit tekevät jatkuvasti tehokkaammin päätöksiä siitä, miten lemmikin asiaa kannattaa hoitaa eteenpäin.

Lisätietoja antaa:

Ville Rinne

Konsultointijohtaja, CTO, CGI
040 840 4934
ville.rinne@cgi.com

Tutustu myös