Primary tabs

Kuopion yliopistollinen sairaala on eräs alansa digitalisaation edelläkävijöistä. Sairaalan laajentuessa haluttiin kehittää sähköistä asiointia muun muassa potilaiden itseilmoittautumisessa sekä vastaanotolle ohjaamisessa. Tehokas lääke löytyi luottokumppani CGI:n ITTE-itsepalveluratkaisusta.

KYSin tulevan vuosikymmenen tavoitteena on kuulua Euroopan nykyaikaisimpien sairaalakeskusten joukkoon. Toiminnan kehittämiseksi rakennuskantaan on tehty mittavia muutoksia. Vuonna 2015 avattuun Kaarisairaalaan on sijoitettu keskuksen ydintoiminnot. Samana vuonna valmistuneessa Sädesairaalassa sijaitsevat syöpätautien hoitoa tukevat tilat. Lisäksi Puijon sairaalassa on käynnissä laaja peruskorjaus, jonka myötä avattiin uusi päivystyspoliklinikka.

– Asiakkaiden vaivaton ilmoittautuminen ja sujuva opastus ovat ensisijaisen tärkeitä asioita. Laajennusten myötä totesimme molemmissa olevan parantamisen varaa, joten lähdimme kartoittamaan digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia CGI:n kanssa. Tarpeita vastaava kokonaisuus löytyi tehokkaasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä, kertoo KYSin hankepäällikkö Tuija Hartikainen

Järjestelmä on toiminut luotettavasti ja siihen on oltu todella tyytyväisiä. Kaiken lisäksi henkilöresursseja voidaan nyt kohdentaa hoidon kannalta tärkeimpiin asioihin.

- Tuija Hartikainen, hankepäällikkö, KYS

ITTEstä kii

KYSin ITTE-itsepalveluratkaisu kattaa sairaalojen pääsisäänkäynneille sekä päivystykseen sijoitetut ITTE Kioski –itseilmoittautumisautomaatit, infonäytöt sekä ranneketulostuksen. CGI vastasi järjestelmän suunnittelusta, käyttöönotosta ja koulutuksista sekä hoitaa ylläpidon ja tuen. Pilotti valmistui alle kolmessa kuukaudessa, sisältäen laitteiden toimitusajan. 

Automaatit korvaavat tiskille ilmoittautumisen sekä siihen liittyvän neuvonnan, joten asiakkaan ei tarvitse jonottaa edes ruuhka-aikoina. Tunnistautuminen tapahtuu kätevästi Kela-kortilla tai kutsukirjeessä olevalla viivakoodilla, jonka jälkeen laite ohjaa asiakkaan karttatoiminnon avulla oikeaan paikkaan odottamaan kutsua. Kutsu tulee näkyviin odotusaulan infonäytölle, jolloin asiakas voi siirtyä itsenäisesti oikeaan huoneeseen.  Sen sijaan, että asiakkaita jouduttaisi huutamaan nimeltä, kutsut tauluilla on numeroitu, mikä parantaa sekä asiakaskokemusta että yksityisyyden suojaa. Päivystyksessä hoitajat suorittavat hoidon tarpeen arvioinnin ilmoittautumisen jälkeen. Tarvittaessa asiakkaalle tulostetaan QR- ja viivakoodit sisältävä potilastietoranneke suoraan Uranus-järjestelmästä. 

– ITTEä hyödyntävät käytännössä kaikki poliklinikalle tulevat asiakkaamme. Järjestelmä on toiminut luotettavasti ja siihen on oltu todella tyytyväisiä. Kaiken lisäksi henkilöresursseja voidaan nyt kohdentaa hoidon kannalta tärkeimpiin asioihin. CGI:n kanssa on mukava tehdä töitä, tieto kulkee ja aikataulut pitävät. Suosittelen heitä myös muille alamme toimijoille, Tuija jatkaa.

Luottavaisesti tulevaan

KYSillä katsotaan luottavaisesti eteenpäin myös terveydenhuoltoalan muutoksessa. Tulevaisuudessa ITTE-ratkaisun mahdollisuudet ovat monet niin mobiilipalveluna, odotusaikojen seurannan kehittämisessä kuin hoitotarpeen kartoituksessa ilmoittautumisen yhteydessä.

– Kannustan kollegoitani kehittämään toimintamallejaan rohkeasti, sillä oikea aika uudistua on nyt. Osaavan kumppanin kanssa on turvallista lähteä digitaaliselle matkalle, Tuija rohkaisee.

Asiakashyödyt:

•    Lisää asiakastyytyväisyyttä ja yksityisyyttä: helposti, ajoissa ja jonottamatta oikealle vastaanotolle, selkeä opastus, kutsut infotauluilta numerolla nimenhuudon sijaan
•    Jatkuvaa säästöä ajassa ja rahassa: automatisoitu ohjaus ilmoittaumisesta alkaen
•    Hoitoprosessi virtaviivaistuu: joustava kutsujärjestys, tiedonkulku tehostuu, inhimilliset virheet vähenevät, asiakaspalveluun vapautuu lisää resursseja.

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Pipsa Raussi

0401723469, pipsa.raussi@cgi.com 

 

Tutustu