Sähköinen seuranta tehostaa työkoneiden käyttöä ISS:llä

Kartalla on autoja ja työkoneita. ISS Palveluiden kiinteistönhuollon suunnittelupäällikkö Marko Salo osoittaa sormellaan yhtä kuvakkeista. Traktori 364-UAT on näköjään kulkenut tarkasteluaikana 74,3 kilometriä.

– Ennen Navicia meillä oli lähinnä mielipiteitä kaluston liikkuvuudesta, nyt meillä on dataa. Saamme kaluston joustavammin käyttöön, Salo sanoo.

Navici on ajoneuvojen paikannus- ja raportointijärjestelmä, jonka avulla voidaan seurata ja analysoida kaluston liikkuvuutta. ISS käyttää Navicia tuotantoautoissaan ja kiinteistönhuollon työkoneissa. Työkoneessa on päätelaite, jossa on kolme nappia: yksi aurausta, toinen hiekoitusta ja kolmas siirtoa varten. Kesäaikana työkoneista tuleva informaatio käännetään koneelliseen harjaamiseen sekä pesuun tai ruohonleikkaukseen.

Järjestelmä antaa auto- ja konekohtaiset raportit, joista näkee muun muassa reitit, käyttötunnit, huollot ja ajokilometrit. Sen avulla voi myös suunnitella käyttöajat ja määritellä säilytyspaikat. Navici on jo asennettu jokaiseen ISS:n reiluun 200 tieliikenteeseen rekisteröityyn työkoneeseen.

– Näemme vapaana olevat koneet ja voimme siirtää ne sellaiseen kohteeseen, jossa on niille tarve. Järjestelmä tukee myös työturvallisuutta.

Ennen sähköistä järjestelmää kuljettaja teki jokaisen työn jälkeen paperiraportin tehdyistä töistä. Nyt työntekijä raportoi yhdellä napin painalluksella. Raportit ovat sähköisessä muodossa ja helposti todennettavissa ja lähetettävissä asiakkaalle karttakuvana. Myös tietojen arkistointi on nopeaa, ja historiatiedot ovat helposti löydettävissä vuosienkin kuluttua.

Ei ihmisille, vaan koneille

– Olemme painottaneet sitä, että järjestelmä seuraa vain ajoneuvoja ja koneita – ei työntekijöitä. Otimme alusta lähtien luottamusmiehet mukaan projektiin, joten tämä jalkautui meillä hyvin. Työntekijöiltä tulee myös hyviä ajatuksia järjestelmän jatkokehitykseen. Vuoropuhelu käyttäjien kanssa on aktiivista, Salo kiittelee.

Tämän vuoden helmikuussa ISS:n työkonekalustolle kertyi 114 000 ajokilometriä ja 13 000 käyttötuntia. Navicin raportoinnin pohjalta tehdyt toimenpiteet ovat parantaneet käyttöastetta. Kun hukka-ajo vähenee, päästötkin pienenevät. ISS:lle ympäristöarvot ovat tärkeitä.

– Tavoitteena on jatkuvasti vähentää työkoneiden päästöjä. Yli kymmenen prosentin vähennys ajetuissa kilometreissä tarkoittaa yli kymmenen prosenttia vähemmän päästöjä kuin viime vuonna.

Työaika mobiiliseurantaan

Ajoneuvopaikannuksen rinnalla ISS käyttää mobiiliin työajan seurantaan Mobilogia. Tällä hetkellä järjestelmässä on noin 1 800 siivoojaa, vuoden lopulla jo 6 300. Siivoojilla on puhelimessaan Mobilog-ohjelma. Kännykällä luetaan QR-koodi, jolla lähetetään tiedot järjestelmään. Nähdään, missä on oltu ja onko työt tehty.

– Nyt näemme oikeaa dataa, jolloin voimme käyttää työvoimaa järkevämmin. Se tuo säästöjä, sanoo segmenttijohtaja Harri Nikander ISS:stä.

Moni työntekijä kokee järjestelmän hyväksi siksi, että tunnit ovat varmasti oikein ja palkanmaksu tehdään sen perusteella, mitä on oikeasti tehty.

– Annamme kaikille työntekijöillemme matkapuhelimen, joka lisää työturvallisuutta, kun liikkuu töissä yksin ja vaihtelevina kellonaikoina. Esimiehen ja kollegojen kanssa on helpompi olla yhteydessä.

ISSmoksi nimetty projekti sijoittui taannoin kymmenen parhaan joukkoon 91:stä, kun ISS järjesti sisäisen maailmanlaajuisen koko konsernin innovaatiokilpailun.

Ensi vuoden lopulla ISS:n on tarkoitus siirtyä myös kiinteistöpalveluissa mobiiliin työnseurantaan.

Juttu on alun perin julkaistu Ratkaisu-lehdessä 2/2013